Sv: Fodervärdsavtal
Jag har både hyrt ut och hyrt häst flera ggr och har nästan alltid skrivit avtalet själv. Jag tycker inte att de färdigskrivna är tillräckligt bra och specifika.
I mina avtal vill jag ha det väldigt tydligt skrivet vad fodervärden ansvarar för, som hovslagare minst var 8:e vecka, att tillkalla veterinär vid akuta skador, minst så många kg hö per dag osv. Jag är lite hönsmamma, ja, men också för att ha något specifikt att peka på om man inte tycker att hästen sköts rätt.
Jag har även alltid skrivit en bilaga med en förteckning över all utrustning som medföljer foderhästen, mest större, dyrare saker som sadel, träns, täcken etc. Också det för att vara säker på att allt medföljer tillbaka, och för bådas skull att dubbelkolla: det är lätt att glömma en del grejer efter ett år. (Man glömmer även lätt vad som medföljde och vad man själv köpt till.)
På det stora hela har jag blivit ganska avskräckt från att hyra ut på foder, då jag varit med om en del tråkigheter. Dock hade jag en häst på foder i fem år, och fick en väldigt nära kontakt med hästägaren som slutligen skänkte hästen till mig.
Men det är en bra idé att först läsa igenom ett färdigskrivet avtal för att få en uppfattning om vilka punkter som bör finnas med. Sedan kan man utveckla och förändra efter behov. Men som sagt, jag vill ha avtalet väldigt precisicerat. Att det står "Fodervärden åtar sig att sköta hästen på fullgott sätt" eller liknande, ger egentligen ingenting om något skulle gå snett. Vad räknas som fullgott?
Jag skrev även till att under de tre första månaderna gäller en veckas (ömsesidig) uppsägningstid, därefter en månads uppsägningstid. Jag tycker att om man besöker hästen ofta uppdagas det ganska snart om något inte fungerar som det ska och då vill jag ha den reservationen att fort kunna ta hem hästen igen.