lizzie
Trådstartare
Jag förlorade tragiskt nog mitt 5 månader gamla föl för två veckor sedan. Jag har nu fått hem mamma häst från stuteriet. Och som många andra fölston så ser hon inte rolig ut. Hon tappa väldigt mycket hull i somras när den tropiska hettan slog till. Hon har mjölkat bra - men det har tagit ordentligt på stoet. Ryggraden sticker upp och revbenen syns tydligt.
Eftersom hon inte har sinat på sin mjölk ännu så törs jag inte vräcka på med mat. Hon får analyserat grovfoder och står på energi som är för vila (cirka 70 MJ). Så hon får hö som täcker hennes grundbehov. Dock har grovfodret en kvot på 5 mellan MJ/smb rp. Så min fråga är om jag törs komplettera hennes foderstat så den i alla fall kommer upp i en kvot på närmare 7 - då hon behöver det för att börja få tillbaka musklerna.
Eller ska jag vänta tills hon sinat fullt ut?
/Lizzie
Eftersom hon inte har sinat på sin mjölk ännu så törs jag inte vräcka på med mat. Hon får analyserat grovfoder och står på energi som är för vila (cirka 70 MJ). Så hon får hö som täcker hennes grundbehov. Dock har grovfodret en kvot på 5 mellan MJ/smb rp. Så min fråga är om jag törs komplettera hennes foderstat så den i alla fall kommer upp i en kvot på närmare 7 - då hon behöver det för att börja få tillbaka musklerna.
Eller ska jag vänta tills hon sinat fullt ut?
/Lizzie