Fodra innan tävling!

A

anna210

Hur gör ni när ni ska tävla? Ger ni hästen hö hemma bara eller har ni hönät i transporten på vägen dit?
Brukar själv ha hönät på ditvägen - men har börjat fudera på om det är så bra egentligen. :smirk:
Tänk själv att springa när man är mätt :crazy:
Hur lång tid innan start bör hästen ha "ätit klart"?

Sv: Fodra innan tävling!

Jag brukar alltid ge kraft hemma på morgonen, ett par timmar man ska ut å tävla men höt ger jag i transporten på vägen dit. Min häst äter inte så mkt när man kör bara när dens tår stilla, innan vi börjat åka vill säga. Så hönätet e oftast ganska fullt när vi kommer fram. Så ger vi ressten efteråt :) bara satt han har ntt att pilla med på dit vägen =)

Förr när jag var ute på tävlingarna (är det itne för tillfället) så gav jag alltid hästen mat vid morgonfodring, hö + kraftfoder. Precis som vanligt. Om jag startade runt 10-12 tiden. Sedan fick hönäet hänga i transporten.

Men hästen åt aldrig något hö där inne, men mest för att det skulle finnas.

Det man ska tänka på är att itne ge hästen kraftfoder precis innan, hö är inga problem. Det lägger sig itne på samma sätt som kraftfodret i magen.

ca 4-5 timmar innan ger jag hästen det absolut sista målet kraft innan tävling.

ser till att min häst ätit sin frukost (hö+kraft) innan vi ger oss iväg. Han får inget i transporten sen, utan får hö och kraft efter första starten vi gjort. Får äta hö i transporten mellan klasserna om man hoppar flera. Inget hö på hemvägen sen.

Har inget hönät i transporten efter en olycka för ett år sen när ponnyn fastnade i hönätet, allt slutade bra(bara några små sår), men man lär sig av sina misstag. Dessutom brukar hästarna bli väligt hostiga efter att de åkt med hö i transporten. Det gick fort att vänja av ponnyn från att alltid åka med hö till bara ha hö när man står på tävlingsplatsen. Inte för att min häst brukar äta särskilt mycket hö i transporten, han är inte lika matglad som han var när han var ungponny.

Hej igen!

Min häst brukar kunna äta upp nästan hela hönätet på vägen till tävling - hon är ett otroligt matvrak. :o
Det är hösilage hon får och kanske det går i ca 5 kg i detta nätet jag har.

låter som min ponny när han var 5-6 år. Fyllde ett hönät och jag fick nog lätt i en 5 kg. Och det var ju inte ett strå kvar i nätet, kanske ½-1 kg låg på golvet och detta efter kanske 30-45 min bilfärd till tävlingen. Numera äter min häst inte ens särskilt mycket mer än kanske ½kg på tävlingsplatsen. Han står för det mesta och sover i transporten. Sååå skönt :)

ger krafft och ev hö på morgonen, ska vi åka tidigt får han höet i släpet, brukar då äta det när vi kommer fram

och springa när man e mätt......hmm....hästar e ju gjorda för att äta jämt så för dom e de nog inte lika stor skillnad som för oss antar jag

Senast ändrad av en moderator:

Kraftfodret får hon inne, hö också om det finns tid till det.
Annars så lägger jag det i höseglet längst fram i transporten så får hon äta under färd.

Ger alltid hö & krafft tidigt på morgonen, i god tid, minst 2 timmar innan vi ska åka. Sedan har hon hö i transporten & på tävlingsplatsen. Får äta om hon vill, har fri tillgång hemma.

nej men vad läskigt! Har hört en hel del transport olycker, men (peppa peppar) har ajg aldrig råkat ut för någon. Tur att allt gick bra till slut i alla fall! :)

Jag brukar ge kraftfodret på morgonen. När de ätit klart lindar jag benen, sätter på skydd osv. Sen får de äta höet i trailern som morgonhö.

På morgonen äter de både hö och kraftfoder som vanligt. Äter sedan lite hö i transporten. Hö i transporten kan väl diskuteras, hästen har ju inte tillgång till vatten där och dessutom är ventilationen knappast optimal i ett släp. Men samtidigt kanske de åker lugnare om de har något att pyssla med.

Vad det gäller kraftfoder har jag läst rekommendation från veterinär om att hästen behöver smälta maten precis som folk och att den därför inte bör ansträngas inom två timmar efter fodring. Tre timmar om det handlar om en större ansträngning.

Jag ger honom all sin frukost innan vi åker till tävlingen. Har han inte ätit upp maten hemma på 1 timme (det jag räknar med att det tar) så skulle jag ta med resten, men det har aldrig hänt. :smirk:

På tävlingen får han havre, betfor och hösilage efter första starten. Inne i transporten om vi har den, ute om vi har bussen (är ju flera hästar som blir hungriga då annars)... ;)

jag ger kraftfoder och hö minst två timmar innan vi åker, inget hö i transporten under färd.

min häst får alltid äta kraftfoder och hö innan vi åker, sen under dagen försöker jag fodra på samma tider som hemma.. inget hö i tranporten under resan.. :banana:

Jag fodrar alltid "som vanligt" på morgonen och sen har jag en IKEA påse i transporten som pållen kan greja lite med när han åker så han inte blir för rastlös (det mesta hamnar på backen ändå så jag oroar mig inte för att han kommer att vara "för mätt" när jag rider)...

I "mitt" stall så fodrar de hästarna med krafft ca. halv 7-7 på morgonen och släpper sedan ut dem i hagen där de får hö. Jag brukar låta min ponny äta som vanligt (fast han får bara hälten utav höet, resten lägger jag i hönätet i transporten) på morgonen. Jag brukar alltid ha med mig lite betfor/krafft/hö till tävlingsplatsen + massor utav morötter förstås :D
Elin

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 078
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 991
Senast: Roheryn
·
Fälttävlan Hej! Hur tänker ni kring övernattning vid fälttävlanstävling? Åker ni alltid dagen innan när det är längre? Och vad räknar ni då som...
Svar
2
· Visningar
2 027
Senast: hamilton1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka