fodervärd

millancamilla

Trådstartare
Har haft min lille kille utlånad till fodervärd i 2 månader. Fick honom som misshandlad o undenärd föl. Ville nu vara snäll när denna tjejen hade akut behov av sällskaps häst. Hon verkade hur undebar som helst o fick låna min gosing. När jag ringde efter 1 månad o ville hälsa på fick jag inte... de var sjuka o bortresta hela tiden. Åkte dit idag o hade transporten med för säkerhets skull.......
Lillen stod upp bunden vid ett träd. Mager, uttorkad. Alldeles lila o missfärgad i mun pg av undernärdhet. Revbenen sticker ut. han kan inte stå på sina ben utan ramlar omkull...

GISSA om han är hemma!!?? Vet kommer i morgon... Han har gått ner ca 20 kg! Mycket på en liten kille som är 65 cm o vägde 104 kg när han åkte. Alla hans vitaminer åkte med för att detta skulle hända!!

Idioten säger att han fått 10 kg hö om dagen... Då hade han spruckit...:devil: Hur kan man ljuga o göra så här mot ett djur??

Tur att hon inte var hemma när jag kom... Risk för att jag blivit anklagad för mord!!

Själv har jag en underbar Fjording på foder!! jag månar dubbelt om honom.. Jag lånar ju honom o måste sköta honom perfekt!! han är ju någon annans o jag har fått äran tt ha honom hemma hos mig !!!

Hur funkar folk??

Sv: fodervärd

Den frågan har jag ställt mig många gånger. Själv är jag som du och är mer rädd om det jag lånar än det jag äger. Men förvånansvärt många verkar vara tvärt om. Är det inte mitt så skiter jag i det.

Hoppas det går bra för din lilla kille! Förstår att det känns tungt att hitta honom på det viset.

Ja du, jag har med haft min häst utlånad på foder och jag ångrar det idag. Nu kom han inte hem i samma skick som din. Vissa borde inte få ha djur. Det måste vara något gigantiskt stort fel i huvudet på dem som gör så. Stackars liten.

Hoppas du har fotograferat honom noga nu när han kommit hem, dokumenterat hur han såg ut. Gärna ta ut en vet också som får intyga skicket på honom. Skulle fodervärden börja tjafsa om att du hämtat hästen har du då vad som krävs för att visa att du hade all rätt att bryta ert kontrakt!

Och lite för oss som läser tråden - visa gärna ett före/efter kort på din stackars lilla kille! Jag fick själv hem min shettis nu i somras i magert skick med matt lång päls och förvuxna hovar, men inte i lika illa skick som din kille. Man blir såååå ledsen! :cry:

har jag oxå frågat mig...

min ridlärare driver verksamhet och hyr ut hästar.

hon hyrde ut en shettis som heter Mac Gywer
(min totalaälsklig:love: vi har hållt ihop i över 4 år 8) tkr bättre om honom än min egna häst (A)

till Visingsö (Ön som ligger i sjön Vättern) int eså långt ifrån alltså (hon har sin gård i gränna/ölmstad)

efter ½ år började de klaga över att han fick fång såfort han fick gå på gräs :eek: hn har aldrig haft det innan.

så hon blev misstänksam och bad dem ta hem honom. jovisst de kom med honom :mad: till ridskolan då.

skickade in en ridskoleunge med hans grejjor och lämmnade honom p åstallplanen och hade väldigt bråttom därifrån.

visade sig att när han kom tillbaka var ahn inte verkad på ½ år och hade inte fått nån mat på flera dagar osv.

de funderade p åatt avliva honom för fången (som han hade fått av att hovarna inte blev verkade) hade gått så långt men de bestämde sig för att försöka rädda honom. :cry:

han kunde knappt gå han stapplade fram i hagen stod han i fångställning hela tiden och blev hunsad av de andra hästarna :eek: han har alderigt blivit hunsad av nån häst innan!

hovbenet började rotera han blev sämre han fick numera gå på ridbanan ensam för att komma ut lite.
de 20meterarna från stallet till ridbanan tog ca 15-20min att gå med honom.

de funderade på avlivning igen men så blev han lite bättre.

på sommaren (han kom tillbaka på våren) blev han sämre igen han fick hovväggsröta de skar av halva hovarna satte bakoframvända skor och gipsade.

han blev bättre! hovbenet började komma tillbaka (från att nästan gått ut genom sulan) och nu över ett år senare är han helt återställd 8DD
och under igångsättning.

jag har nog aldrig gråtit så mkt som då :(

det värsta var ändå att det inte gick att stämma människan :mad: hon var redan stämd för ex. antal saker osv. för hon hade inga pengar att betala med.

nästa vinter hade hon flera hästar igen som hon troligtvid inte kunde betala för. men såna människor går alrig att stoppa bara varna andra för dem.

behöver jag berätta att jag nästan grät när jag skrev ned allt? :cry:
den hästen betyder så mkt för mig<3

bilder

några dagar efter at than hade kommit tillbaka -fångställning (lägg märke till att ALL vinterpäls är kvar fast det är nästan sommar)

IMGP8652.jpg

precis när han kom tillbaka -bild som visar att han fortfarande hade livsviljan kvar <33
IMGP8726.jpg

Jag och Mac Gywer<33 Austi detta året ca 1år och 3månader senare.

IMGP5181.jpg

IMGP5182.jpg

-det bästa är att mi nridlärare fattar hur mtk ajg älskar denna hästen så jag får komma o hälsa på hur mkt och när jag vill <33 (även köra honom) men nu ska han iväg igen.. uthyrd på helår :'( kmr inte se honom på mer än ett år...

Senast ändrad av en moderator:

köp loss honom istället, eller hyr? En shettis kostar inte mycket att ha.

köp loss honom istället, eller hyr? En shettis kostar inte mycket att ha.

att köpa loss en häst från mi nridlärare är inte så himla lätt för när hästen fortfarande är frisk och passar i hennes verksamhet (han är dessutom hennes sons häst från början)
då kostar hästen det den skulle ha gett henne i inkomst resten av sitt liv -dvs. ganska mkt överpris

och jag har redan en häst (som jag hyr av henne ;P) dessutom har vi inget eget stall och det kostar 1100kr att stalla in/lösdrift dessutom kan jag inte rida honom eftersom han är för liten plus att syrran har en b-ponny oxå så det är inte en chans att jag får ens hyra honom. för mamma o pappa ha rinte hur mkt pengar som helst

*kl*

Jag förstår inte hur människor tänker. Hästen är ju en levande varelse, hur kan man missköta dem så?
Jag skulle aldrig drömma om att missköta min häst och förmodligen än mindre en foderhäst, det är ju någon annans!
Jag hade varit helt nojjig att det skulle hända något, ex ägarna kommer och hälsar på oförhappandes och hästen har rullat sig i gegga och ser ut som en stor lerboll eller nåt. Jag har därför insett att jag nog får hålla mig till hästköp, då kan bara jag ha synpunkter på lerig häst. ;) Annars hade man inte haft tid att jobba, bara gnidit och ryktat på foderhästen för säkerhets skull (hmm..ja, jag är ganska nojjig av mig ;) )

*KL*

nej man vet aldrig hur folk tänker, jag skulle aldrig våga låna ut eller sälja min häst, om det inte är till någon vän.

Jag har sagt att skulle jag bli sjuk (förlamad eller liknande) som gör att jag inte längre kan ha honom kvar, så tänker jag avliva honom, låter säkert jävulskt själviskt men jag är för rädd om honom, att han kan fara illa.

*KL*

nej man vet aldrig hur folk tänker, jag skulle aldrig våga låna ut eller sälja min häst, om det inte är till någon vän.

Jag har sagt att skulle jag bli sjuk (förlamad eller liknande) som gör att jag inte längre kan ha honom kvar, så tänker jag avliva honom, låter säkert jävulskt själviskt men jag är för rädd om honom, att han kan fara illa.

Jag har också sagt det efter att min häst ahde det dåligt hos förra fodervärden. Han hade det dåligt innan jag köpte honom och förtjänar att slippa lida mer i sitt liv. Han är dessutom inte den lättaste barnponnyn.

MEN HERREGUD!!

vad e det för folk?
Inte undra på att folk tvekar att lämna ut sina hästar på foder..

Jag förstår inte hur folk tänker..bara för att man inte äger den så kan man låta den gå ner sig så? Eller?
Jag förstår inte? Detta verkar vanligt oxå!

Det är ju levande djur..och att man i förtroende lämnar ut en häst till nån annan..och får tillbax ett skelett..Hur är världen funtad?

Jag såg ett levande skelett senast idag..Är människorna som äger den blinda eller bara dumma? Mitt hjärta gör ont när jag ser detta..

Hoppas han repar sig bra, din lilla vän!

*KL*

det sista tycker jag inte är rätt.
som en kompis (som hyr häst från sjöstjärnan och har gjort i många år)
hon ville inte ha hästen ett år till för hon ville att hästen skulle gå att bara ha den stående i 2 dar utan att behöva börja om från början igen.

men hennes mamma sa antingen Fine eller ingen häst alls.
-"för tänk och om misssköts igen."

Ja visst tänk OM! men de tär inte så himla troligt för det finns ju (frhoppningsvis) fler som tar bra hand om hästen än de som inte gör det.

Javisst absolut finns det människor som skulle kunna ge min häst det bästa livet, men sen finns det sådana som inte kan det.

Låter hårt, men man får inse att en död häst lider inte.

Av fyra fodervärdar jag haft till mina hästar har två varit dåliga. Ett varmblod jag lånade ut på foder ( fick honom inte såld och han vantrivdes fruktansvärt i min lösdrift ) fick bara 4 kg hö per dygn, inget mer, eftersom fodervärden var rädd för honom när han var för pigg. Inget sa hon till mig heller... :mad: Det var dessutom en stor häst, 170 cm hög! Som tur var uppdagades det efter ett par månader så han återhämtade sig hyfsat snabbt när han hamnat i ett bättre hem. Den andra fodervärden skrev jag om ovan.

De två första fodervärdarna jag hade till mina shettisar var guld värda, underbara hästmänniskor som skötte om dem exemplariskt. Det var detta som gjorde att jag vågade göra om det, något jag ångrar idag. Blir jag så dålig igen ( har fibro ) som jag var då kommer jag att sälja hästarna istället, inga fler fodervärdar!

Javisst absolut finns det människor som skulle kunna ge min häst det bästa livet, men sen finns det sådana som inte kan det.

Låter hårt, men man får inse att en död häst lider inte.

min ridlärare har 50 hästar som hon hyr ut varje vinter och varje sommar till olika EN häst har blivit vanvårdad, visst de kanske itne kmr tillbaka i exakt det skicket man skulle önska men alla är ju olika min kompis var fodervärd på en häst som bara skenade hela tiden så de jobbade jättemkt med formen och att gå lugnt när ägaren var och hälsade på och red hästen bankade hon på den med sporrarna och sa -"var är hennes framåtbjudning?" och slet henne i munnnen så alla hästägare är inte heller spec. bra hästägare.

jag tkr det du skriver är FEL det är samma sak som att
-"nej nu kan vi inte ha kvar "ditt namn" i skolan längre för vi har inte råd då avlivar vi henne."

samma sak för hästarna man avlivar inte en häst som är fullt frisk det är bara själviskt lika själviskt som alla de där ryttarna som inte tål att nån annan rider ens häst.

Oj, verkar som om en hel del har haft riktigt otur med sina fodervärdar.

Att fodervärdar inte sköter hästen exakt lika som ägaren är något som ägaren kan komma att få räkna med, eller de kan vara lite oerfarna, men detta ju ren vanvård. Varför tar de på sig en häst för att sedan inte sköta den:confused:. Klara man inte av den, eller att man tröttnat så måste man ju höra av sig åt ägaren.

Har själv aldrig haft egen häst, men är nu delfodervärd på en häst, och jag känner samma som någon annan skrev här tidigare om det där att man har dubbelt ansvar. Jag känner att jag ju inte enbart ansvarar för hästen och dess välmående de dagar jag har honom, utan även att jag har ett ansvar gentemot ägaren. Jag vill ju att ägaren ska känna sig trygg med att "lämna över" hästen åt mig, och inte behöva oroa sig för om den blir omskött på ett bra sätt eller inte.

Men herregud!
Så fruktansvärt tragiskt. Stackars liten. Först starten i livet och sedan detta??? Skönt att du åkte dit och tog transporten med dig! Jag förstår dig; mord i tankarna!!!
Hur i he..te kan man bete sig som hon gjorde? En oskyldig liten stackare! Du har väl polisanmält detta? Skulle jg gjort direkt!
Svårt med fodervärdar....Har haft min polle utlämnad i ngr mån men hade kontakt hela tiden ch åkte dit ofta. Har nu tagit hem honom då jag saknade honom så. Fodervärden är nu min medryttare istället!
Hoppas din lilla polle "kryar" på sig !

Har försökt lägga in bilder på min lille kille.. är EJ teknisk så jag klararde bara av att få in dem i mitt galleri!! kolla där o kommentera!!! Idag har han lite livs gnista i ögonen igen o står o tittar intresseart på sin kompisar i hagen!! Tack för alla svar!!

-"nej nu kan vi inte ha kvar "ditt namn" i skolan längre för vi har inte råd då avlivar vi henne."

Men nu skrev ju inte jag att jag skulle avliva min häst om jag inte har råd att ha honom kvar, så antingen läser du som du vill se, eller också så läser du inte alls.:grin:

Jag skrev vad jag
skulle göra med min häst, därmed inte vad jag tycker alla ska göra!!!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har lite funderingar kring en foderponny. Vill gärna höra era åsikter om detta. Jag lånade ut en ponny till en familj som skulle ha...
Svar
11
· Visningar
2 752
Senast: bambam
·
M
Hästmänniskan Hejsan. Jag skulle vilja varna er som funderar på att låna ut era hästar på foder att tänka genom ett par extra gånger, genom att...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 602
Senast: Jenny
·
L
  • Låst
Hästvård Har min lilla ponny utlånad till fodervärd och har haft sedan i somras. Ska ta hem honom om någon vecka, då vi behöver honom för...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Louvel
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 610
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama