Fodervärd?

Gotthard

Trådstartare
Vet ej om jag placerat tråden rätt, flytta den gärna om den ligger fel :)

Jag undrar då vad det innebär att vara fodervärd. Ta gärna upp alltihopa för mig tack :D Det ända jag vet är att man har hästen som sin egen och betalar det mesta...?
//J

Sv: Fodervärd?

Som fodervärd står du för alla utgifter på hästen alltså foder, skoning etc. Försäkringen brukar stå på ägaren däremot är det olika hur man gör upp om betalningen. Vissa vill kanske att du betalar försäkringen under tiden du har hästen (vilket jag oftast har varit med om) medans vissa betalar den själv.
Du har under tiden som fodervärd fullt ansvar över hur hästen rids och sköts. Du skriver ett kontrakt med hästägaren om hur lång tid det är tänkt du ska ha hästen och hur lång uppsägningstid ni ska ha gentemot varandra.
ex: Ett år i taget med möjlighet till förlängning
Uppsägningstid: en månad (eller fler)
Skall hästen säljas sker detta i samband med att kontraktet går ut och ägaren skall meddela om detta (ex) två till tre månader i förväg.
Vill fodervärden köpa hästen har den förtur.
Vill ägaren ha tillbaka hästen meddelas detta en månad i förväg.

Ungefär så har vår familj gjort när vi lånat ut hästar på foder eller när vi lånat hästar på foder.

Jag tycker man som fodervärd ska avtala om förköpsrätt med förbestämt pris, annars är det stor risk att fodervärden rider upp hästen i kondition, tränar och ökar värdet, och sedan själv får betala mer än vad som först var tal om.

Jag har en häst på foder.
Jag betalar allt förutom försäkring, dvs. skoning, foder, veterinär kostnader osv.
När man tar en häst på foder är det väldigt bra att göra en besiktning på hästen och ha ett fodervärdsavtal (finns att köpa på granngården). Man avtalar en tid man ska ha hästen, vi har gjort så att vi har rullande varje månad.

Det kan också vara bra att se om man kanske skulle kunna få köpa hästen när avtalet gått ut om man blir fäst vid hästen.

min ändra knapp ville inte funka.

Jag har min foderhäst hemma och har ingen kontakt med ägaren. Han är alltså "min" häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Ekonomi & Juridik Någon som vet var jag kan hitta en lista över transportörer som kör inom Sverige? Jag ska flytta hästarna i sommar rätt många mil, 75 -...
Svar
15
· Visningar
1 426
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Katt i påse
  • Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar