Fodra med gräs som står i bal??

Ottilia

Trådstartare
Hej!

Kom till medryttarhästens stall igår och istället för hösilage så står en bal med nyskördat gräs.

Jag har för mig att man inte ska ge hästarna gräs om det inte är alldeles nyslaget eller är det något som jag har fått om bakfoten?

I morse när jag var i stallet och det hade börjat ånga om balen, jag öppnar ju självklart upp den så mycket som möjligt och luftar den ordentlig. Det var riktigt fuktigt och varmt längre in i balen. Plus att det hade börjat lukta lite jäst inne vid kärnan.

Det känns ju väldigt konstigt att man ställer in en bal med gräs och ger hästarna bara sådär, speciellt när allt inte går åt på en gång och det har startat en sån värmeprocess. Är det bara jag som tycker att det är skumt och riskfyllt för hästarnas magar eller är det ingen fara i att göra så?

Sv: Fodra med gräs som står i bal??

Det går bra att fodra med gräs så länge det är "friskt". Som du själv redan noterat så är inte den balen som finns hos din häst frisk längre. Den ska kasseras och inte alls fodras med.

Jag misstänker att det är så att man har slut på grovfoder från förra året och har fått ta av årets som då inte har hunnit bli ensilage ännu. Det tar ju lite tid för att den processen ska komma igång och även för att den ska bli färdig så at tman kan fodra med det. Det gör att om man nu öppnar en bal innan så blir den dåligt väldigt fort.

Man brukar säja 3 veckor för en inplastad bal att bli ensilerad.
Färskt gräs kan man ju ge :) det äter de ju själva i hagen, men en bal som börjat ta värme är inte lämplig som mat.

jag gissade nog att det var så... Min häst står inte där längre (tur nog!) utan jag var ute och tog hand om medryttarhästen men det verkade bara var jag som reagerade över fodret. Så jag blev rätt så fundersam..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 212
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Är väldigt petig och noga med mina hästar. Har alltid slängt höensilage som ser eller luktar dåligt ut. Hyr stallplats med hö och strö i...
2
Svar
27
· Visningar
3 256
Foder & Strö En kort fråga: hade ni brytt er om att analysera hösilage som hästen kommer att äta i 2, max 3, månader? Eller det är...
Svar
4
· Visningar
1 029
Senast: Ingela_S
·
Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka