Fodra med soja, bra eller dåligt?

F

FJ_

Jag ger 4dl soja per dag till min häst som väger 610kg. (Det är som gula sönderhackade pellets, köpt på Granngården) Jag ger det för att han lättare ska kunna bygga muskler. Så fort vi får analysen till vårat hö så ska jag självklart kolla om 4dl soja stämmer överens med foderstaten och analysvärdena i höet.

Kan för mycket soja vara skadligt? Eller rättare sagt, kan 4dl, som jag ger vara för mycket? Påverkar sojaproteinet negativt? Är det något speciellt man bör tänka på när man fodrar med soja?

Tacksam för era erfarenheter, synpunkter och åsikter! :)

Sv: Fodra med soja, bra eller dåligt?

Måste också tillägga att just nu så ska han vila i 2 veckor. Skulle ni ha gett mindre soja då? Under de veckorna tränas han ju inte och kan därmed ändå inte bygga muskler.

Jag drar mig i det längsta för att använda soja pga hur odlingarna i sydamerika går till. Urskogar skövlas och farliga bekämpningsmedel används men det var inte det du tänkte på antar jag.

Fyra dl soja tycker jag är mycket om du inte har katastrofalt dåligt med protein i höet. Du kan inte tänka dig använda lucern eller Salsa grön naturell i stället. Det är grovfoder och bättre för magen.

Soja kan påverka magen negativt, antar att du delar upp givan på flera mål. Överskott av protein från grovfoder gör ingen skada.
Sen bygger hästen inte mer muskler bara för att den får mer protein, bara behovet är fyllt.

Jag undrade om det kunde påverka hästen negativt. Och det kan alltså det? Vad händer? Eller vad kan hända på lång sikt, om du tycker att 4dl är för mycket? Ja, jag ger 2dl på morgon och 2dl på kvällen, så de 4dl är ju fördelade 2ggr per dag.

Jo absolut kan jag tänka mig att ge lusern eller det andra du nämnde istället. Just nu har jag ingen analys på höet, jätteirriterande, men analysen ska förhoppningsvis komma snart.

Jag ger 4dl soja per dag till min häst som väger 610kg. (Det är som gula sönderhackade pellets, köpt på Granngården) Jag ger det för att han lättare ska kunna bygga muskler. Så fort vi får analysen till vårat hö så ska jag självklart kolla om 4dl soja stämmer överens med foderstaten och analysvärdena i höet.

Kan för mycket soja vara skadligt? Eller rättare sagt, kan 4dl, som jag ger vara för mycket? Påverkar sojaproteinet negativt? Är det något speciellt man bör tänka på när man fodrar med soja?

Tacksam för era erfarenheter, synpunkter och åsikter! :)
Hur mycket soja du ska ge beror ju naturligtvis på behovet hos hästen samt vad höet innehåller. Jag tycker för det första att du ska väga ditt foder istället för att mäta det. Alla foderstatsprogram och foderstatsberäkningar utgår från vikt och inte volym.

Jag fodrar med soja som proteintillskott och har gjort det i flera år. Det är det enda proteinfodermedlet som passat höet utan att medföra alltför mycket energi, vilket är det jag har varit ute efter. Men jag är mycket skeptisk till att fodra med något kraftfoder/proteinfoder utan att veta om det behövs eller ej. Mitt råd till dig är alltså att inte fodra med soja förrän du vet om du behöver det eller ej. Samma gäller för lusern och liknande fodermedel. Inte för att 4 dl skulle vara särskilt farligt för en häst på 600 kilo men det är onödigt att slänga pengar på något om hästen inte behöver det (nu är soja billigt, men i alla fall)

Senast ändrad:

okej, ja det är ju det som är svårt just nu eftersom vi inte fått analysen ännu. Men jag slutar fodra med soja tills jag vet. Vill inte att sojan ska ge negativ effekt, om den nu kan det? Ska införskaffa mig en bra hushållsvåg också :)

okej, ja det är ju det som är svårt just nu eftersom vi inte fått analysen ännu. Men jag slutar fodra med soja tills jag vet. Vill inte att sojan ska ge negativ effekt, om den nu kan det? Ska införskaffa mig en bra hushållsvåg också :)
Finns billiga mekaniska vågar på Jula. Jättebra eftersom man inte riskerar att överutfodra i onödan (eller underutfodra förstås).

Läste detta på en hemsida:
"Sojamjöl
Det mkt proteinrika sojamjölet innehåller också B-vitamin, selen och koppar. Dagsgivan bör inte överstiga 0,1 kg/100kg kroppsvikt. Överutfodring kan leda till Baron Gruff-sjukan."

4dl känns som ganska mycket soja. Särskilt eftersom du inte vet om det verkligen behövs. Om du vill ge något proteintillskott utan analys så ge lusern isåfall. Det är ju grovfoder och även om det är onödigt med för mycket protein även ifrån grovfoder så är det iallafall inte skadligt.
Det brukar bara ta någon dag innan man får svaret på analysen så är provet inskickat så får du säkert svaret ganska snart och behöver inte laborera med foderstaten innan du vet vad grovfodret innehåller. Hästen får ju inte brister på några dagar iallafall.

Läste detta på en hemsida:
"Sojamjöl
Det mkt proteinrika sojamjölet innehåller också B-vitamin, selen och koppar. Dagsgivan bör inte överstiga 0,1 kg/100kg kroppsvikt. Överutfodring kan leda till Baron Gruff-sjukan."

Vad är Baron Gruff- sjukan?

Delvis KL

Men är det vanligt att hästar får det alls? Och skulle det vara större risk om deras proteinbehov täcks upp av tillskottsfoder? Om man har en höanalys och kan konstatera att hästen saknar protein, och så ger man ett tillskott av tex soja för att kompensera detta, skulle det vara skadligt?

Delvis KL

Men är det vanligt att hästar får det alls? Och skulle det vara större risk om deras proteinbehov täcks upp av tillskottsfoder? Om man har en höanalys och kan konstatera att hästen saknar protein, och så ger man ett tillskott av tex soja för att kompensera detta, skulle det vara skadligt?

Ja om du ger för stora givor, därför har ju soja en rekommendation på max per tillfälle.

Jag kanske var otydlig. Jag menade om det är vanligt med den sjukan hos hästar som man fodrar med soja för att de har ett proteinunderskott som behöver täckas upp, samt att man håller sig på eller under den rekommenderade mängden per utfodringstillfälle?

Jag kanske var otydlig. Jag menade om det är vanligt med den sjukan hos hästar som man fodrar med soja för att de har ett proteinunderskott som behöver täckas upp, samt att man håller sig på eller under den rekommenderade mängden per utfodringstillfälle?

Jättevanligt tror jag inte det är, men man kanske inte alla gånger vet om det är BG eller inte. Jag umgås inte med hästar som äter mycket kraftfoder heller så det kanske är vanligare i sådana stallar där man ger stora givor.

4 dl kan vara alldeles för mycket, men det kan också vara för lite. Du måste få analysen på grovfodret och sen göra en ordentlig foderstat så att du ser vad din häst får i sig innan du börjar mixtra och fixa själv.

Visst går det att fodra med ögat, men då ska man ha lång erfarenhet och ett väldigt bra öga. Det är inte vem som helst som kan fodra med ögat.

*KL*

Nu vet jag ju inte vad din soja väger, men 4 dl kanske väger 2 hekto.

Det innebär att proteinet i det ligger nånstans under 80 gram.

Som ett kilo havre, alltså. Soja är bra protein, och behöver han bygga på sig så skulle jag fodra det även under viloperioden. Hästar djur muskler även om de inte rids. Annars skulle inte slaktdjur som grisar och tjurar växa alls. :-)

4 dl kan vara alldeles för mycket, men det kan också vara för lite. Du måste få analysen på grovfodret och sen göra en ordentlig foderstat så att du ser vad din häst får i sig innan du börjar mixtra och fixa själv.

Visst går det att fodra med ögat, men då ska man ha lång erfarenhet och ett väldigt bra öga. Det är inte vem som helst som kan fodra med ögat.

4 dl är som sagt ca 200gr foder, 50-55g per dl och mycket måttliga mängder för en stor häst, ska hästen bli sjuk av för mycket protein så krävs det ordentligt överskott från annat håll och då är det knappast sojan som är boven.

Man måste alltid fodra med ögat oavsett om man gjort en foderstatsberäkning eller inte, foderstaten är bra hjälpmedel men säger hästens kropp något annat så är det det som gäller.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har funderingar på att ta analys på hösilaget jag fodrar min häst med. Tidigare år (3) har jag gått på känn, och det jag kommit...
Svar
1
· Visningar
824
Senast: Gelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?