Fodervärdsavtal

P

Punkity

Har sett att det finns många trådar i ämnet men hittar ingen som riktigt svarar på det jag undrar...

De flesta tipsar om att man ska köpa ett färdigskrivet avtal, men är det stor skillnad på dessa? är det något av dem man bör undvika eller är det något som är bättre än andra?

Tips mottaget tacksamt!

Sv: Fodervärdsavtal

vad jag vet så finns det bara ett standardavtal som går att köpa. sen går det ju alltid att lägga till egna punkter i avtalet som man tycker är viktiga att få med.

Tänkte bara skicka över en varning vad det gäller dom "färdiga" avtalen som finns i handeln. Det är mer att betrakta som en kom-ihåg-lista. Varje punkt har flera inbyggda vägar ut ur avtalet så det inte ska täcka vid en eventuell rättegång.
Ta kontakt med en avtalsjurist och skriv ett eget avtal istället. Kan bli jättedyrt annars om ni hamnar i en tvist.

Oj, tack för det! :)

Om det är ok lånar jag gärna delar av din bilaga! Verkar ju som om du komit ihåg allt!

Jag har både hyrt ut och hyrt häst flera ggr och har nästan alltid skrivit avtalet själv. Jag tycker inte att de färdigskrivna är tillräckligt bra och specifika.
I mina avtal vill jag ha det väldigt tydligt skrivet vad fodervärden ansvarar för, som hovslagare minst var 8:e vecka, att tillkalla veterinär vid akuta skador, minst så många kg hö per dag osv. Jag är lite hönsmamma, ja, men också för att ha något specifikt att peka på om man inte tycker att hästen sköts rätt.

Jag har även alltid skrivit en bilaga med en förteckning över all utrustning som medföljer foderhästen, mest större, dyrare saker som sadel, träns, täcken etc. Också det för att vara säker på att allt medföljer tillbaka, och för bådas skull att dubbelkolla: det är lätt att glömma en del grejer efter ett år. (Man glömmer även lätt vad som medföljde och vad man själv köpt till.)

På det stora hela har jag blivit ganska avskräckt från att hyra ut på foder, då jag varit med om en del tråkigheter. Dock hade jag en häst på foder i fem år, och fick en väldigt nära kontakt med hästägaren som slutligen skänkte hästen till mig.

Men det är en bra idé att först läsa igenom ett färdigskrivet avtal för att få en uppfattning om vilka punkter som bör finnas med. Sedan kan man utveckla och förändra efter behov. Men som sagt, jag vill ha avtalet väldigt precisicerat. Att det står "Fodervärden åtar sig att sköta hästen på fullgott sätt" eller liknande, ger egentligen ingenting om något skulle gå snett. Vad räknas som fullgott?

Jag skrev även till att under de tre första månaderna gäller en veckas (ömsesidig) uppsägningstid, därefter en månads uppsägningstid. Jag tycker att om man besöker hästen ofta uppdagas det ganska snart om något inte fungerar som det ska och då vill jag ha den reservationen att fort kunna ta hem hästen igen.

Senast ändrad:

Ja, känner själv att det kan kännas tryggt att få lite mer specifika fakta hur hästägaren vill att man ska ta hand om hästen... inte för att jag inte litar på min egen förmåga att ta hand om den, utan för att säkert veta att jag och hästägaren är på samma våglängd...

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 374
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 568
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
7
· Visningar
369
Senast: Anemone
·
Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 553
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Vinterföräldrar 23/24