A
asahes
Min häst har tyvärr tappat hull och aptit p g a att jag trodde mig hjälpa hans mage med ett "magpulver" (som skulle vara så bra.. Jag har slutat med detta och på veterinärs inrådan ger jag Probimin (också pulver). Han får fortfarande magkänning ibland och lämnar då mat, men det verkar gå åt rätt håll (mer sällan och lindrigare attacker).
Han får idag 2kg hö och 7kg hösilage av normalgod kvalitet, men får knappt i sig detta men jag bevakar att kunna öka på om/när hans aptit ökar igen (i våras åt han ca 13kg hösilage av ungefär samma kvalitet samt lika mkt havre/betfor som nu.) Han får 0,5kghavre/mål 3ggr/dag och 1kg blöt betfor/dag. (Kan ej ge krafft/pelleterat - risk för kolik.)
I våras fick han också 3dl vetekli och 3dl uppblötta linfröpellets, tror det var bra så det ska jag börja med igen.
Han har alltid haft svårt att ta upp näringen och fått väldigt mkt mat utan att komma riktigt bra i hull och har svårt att sätta muskler.
Grundproblemet är att han inte vill äta mer grovfoder!
Min fråga är nu, vilka foder rekommenderar ni för att komma upp i hull och samtidigt vara "snällt" mot magen??? Och som hästen lätt får aptit på!
Kan jag ge mer havre/mål till en magkännslig häst?
(har hört att havre är fett och bra)
Vad är tex Fiberplex?
Soja?
Fibergi?
Hur mkt ska man ge?
Tacksam för råd och tips! //Åsa
Han får idag 2kg hö och 7kg hösilage av normalgod kvalitet, men får knappt i sig detta men jag bevakar att kunna öka på om/när hans aptit ökar igen (i våras åt han ca 13kg hösilage av ungefär samma kvalitet samt lika mkt havre/betfor som nu.) Han får 0,5kghavre/mål 3ggr/dag och 1kg blöt betfor/dag. (Kan ej ge krafft/pelleterat - risk för kolik.)
I våras fick han också 3dl vetekli och 3dl uppblötta linfröpellets, tror det var bra så det ska jag börja med igen.
Han har alltid haft svårt att ta upp näringen och fått väldigt mkt mat utan att komma riktigt bra i hull och har svårt att sätta muskler.
Grundproblemet är att han inte vill äta mer grovfoder!
Min fråga är nu, vilka foder rekommenderar ni för att komma upp i hull och samtidigt vara "snällt" mot magen??? Och som hästen lätt får aptit på!
Kan jag ge mer havre/mål till en magkännslig häst?
(har hört att havre är fett och bra)
Vad är tex Fiberplex?
Soja?
Fibergi?
Hur mkt ska man ge?
Tacksam för råd och tips! //Åsa