Fodra med nyskördad havre

E

Eeiram

Hej!

Jag har enbart fått tag i nyskördad havre, är det ok att ge?
Bör e-vitamin tillsättas? Vad kostar detta tillskott?

Hur länge skall havren ligga för att kunna ges utan tillskott? Jag har hört allt ifrån två månader till ett halvår - vad stämmer?

Hälsningar Marie

Sv: Fodra med nyskördad havre

Jag har hört att havre ska ligga någon månad innan man fodrar med den. Färsk havre skall inte vara bra att ge. vi fodrar aldrig med färskhavre.

Jag har hört att havre som inte är riktigt färdig ska ersättas med e-vitamin. Vet inte vad det kostar med det finns att köpa på granngården (krafts) tror inte att den är så dyr...det finns många andra e-vitaminstillskott oxå...

Med dagens skördeteknik kan man fodra havren som är ganska omedelbart skördat. Havren som sådan är inte farlig, men bytet mellan gammal havre och ny havre är ett foderbyte i sig som ska ske långsamt. Där är det viktigt att tänka på att hästar kan reagera olika.

Citat från Aftonbladets ridsportsidor.

Vad jag har hört själv är att man skall inte ge den nyskördade havren direkt, för det är någon syra eller dylikt i den utan den måste ligga ett par månader innan man börjar fodra.

Kan du inte fråga bonden som du köper havren av vad han säger? De brukar vara bra på sånt. ;)

Har lärt mig av de gamla bönderna att man INTE ska fodra med nyskördad havre...

Hej!

Förr i tiden sa bönderna (här i alla fall) att havren skulle ligga till nyår innan man fodrade med den. Mycket möjligt dock att utvecklingen gått framåt! :D

Mvh / Fia

Hej!

Tack för svaren! Havren bör alltså ligga till sig ett tag...
Dessvärre har jag som sagt enbart fått tag i nyskördad havre, är det ok att ge det sålänge jag ger e-vitamin som komplement?

Någon som vet vad KRAFFTs e-vitamin kostar samt hur länge en 1 liters dunk räcker?

Vad kostar guldhavren från Lantmännen nuförtiden?

Hälsningar Marie

Hej!

Jag har enbart fått tag i nyskördad havre, är det ok att ge?
Bör e-vitamin tillsättas? Vad kostar detta tillskott?

Hur länge skall havren ligga för att kunna ges utan tillskott? Jag har hört allt ifrån två månader till ett halvår - vad stämmer?

Hälsningar Marie

Nu skördad havre skall ligga 3 mån.
Jag köpte nu 6 kubikmeter havre. Först till jul kan jag fodra med den

Spinner vidare och frågar om syrad havre också ska ges först framåt jul?
"Min bonde" sa att den bara behöver "ligga till sej" ca 4 veckor innan man kan börja ge den, de har kor.. men gäller det hästar också?

Ok, så sammanfattningsvis skall nyskördad havre ligga cirka tre månader...
Är det dock alltså ok att ge denna havre med e-vitamin som komplement?

Om någon vet vad en dunk e-vitamin kostar så vore jag tacksam för prisuppgift!

/Marie

Jag skulle verkligen bli tacksam för svar om det är ok att ge färsk havre kompletterad med e-vitamin? Jag skall till stan och därmed in på Granngården i morgon bitti...

Följfråga: Är det då ok att enbart ge e-vitamin vid kvällskraftfodringen, även om jag ger havre även på morgonen (eller bör jag slänga i e-vitamin i båda givorna, spelar det någon roll)?

/Marie

Om någon vet vad en dunk e-vitamin kostar så vore jag tacksam för prisuppgift!

/Marie

Kan bara se att Börjes tar 109 kronor för en liter, har du ingen Granngården i närheten så du kan gå in där och kolla priser också för de brukar väl ha alla möjliga sorters tillskott?

jag kikade på vetrin*rerna igår på tv och där var det en häst som hade fått i sig färsk havre och korn, den mådde inte alls bra...
Man bör nog vara försiktig...

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=467606

Sedan hittade jag en jättegammal tråd om samma ämne, kanske får du något svar? ;)

Men enligt den här länken, så ska det nuförtiden inte vara några problem att fodra med nyskördad havre (nya havresorter som mognar jämnare, varmluftstorkar etc).

Finns här någon utbildad foderkonsulent som kan svara på hur det verkligen förhåller sig??

Jag har utfordrat med relativt nyskördad havre (har väl legat några veckor bara) i fem år nu utan att ha märkt någonting på hästarna.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 554
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej. Jag skulle behöva lite foder tips. Så som det ser ut idag så äter min häst granngårdens egna original pellets och han får ca 1kg...
Svar
5
· Visningar
1 240
Senast: mahlmt
·
G
Foder & Strö Vi fodrar våra hästar nu med endast hö och havre samt salt och vitlökspulver. Men jag vet att det behövs mer nu just. Min häst har...
2
Svar
28
· Visningar
2 824
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21