Fodra efter mall..

Ingela_S

Trådstartare
..ja, hur funkar det egentligen? Hur många av er är det som fodrar med exakt den uträknade mängden foder?

Jag hade tänkt få vårt hö analyserat nu eftersom pållen har haft lite problem med att hålla hullet uppe ända sen han kom hem från betet. Jag har alltid fodrat på känn och det har funkat fint hittills. I år har vi fått hö från ett nytt ställe och jag misstänker att det kanske inte är så jättebra.. Är väl kanske inte redo att sälla mig till de helt analys-frälsta än ( ;) ) men med alla möjliga och omöjliga foderblandningar och tillskott som finns idag så känns det som att en analys borde kunna leda mig lite på rätt väg iaf.

Men tillbaka till frågan, hur vet man alltså vad hästen gör av med och behöver egentligen? Det måste väl ändå kunna skilja rätt bra från individ till individ hur hästen reagerar på olika foder. (Min pålle blir rätt het av havre, tex.) Eller är jag ute och cyklar..?

Sv: Fodra efter mall..

Har man haft hästen tidigare har man ett "försprång" iom att man vet på ungefär vilka mängde den fungerat tidigare. Man gör en rimlig överslagsräkning på vad den kan fått i sig på tidigare mängd, och utgår från det när man sen räknar på vad den behöver med det hö man fått analys på.

Precis som Magdalena säger är det bättre att försöka lista ut hur mycket hästen varit lagom på innan. Räkna enligt de fina tabellerna som finns blir oftast inte rätt när det gäller en individ.
Det är ju lite lättare att försöka förstå vad som är fel i foderstaten om man har en analys.
// Linda

När jag först hade häst räknade jag hit och dit och kors och tvärs men tröttnade på det eller rättare sagt blev tryggare i mitt hästägande och nu ger jag allt "på känn". Det är ingen skillnad på hästarna till det sämre snarare tvärtom.
Jag tycker det funkar fint men förmodligen bara så länge jag inte ska ha en högpresterande häst utan "bara" ska fritidsrida. När jag säger tävla menar jag inte att hoppa nån hopptävling eller dylikt nån gång ibland utan då menar jag tävla regelbundet i högre klasser. Har jag en häst som ska ligga på topp inser jag att det inte går att höfta med grejerna utan de hästarna ska hanteras som de toppidrottare de är. Gunde Svan hade inte fått så många OS-guld på spagetti och köttfärssås allena.

Rent allmänt har jag för mina hästar hellre ett litet magrare hö som jag kan ge MYCKET av! Jag ger hellre mängder med hö och mindre med kraftfoder. Mina hästar har gott hull (även om stoet är aningen trind), fin päls och peppar peppar på åtta år aldrig haft problem med sina magar. Annat än att vallacken blir "pruttig" och gasig på betfor (nu får han kli istället för magen ) och Stoet (som mår bra på betfor) fick en lindrig kolikkänning en vinter då det var nästan 30 grader kallt. Vilket jag tror beror på att hon druckit för dåligt. Vatten kan vara lite besvärligt när det är så där attans kallt.

Om din häst blir het på havre kan du istället prova Svarthavre. Det är en liten aning dyrare men väl värd de kronorna. Många hästar som blir heta och skvättna på vanlig havre kan ändra sig helt på svarthavre enligt en säker källa. Den har en annan sammansättning och energin i musklerna blir annorlunda, dessutom är den bättre för tarmarna. Jag köper alltid svart havre nuförtiden och märker skillnad.

Ger man lite kraftfoder är det viktigare att ha koll på mineraler och välja ett mineralfoder med vettig kvot på kalk/fosfor redan från början. Vissa mineralfoder förutsätter att man ger MÄNGDER med fosforrik havre och om man då inte gör det kan det slå väldigt snett. Jag köper f.n. Hippo (tror jag det är) Avel fast jag inte har avel. Men halterna i den är bättre för mig.

Jag tycker om att prova mig fram försiktigt och ge akt på skillnader i hur min häst är på olika foder. Min filosofi är dock att inte mickla FÖR mycket med tillägg kors och tvärs utan en bra grund som justeras lätt.

Tänk vad jag slet mitt hår en period över min ständigt fjärtande häst och så var det betforen som spökade....

Frid Kokopelli mana

Senast ändrad av en moderator:

Jag har haft pållen ifråga i ett år nu. Förra ägaren hade gett honom 3 kg havre och 0,5 kg betfor (torrvikt) och då hade han stått hela sommaren.. När jag fick honom var han vääääldigt pigg och maten blev istället 1½ kg havre och 0,3 kg betfor + ca 6 kg hö (+ mineraler). Väldigt fint hö, men jag har ju ingen analys på det så exakt vad han fick i sig då vet jag ju inte... Det låter kanske lite lite, men han var som sagt rund och fin (men kanske en aning för pigg). Efter ett misslyckat betessläpp i maj (grässjuka..) så fick han 1 kg havre, 0,2 kg betfor och samma mängd hö och mineraler tills vi hittade nytt bete i juli. Fortsatt rund och fin tills gräset började tryta och vi tog hem pållen till stallet igen. Sen dess har han fallit ur en del.. Fick tips om att ge fibergi istället för ren havre, mer protein och man kan ge större volymer utan att han får i sig så mycket havre. Har bara kommit upp i en liter än, men hade tänkt ge 2.

Men som sagt, en analys är på väg imorgon så jag får väl återkomma när jag har fått reslutaten... :)

6 kg hö :eek:

Är det en C-ponny du pratar om?

En häst behöver större delen av sitt näringsbehov i grovfoder.
MINST 1,5 kg/100 kg häst är att rekommendera.

Nej, det är en liten varmblodstravare på ca 450 kg. Och han var som sagt hur fin som helst på det höet. Nu har vi hö från en annan bonde och pållen får 9 kg (+ extra halm i boxen (står på spån)).

Senast ändrad:

Magdalena skrev:
Och det hjälper frågeställaren hur?

Det undrar jag med... Min förra häst hade jag i 9 år och hade aldrig några foderrelaterade problem (han krävde mycket mat pga sin bihåleinflammation, men han fick också mycket mat och klarade sig fint. När hästen blev frisk så kunde jag minska mängden ganska radikalt.). Och eftersom jag alltid har fodrat med havre och betfor så har jag dålig koll på alla andra fodersorter och -blandningar som finns. Och då tänkte jag att en höanalys kanske är ett bra ställe att börja på.

Men, visst, hade jag inte fått problem så hade jag också fortsatt fodra på känn...

Låter bra det!

Jag blir orolig när folk anger så låg grovfodergiva. Tyvärr har foderstatsräkningshysterin gjort att många räknar med minimigivor på höet och sedan fodrar upp med otaliga tillskottsfoder i småslattar.

Jag fodrar helst så mycket som möjligt med bara hö + ev. halm.

Om jag är tvungen att tilläggsfodra så gör jag det helst med luzern och/eller havre. Har helt gått ifrån betfor då min erfarenhet är att många hästar blir oroliga i magen av det. Jag ger istället 1-2 dl/dag linfröpellets.

Funkar inte alls. Mina hästar skulle se ut som staket om dom fick så lite mat som vissa foderexperter :smirk: och tabeller säger....:crazy:

Ingela_S skrev:
Nej, det är en liten varmblodstravare på ca 450 kg. Och han var som sagt hur fin som helst på det höet. Nu har vi hö från en annan bonde och pållen får 9 kg (+ extra halm i boxen (står på spån)).

Eeeh så LITE mat!?!? :crazy:

När jag promenadrider på mitt varmblod så får han (med hänsyn av näringsinnehåll) 11-15kg hö och 0-1 kg spanmål (kross) 50-50 korn havre. Hade jag gett ett näringsfattigt hö så hade han svultit ihjäl!
Han väger 425 kg.

När han var i normal träning så ökade jag spannmålen till ca 2,5-3,5 kg spannmål. Öka mängden hö funkar inte då han helt enkelt inte fick i sig mer...

När han gick i hård träning dvs msv distansritt (12mil) så åt han 4 -5 kg spannmål!!! Före en ritt var jag tom uppe i 6kg spannmål.

Kan även tillägga att han aldrig haft problem med övervikt trots mängden mat....

A_K_N skrev:
Låter bra det!

Jag blir orolig när folk anger så låg grovfodergiva. Tyvärr har foderstatsräkningshysterin gjort att många räknar med minimigivor på höet och sedan fodrar upp med otaliga tillskottsfoder i småslattar.

Jag fodrar helst så mycket som möjligt med bara hö + ev. halm.

Om jag är tvungen att tilläggsfodra så gör jag det helst med luzern och/eller havre. Har helt gått ifrån betfor då min erfarenhet är att många hästar blir oroliga i magen av det. Jag ger istället 1-2 dl/dag linfröpellets.

Vi verkar ha ganska likartade idéer om foder. Jag har funderat på att byta till linfröpellets eller kanske man skulle ge det till killen som blir så pruttig av betfor?

Luzern är ett foder som känns bra att fodra med. Det där höåret som var så fruktansvärt dålig var vallacken unghäst och då tog jag till luzern som komplement.

Jag tror att det skapar onödig stress hos hästar med för mycket kraftfoder på bekostnad av hö och halm och till och med beteendeproblem som skulle vara ganska enkla att rätta till?

Kokopelli

Jag är ingen foderexpert men rent spontant tycker jag det låter som om din häst får lite grovfoder? :crazy: Mitt halvblod får fri tillgång på hösilage + att hon får upp t.o.m
2 kg spannmål + betfor och mineraler beroende på hur mycket hon rids. Just nu vilar hon så hon får inte så mycket kraftfoder och är något rund för dagen. Men när hon blev riden var hon fin i hullet.

Men kan du inte testa att ge din häst fri tillgång på grovfodret?

Min häst ligger faktiskt bra enligt tabellerna. Däremot känns det som att han blir fetare när han äter kraftfoder än när han äter samma mängd energi (eller mer) fast bara hö. Just nu får han (pga skada och därmed vila dock med stor hage och buskompis) bra mycket mer energi än vad han behöver då hästarna går på i princip fri tillgång hö och har dessutom bete kvar. Ser helt ok ut i hullet även om musklerna har börjat tryta. Tror inte att det är så många hästar som ligger enligt tabellerna men det är ett bra riktvärde att börja där så får man se och känna själv hur hästen verkar må på foderstaten och sedan lära sig på vilken nivå den fungerar bäst för att kunna dra nytta utav den informationen efterföljande år.

Centaur skrev:
Funkar inte alls. Mina hästar skulle se ut som staket om dom fick så lite mat som vissa foderexperter :smirk: och tabeller säger....:crazy:
Det skulle min häst också.
MEN genom att jag vet var han ska ligga så räknar jag på det varje år. Det går inte att stirra sig blind på tabeller. Man måste utfodra individuellt fast man räknar på det.
// Linda

Keep on Dreaming skrev:
Eeeh så LITE mat!?!? :crazy:

När jag promenadrider på mitt varmblod så får han (med hänsyn av näringsinnehåll) 11-15kg hö och 0-1 kg spanmål (kross) 50-50 korn havre. Hade jag gett ett näringsfattigt hö så hade han svultit ihjäl!
Han väger 425 kg.

När han var i normal träning så ökade jag spannmålen till ca 2,5-3,5 kg spannmål. Öka mängden hö funkar inte då han helt enkelt inte fick i sig mer...

När han gick i hård träning dvs msv distansritt (12mil) så åt han 4 -5 kg spannmål!!! Före en ritt var jag tom uppe i 6kg spannmål.

Kan även tillägga att han aldrig haft problem med övervikt trots mängden mat....

mahlmt skrev:
Det skulle min häst också.
MEN genom att jag vet var han ska ligga så räknar jag på det varje år. Det går inte att stirra sig blind på tabeller. Man måste utfodra individuellt fast man räknar på det.
// Linda

Men det är precis det jag menar. Det finns ju vissa som ger sina hästar nästan enbart hö och de klarar sig alldeles utmärkt trots att de rids. Och så finns det de som måste stoppa i sina djur stora mängder kraftfoder utöver höet. Men vad är det man räknar ut då, nån sorts minimiväde, eller..? Och hur gör man om det inte räcker, ökar "allt" rätt av då?

Ska fundera på det där med fri tillgång, hur man kan lösa det utan att alltför mycket hö trampas ner. (Har en sandig hage som blir rätt geggig när det regnar..). Kan höet ligga ute alltid i så fall, i regn och allt? I mitt förra stall hade hästarna en stoor rundbal hö i hagen, och efter ett par dagar i regn så såg det inte lika gott ut längre..

Analysen är i alla fall ivägskickad idag!

Jag vet att min pålle behöver ungefär;
70 MJ vid vila när han bara går i hage och inte rids på ett tag.
95 MJ vid "normal" ridning.
120 MJ eller mer när han tävlas i distans msv.

Han behöver en kvot på g sbrp/MJ på över 6,5. Under det så tappar han över rygg och rumpa.
Man tar alltså energibehovet och räknar fram proteinbehovet. Likaså gör man med Ca, P och Mg. Ca är 0,4 gånger energibehovet. P är 0,3 och Mg 0,15 (på vuxna ridhästar).
Skulle man behöva öka energin så får man se till att övriga värden hänger med i någorlunda balans.
Om en häst kan klara sig på endast hö beror ju också på värdena i höet. Inte bara på hästen.
Det finns lite tips på olika höhäckar om du söker.
// Linda

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 318
Senast: LovingLife
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 272
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 959
Senast: Bee
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 362
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama