Fodra: Fritt, ofta, sällan?

Sv: Fodra: Fritt, ofta, sällan?

Jag har två helt olika individer hemma i eget stall. Den gamla blir URTJOCK av fri tillgång, trots motion, så det fungerar inte. 2 åringen kan äta hur mycket som helst, men hon vill inte. Jag ger hö 3ggr/dag och kraft 2ggr. När min gamla märr stod i skåne hade hon fri tillgång till hösilage, när de andra gick och pysslade med annat stod hon och moffade fortfarande. Vissa hästar kan inte ha fri tillgång, hon har inget stopp i magen...

Våra fick i vinter ca kl 05, 10, 14, 18 plus sista inne med lite betfor o kraftfoder.

Det bästa för hästen är att bli fodrat så många gånger så möjligt och med små givor! helst ska man fodra 6-7 gånger om dagen och med noga uträknat foderstat, det är det allra bästa för hästen.

Tveksam sanning. Om du ger för lite så utsätts hästen för stress lika många gånger som du fodrar.

Det absolut bästa för hästen är att ge den fri tillgång.
Då brukar dom glupska äta i ett kör men dom ger sig med tiden då dom förstått att det aldrig tar slut.
På så sätt börjar dom själva reglera sitt födointag på ett vettigt sätt och hanterar fri tillgång på grovfoder normalt.

Grovfodret bör vara fri tillgång och kraftfoder i mindre givor flera gånger.
Dom kan ändå inte tillgodogöra sig kilovis med kraftfoder på ett bräde.

AM

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 953
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka