Fodra magert sto som ska sina...

lizzie

Trådstartare
Jag förlorade tragiskt nog mitt 5 månader gamla föl för två veckor sedan. Jag har nu fått hem mamma häst från stuteriet. Och som många andra fölston så ser hon inte rolig ut. Hon tappa väldigt mycket hull i somras när den tropiska hettan slog till. Hon har mjölkat bra - men det har tagit ordentligt på stoet. Ryggraden sticker upp och revbenen syns tydligt.

Eftersom hon inte har sinat på sin mjölk ännu så törs jag inte vräcka på med mat. Hon får analyserat grovfoder och står på energi som är för vila (cirka 70 MJ). Så hon får hö som täcker hennes grundbehov. Dock har grovfodret en kvot på 5 mellan MJ/smb rp. Så min fråga är om jag törs komplettera hennes foderstat så den i alla fall kommer upp i en kvot på närmare 7 - då hon behöver det för att börja få tillbaka musklerna.

Eller ska jag vänta tills hon sinat fullt ut?

/Lizzie
 
Min erfarenhet från mjölkkor säger: Se till att hon sinat helt innan du börjar ge mer foder.
Det brukar inte ta så lång tid ändå.
 
OK. Det är egentligen det som min magkänsla säger också. Fast det gör ont i hjärtat att se henne i så magert skick. Vågar inte släppa ut henne utan täcke för då få jag väl en anmälan på mig... :eek:

/Lizzie
 
Det är i första hand fölets diande som stimulerar mjölkproduktionen.
Är juvret fortfarande spänt eller har det mjuknat något?
Jag hade börjat fodra på ordentligt så snart juvret mjuknat.
 
Det är i första hand fölets diande som stimulerar mjölkproduktionen.
Är juvret fortfarande spänt eller har det mjuknat något?
Jag hade börjat fodra på ordentligt så snart juvret mjuknat.

Höger juver är lite hårdare och större än vänster, men det är inte varmt och hon har inte ont. Jag kan klämma på juvret utan att hon reagerar. Vad jag förstått så ska jag inte mjölka ur något, utan hålla koll så hon inte får ont.

När du pratar om fodra på - menar du kvoten då så att jag får upp proteinmängen, eller menar du öka MJ också? Att blir mer mängd mat helt enkelt? Hon brukar i normalfallet behöva ha en kvot på runt 7 för att inte tappa överlinjen - ska jag hålla mig där i nu när hon ska bygga på sig eller ska jag hålla den högre?

/Lizzie
 
Beklagar din förlust av fölet. Jag undrar dock varför det anses som normalt att stona blir som spjälstaket när de går med föl? Man kan ju tycka att ett stuteri borde kunna fodra ett digivande sto.
Jag tycker att du ska ge hästen den mat den behöver, sinar gör den ändå. Jag svalt inte mina ston när fölen var avvanda.
 
ett sto som är urdiat behöver både energi och protein i ganska stora mängder för att komma igen.
Jag brukar generellt ge fri tillgång till bra grovfoder (typ avelsfoder, eftersom det huvudsakligen är avelsston o unghästar jag har) och sen komplettera med lämplig mängd av lämpligt kraftfoder - utan att räkna.

Vd gäller Mitrolles fundering så finns olika syn på det där. Vissa stuterier ser ibland ut att bebos av indiska kossor medan andra har runda och fina tanter.
Sen varierar det en del mellan ston också, vissa kräver extrema mängder mat och behåller ändå inte särskilt mycket själva utan ger allt till fölen - som riskerar att växa för fort etc. Andra ston håller både eget och fölets hull bra utan särskilt tillskott. Osv.
Det finns alla sorter.
 
Beklagar din förlust av fölet. Jag undrar dock varför det anses som normalt att stona blir som spjälstaket när de går med föl? Man kan ju tycka att ett stuteri borde kunna fodra ett digivande sto.
Jag tycker att du ska ge hästen den mat den behöver, sinar gör den ändå. Jag svalt inte mina ston när fölen var avvanda.

Mitt sto betade dåligt när värmeböljan slog till och då tappade hon hela sin överlinje. Hon har inte hämtat sig sedan dess. Dock har hon fått så mycket mat hon bara orkat äta och stuteriet har enorma och bra beten. Av årets 5 fölston på stuteriet så är det dock mitt sto som tappat mest med muskler.

Jag svälter inte henne - hon får det MJ hon behöver för ett halvblod i vila.

/Lizzie
 
Sen varierar det en del mellan ston också, vissa kräver extrema mängder mat och behåller ändå inte särskilt mycket själva utan ger allt till fölen - som riskerar att växa för fort etc. Andra ston håller både eget och fölets hull bra utan särskilt tillskott. Osv.
Det finns alla sorter.

Mitt sto gav allt till fölet och det gjorde också att helt plötsligt började växa alldeles för fort. Fölis utvecklade wobblersyndrom i raketfart :cry:.

Att damen behöver både rejält med Mj och protein för att ta sig - det är jag väl medveten. Funderingen var just ifall jag skulle öka på maten innan hon sinat. När damen är igång så brukar hon ligga på 100 mj/dag (lätt arbete) och en kvot på 7.

När mjölken sinat kommer hon få äta så mycket jag kan proppa i henne och hon brukar inte ha några problem att trycka i sig käk :angel:.

/Lizzie
 
Frågan är väl vad du räknar som att hon sinat? Att juvret är helt borta eller att mjölkproduktionen upphört?
 
Frågan är väl vad du räknar som att hon sinat? Att juvret är helt borta eller att mjölkproduktionen upphört?

Jag har ingen erfarenhet av detta. Hur brukar man tänka? Hon har fortfarande juver och det är inga problem att mjölka ur henne, men vad jag förstått så ska jag låta juvret vara. Endast kolla så det inte blir hårt och ömt.

/Lizzie
 
Det finns säkert flera svar på frågan.
I min värld sinar hon när juvret inte längre fylls på, dvs när det börjar bli mjukt. Sen kan det ta ett par veckor till innan juvret är helt tomt, det är för mig en annan sak.
Vore det mitt sto så hade den stått på gödning nu.
 
Det finns säkert flera svar på frågan.
I min värld sinar hon när juvret inte längre fylls på, dvs när det börjar bli mjukt. Sen kan det ta ett par veckor till innan juvret är helt tomt, det är för mig en annan sak.
Vore det mitt sto så hade den stått på gödning nu.

Tack för tips! Då börjar jag göda på lite försiktigt. Det är 2 veckor sedan fölis avlivades så mjölkproduktionen börjar ju avklinga.

/Lizzie
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp