Fodring och invänjning bete - Shettis

nexxa

Trådstartare
Har ingen själv men har en liten lillebror (sladdbarn, ja ;) ) som i framtiden kanske får en egen liten häst, shettis.
Jag har lite funderingar över fodringar och invänjning av bete.
Först och främst har jag hört att man hellre ska fodra med hö än hösilage för att hösilage kan framkalla fång hos ponnyer? :confused: Hurvida detta är sant och i såfall varför skulle jag vilja veta. Även vilka foder man ska/kan undvika som kan 'framkall' fång lättare
Vad har en shettis för behov, som kanske rids lätt ngr gånger/vecka, respektive är enbart sällskap?

Om ni har en stor häst och en shettis, hur gör ni under betesperioden? Får stora hästen gå själv med mer bete och shettisen med mindre? Hur vänjer ni in dem vid bete och hur mkt har de tillgång till/sommar (tänker då hag/betesmässigt) ?

Kanske konstiga frågor, men vill hemskt gärna veta :bow:

Sv: Fodring och invänjning bete - Shettis

Jag har en stor häst och en shettis som sällskap. Dom har gått på samma bete (odlad vall) hela sommaren. Jag var försiktig med invänjningen, tog några veckor men efter det har dom gått hela sommaren ute dygnet runt. Har en stor hage så brist på gräs har dom inte haft. Enda nackdelen är att shettisen har lagt på sig ett antal kg och behöver bantas ner.

Så om jag förstår det rätt..när man väl vant in shettisen vid gräs brukar där inte vara något problem?
Tänkte sedan vintertid..halm är inget som är 'farligt' att ge, alltså som kan framkalla fång?

Kan inte svara på det faktisk. Är det t ex en torr sommar och det kommer regn börjar gräset växa så det knakar och då kan man ju räkna det som ett foderbyte, så då finns ju risken där. Risken kan också öka för överviktiga ponnyer. Motion ses som motverkande. Sen hör jag av hälften av shettisägarna att ett bra bete är livsfarligt och att deras hästar har fått fång/fångtendenser och av andra hälften att dom aldrig har haft problem. Jag tror att det viktigaste är att vänja in försiktigt och hålla dom i någorlunda form. Sen är det bra om gräset har fått växa en bra bit innan man släpper dom. Kort gräs är mer energirikt.

Glömde... Halm är mera bukfylla för en ponny och kan vara bra att blanda med höet. På så sätt håller dom sig mätta utan att gå upp i vikt. Ett bra sätt att banta en ponny är att ge mera halm och mindre hö. Jag tror att om nåt av de båda är fångframkallande så är det hö för det innehåller mera energi, protein osv. Jag ska banta min ponny nu efter sommarbetet och tänker ersätta det mesta av höet som han får inne med halm.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 295
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38