Fodra mager häst

J

Jennie_G

Hej!

Vad föreslår ni för kraft foder till en häst som behöver gå upp mycket i vikt?
Någon sa att det finns foder gjort på ris att det ska vara bra för magra hästar som behöver gå upp i vikt är det bra och hur mycket kan jag börja med att ge om jag har en ponny kat D.

tack från Jennie

Sv: Fodra mager häst

Varför är hästen tunn? Förslagsvis skulle jag rekommendera fri tillgång på ett bra grovfoder och även gärna lusern först och främst.
Viktigast är ändå att man tar reda på varför hästen är tunn så man kan hjälpa den på rätt sätt. Är den avmaskad ? är tänderna kollade osv?

Är det riskli du menar? Är dopingklassat har jag för mig . har på vissa hästar visat sig ha samma effekt som AAS.
Vilket betyder att du inte kan fodra med det om du vill tävla.
mvh/Q

Det jag tycker hjälper när hästen tappar i vikt är fri tillgång på hö/ensilage och så lägga till lusern o olja. då brukar hästen gå upp i vikt snabbt igen.

Fri tillgång på ett bra grovfoder är ju att föredra.

Lusern, soja och olja är bra som komplement om grovfodret är dåligt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
445
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?