Fodring av sommarkanin

S

Stoppard

Jag tänkte bara passa på att uppfodra
kaninägare till att skippa pelletsen nu
på sommaren. Om kaninen inte är dräktig
eller ska prestera mycket så räcker det
med hö/gräs ad libitum.
Gräs ska naturligtvis tillvänjas långsamt
så att magen hinner anpassa sig.

Såklart, men det gäller bara om kaninen har fri tillgång till gräs och hö (dvs. sitter i bur på gräsmattan).
Själv har jag en känslig kaninpojke som inte mår bra av för mycket gräs och bor inne på somrarna också. Därför fodrar jag honom med pellets och hö som vanligt.

Poängen är att du kan skippa pelletsen och
bara ge hö.
Dessutom ska man tänka på att vilda kaniner
äter grönsaker som finns på marken. Det vill
säga inte morötter, men blasten och inte särskilt
mycket frukt. Jag säger inte att detta är skadligt
för dem, men det är något att tänka på om man
vill utfodra sin kanin naturligt.

Varför bara hö på sommaren i sånt fall och inte på vintern också??
Anledningen till att jag också ger pellets (precis som övriga året) är att min pojke, som jag skrev, har väldigt känslig mage och inte tål speciellt mycket gräs. (Även om man vänjer honom försiktigt).
Att de gillar morotsblast vet jag, brukar ge sånt till mina djur (kanin och marsvin) ibland på somrarna. Mums tycker de!

Har du din kanin ute om vintern så behöver den
tillskott för att hålla värmen. Detta behövs inte
på sommaren. I vilket fall som helst ska pellets
max utgöra 10% av energibehovet.

Att kaniner behöver extra foder på vintern för att hålla värmen om de bor ute vet jag. Men jag har en innekanin....(med fri tillgång på hö och grönsaker dagligen)

Det beror väll på till kanin till kanin, min hane som är mycket kräsen äter inte mycket gräs och hö, så han behöver pellets för att inte gå så kraftit ner i vikt, men det är ju min kanin det :)

varför din kanin inte äter hö beror på att pelletsen är fetare och djuren väljer instinktivt det fetaste alternativet. i naturen handlar det om överlevnad, i fångenskap handlar det om fetma och följdsjukdomar som förkortar livslängden.

ta bort allt kraftfoder och ge bara hö tills han äter det ordentligt, hö är grunden för foderstaten - 90% av det dagliga näringsintaget bör utgöras av hö/grönfoder.
visar han fortfarande ovilja att äta hö efter någon vecka är det troligtvis ett bettfel som föreligger.

kan tillägga att kanin på 3kg kosta 1.500:- att "få frisk" från trumsjuka om kanien fått för mycket maskrosor..

Har inte stött på nån kanin som hittills helst valt pellets än hö. De brukar alltid äta hö vad jag vet.
Har kaninen bettfel så borde den väl inte äta pellets heller....

hö har väldigt långa fiber vilket kan vara svårt för kaninen att tugga, spec om bettfelet ligger på de bakra kindtänderna.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 826
Avel Hej, jag har ett shettissto som gick på fribetäckning maj-september förra året. En anledning till att hon fick gå kvar så länge var att...
Svar
8
· Visningar
3 204
Senast: Zuzzi
·
Lantbruksdjur Nästa år tänker jag skaffa mig två grisar, dels ska de få böka upp blivande köksträdgården, dels ska de på hösten få fylla min frys...
2
Svar
29
· Visningar
11 800
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar