Fodra inne vs ute

miss_kala

Trådstartare
I vårt lilla stall (5 personer), går åsikterna i sär i den här frågan. Tre av oss anser självklart att hästarna ska släppas ut och få mat ute på morgonen, medan de två övriga tycker att dom kan äta inne och gå ut sen.

Hur resonerar ni?

//Miss Kala\\
 
Jag tror man måste se till hästens naturiga sätt att leva och det tycker jag är att dom får äta ute ..
Vi gör många saker för våran bekvämlighet många gånger, som att fodra inne för det är lättast men men
 
Ja det är så jag tänker också.. Och det är just för att det är smidigare som de andra fodrar inne.. Men hur jobbigt är det egentligen att ta med hösäcken med hästen liksom..?? Dom måste ju ändå gå ut med hästarna sen!
Och det värsta är ju att dom kan inte ens vänta på att alla har ätit upp heller.. I dag var det jättemycket hö kvar i boxen när jag kom.. :mad:

//Miss Kala\\
 
Ni är tre som vill och två som inte vill. Att det sedan inte ens väntas med utsläpp tills alla har ätit färdigt är ytterliggare en anledning till att de skall få äta ute på morgonen.
Inte är det mer jobb att gå ut med höpåsarna och sedan släppa ut hästarna. Kommer argumentet upp att de äter olika så ge samma mängd till alla på morgonen och korrigera de andra målen.

Hästarna trivs att äta ute och de kan då äta i lugn och ro, samt att de då får lite extra tid ute i friska luften.

MVH/
 
I mitt förra stall så gav vi alltid höet ute direkt på marken. men när djurvårds inspektören var där så sa hon att det gjorten undersökning precis som visade att man inte skulle lägga höet direkt på markwn. Eftersom att det suger åt sej urinet eftersom att dte inte finns nåt spån eller nåt som suger åtdet mer.

Har ni en sån där hölåda så skulle jag ge dom ute har ni inte ge dom inne.
 
För att det suger åt sig urinet??? Var hade hon fått det ifrån? Hästarna äter väl dessutom så fort att det knappast hinner suga upp något från marken sen dan innan, för hästarna kissar väl inte det första de gör och på höhögarna?

Snarare att hästarna lätt får i sig grus och sand och får sandkolik.
 
Det har varit delade åsikter i stallet med, ett stall på 24 hästar. Men nu får dom ute, för att dom ska få komma ut tidigare och för att det är bättre för hästarna. Men i vintras fick dom det inne för det mesta eftersom att vi inte kunde ha vatten i hagarna.. Jag föredrar att fodra inne, jag hatar att bära ut hökassarna. Men dom hästarna som går själv och som man tar ut en och en så tar jag med mig kassen då och dom som går flera i en hage får sitt hö utlagt medans dom äter krafften.
 
Ni har ju full kontroll över vad hästen får i sig om den äter sin del i sin box. Det är ju om man tänker på foderstaten. Har varit med om olika varianter. Det viktiga är att hästen får äta lite hö innan den äter krafftfodret, för magens skull. Då kan man göra så här att de får ett halvt kilo innan krafftfodret utdelas och sedan resten i hagen.
Och du som gnällde att det var jobbigt att bära ut hösäckar, är du verkligen en häst tjej eller bara en Paris Hilton- wannabe?
 
vi gör lite olika faktiskt!
På vardagarna så ger vi hö ute och på helgen så ger vi oftast hö inne. Ingen av hästarna reagerar udda på att det inte är samma sak varje dag. dom får sitt hö vare sig dom är inne eller ute.

Jag föedrar att dom är ute och äter när det är fint väder ute. Öser regnet ner så föredrar jag att dom står inne (jag antar att dom själva föredrar det, lite svårt att fråga dock ;))

Men en sak håller jag hårt på, ska dom stå inne och äta så ska dom ha hö tidigt så dom hinner äta i lung och ro och inte för den sakens skull behöver stå inne halva dagen!
 
Våra hästar fodras ute. De åker ut vid 06.30 tiden och får frukost i hagen.
 
Hmmm....vaddå fodrar inne :confused:
Om dom fodras inne...får dom då inget hö i hagen??

Mina får kraftfoder inne och hö i hagen..dom får äta det som finns i krubban sen får dom gå ut och fortsätta frukosten...dom har fri tillgång på hö och jag har tävlingshästar.
 
Vi har bara två (snart 3) hästar, och de fodras oftast ute. Kraftfoder inne, och sedan rejält med hö i flera högar ute i hagen. Funkar jättebra och det tar lång tid för dem att äta upp.
 
Jag har alltid haft de så innan att hästarna har fått sin kraft inne, och sen sitt hö ute, problemet kan ju finnas om man har många hästar i samma hagen.

Min pålle tyckte bättre om att få sitt hö i hagen, inne äter han nästan aldrig upp sitt morgon hö.
 
Förut fodrade vi inne, varför vet jag inte, men vi gjorde det. Men när min Kaka kom till stallet började vi fodra ute i hagarna istället, då hon bara stod och sparkade och slängde sig in i väggarna och vägrade äta. (Vi provade faktiskt i två månader, men hon tappade vääääldigt mycket)
Jag tycker det är mycket bättre, hästarna har något att göra och jag tycker inte de är några prblem med att de skulle äta uppp varandras mat, man får anpassa givan efter det. :rofl:
 
Jag har då aldrig vart med om att någon häst har ätit det höet de exempelvis har kissat på så undra vad den Djurskyddsinspektören hade gjort för undersökning... :confused:

Annars så får väl den som lägger ut höet se till att man inte lägger det där det är nykissat då helt enkelt.

Våra hästar morgonfodras vid 6-6,30 och får kraft + hö inne och sedan släpps de ut vid åtta.
Detta för att vi har gemensam fodring på ca 40 hästar medans man bara släpper ut sitt eget stall (ca 3-4 hästar)
Jag skulle gärna ha ut min häst tidigare men jag tycker ändå det fungerar bra. Jag vet att han får i sig sin mat och få häst i lugn och ro.
 
Vi fodrar våra hästar med kraft inne och sen med hö i hagen. De får lika mycket allihop (8 hästar tillsammans) och sen får de lunch hö mitt på dagen ute i hagen (rimmade?!) sen får man själv reglera på kvällfodret hur mycket man vill att hästen ska ha totalt. T.ex mitt ena sto Morgon: 4 kg, Lunch: 3 kg och Kväll: 6 kg...en annan tjej som har en mindre kallblodshäst ger 3 kg på kvällen för den behöver inte lika mycket....

Jag tycker att det funkar bra. Mitt äldre sto vill inte äta inne på morgonen och bara springer runt höet...därför är det skönt att de kan äte ute i lugn och ro.... Är det riktigt dåligt väder får de hö inne ibland på morgonen.

Ang. att höet suger upp urinen så är det ju så att ger man hästarna höet på samma plats varje dag så har oftast inte hästarna "sin toalett i köket". Större risk isf enligt min mening att detta händer inne i boxen....oftast mindre plats där än i hagen.
 
Vi fodrar alltid hästarna med hö ute. Tidigare, (för många år sedan) fodrade vi frukost hö inne, men jag tyckte det var krångligare just av den anledningen att man måste vänta tills alla hästarna ätit upp.
De hästar som behöver mer hö, får nu det på kvällen i stället. Det enda problemet är nu shettisen som äter mycket mer än han behöver, som då är lite överviktig.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 243
Senast: Blyger
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 579
Senast: Hedinn
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: Otherside
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 898
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp