fodra på vintern

L

Lennermo92

Hej, startade ett konto här ara för att jag behöver lite hjälp...
jag har varit halvfodervärd på en häst i snart 4 år, hon är gammal trav häst (eller hon är bara 11år) jag tillsammans med ägaren och en till tjej som har sällskaps hästen till "min" häst vi har hjälpts åt med utsläpp och insläpp och fodring, ägaren till min häst hon är äldre än mig och har jobbat i några år men den andra tjejen och jag är lika gamla och tog båda studenten nu i våras....

så nu till problemet nu har ägaren till min häst ställt ett ultimatum då hon nu har fått jobb i med mycket oregelbundna tider och kommer inte ha tid att hjälpa till med sin häst och den andra tjejen har oxå fått jobb och kommer inte kunna ställa upp så mkt heller. så nu måste jag antingen ta henne helt på foder vilket jag egentligen inte har råd med (men det går troligen att lösa) eller så hyr hon ut henne till någon annan...

för problemet är egentligen att innan på vintrarna så har hästarna fått frukost, lunch, middag och kvällsmat. men får jag jobb i höst som jag hoppas så kommer jag ej ha någon tid att ge lunch och det finns ingen annan att gör det heller så har någon nåt tips på hur man kan lösa mitt problem??? så kanske jag kan få behålla henne över vintern iallafall :(

hoppas det finns någon som kan hjälpa mig med detta problem, gärna så billig alternativ som ni kan komma på :)

tacksam för alla svar jag kan få :)

Sv: fodra på vintern

Lägg ut tillräckligt med hö så att det räcker fram till några timmar innan ni kan fodra nästa gång. Huvudsaken är att hästarna inte står för länge utan mat, inte att de får mat många gånger.

Är de lättfödda så kan man på olika sätt begränsa ätandet så att en giva räcker längre än när de kan äta fritt från marken, t.ex genom en höhäck med tätt galler, finmaskigt nät etc. :)

Man kan lägga ut normal frukost och sen ha fri tillgång på halm om det är lättfödda hästar.

Korven: Vilken tid ger ni lunch/middag då?? för som tidigast är vi hemma vid kanske 5 :S

Köp en stor rundbal och ställ den i hagen så har hästarna fri tillgång till hö hela dagen och ni behöver bara fodra kväll inne. :laugh:

Mina får mat 2 gånger om dagen, lägger ut så mycket att det blir lagom att ge dom igen på kvällen.

Har man lättfödda så kan man som sagt ha fri tillgång på halm under dagarna.

ge extra mycket frulle då så du vet att hon står sig lite längre:) Är de så att du gärna vill ge henne 4 mål om dagen så kan man installera en lunchgrind, vad de kostar vet jag inte, men de finns säkert både billiga och dyrare alternativ. :)

jag har läst att man kan ställa in en stor bal i hagen, i har just nu höensilage funkar det oxå att ställa ut i hagen?? hur länge kan det stå ute egentligen tänker ju på att det bara är 2 hästar som går i hagen så det inte blir dåligt?? :/

Quikeman: jag är bara rädd att om man lägger ut mkt så kommer hon försöka äta upp allt på en gång för hon är väldiggt beskyddande över mat, den andra hästen hon går med får knappt äta upp sin :S

Vi hade en stor rundbalbal till två hästar och det blev inte dåligt, iofs var det ju i norr så kylan gjorde väl också att ensilaget höll. De äter upp en bal rätt snabbt så det hinner nog inte bli dåligt :D

Korven: Vilken tid ger ni lunch/middag då?? för som tidigast är vi hemma vid kanske 5 :S

14-00 så att dom ätit innan folk kommer o rider, sen ger var och en mera om man vill.
Så det kan bli 4 ggr egentligen. Vi har lösdrift men inte fri tillgång.

ge extra mycket frulle då så du vet att hon står sig lite längre:) Är de så att du gärna vill ge henne 4 mål om dagen så kan man installera en lunchgrind, vad de kostar vet jag inte, men de finns säkert både billiga och dyrare alternativ. :)

Vi har en med batteri.

Så länge inte hästarna blir för feta så hade jag ställt ut en bal i hagen istället då :) På vintern "brukar" det ju inte bli dåligt så fort.

intressant, jag har funderat på att skaffa en sådan grind så småningom. Vart har du köpt din som går på batteri? Fungerar den bra och är pålitlig?:)

Jag vet inte var det är köpt och sköts allt rätt så funkar det. Det enda jag har haft problem med är inställningen av timern. Vi har inte haft den vintertid och då är nog inte batteriet så bra.
Nu hittade jag den http://www.automat.nu/Batteri.htm Buffé Batteri.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 651
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama