Fodervikter

H

Havregryn

Kan man inte spika en tråd med hur mkt havre, korn osv, väger ...

Tycker jag ser många trådar om de hela tiden..

så någon som kanske har alla foder sorter uppskriva skrov dem här och så förhoppningsvis blir den spikat..

/M

Sv: Fodervikter

Skall man spika ngt så är det en tråd om att det är meningslöst att fråga eftersom volymvikten varierar så mkt mellan olika partier.
Jag förstår inte att man om man har råd att ha häst inte kan lägga ngn hundring på en vettig våg.
PL

Precis, :bow: havre och kornaxen kan ju vara väldigt olika matade...

För två år sedan hade vi helhavre, där fem dl vägde 250 gr
Förra året hade vi helhavre, där fem dl vägde 300 gr

och i år väger fem dl helhavre hos oss, 400 gr.

du har en poäng där.. sen visste jag faktiskt inte att de vaierar s mkt per år som IngelaH skriver..

intressant..

/M

Hel havre t ex brukar man GENERELLT sett säga väger ca 450-650 g per liter, beroende på näringsinnehåll och hur välrensade den är t ex. Alltså är det smart att väga sin egen.

Och hur vet du hur noggrann någon är när de vägt sitt foder: väger du per liter eller per dl så får du ju olika "felvärden" för hur du utfört det hela.

En billig manuell våg man kan nollställa efter foderhinken är fakiskt supersmart för t ex hackad strå - sen kan man kontrollväga olika partier/ leveranser vid behov.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 262
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 616
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022