Fodervärd!

Madde_padde

Trådstartare
Ska låna ut min kille på foder tänkte jag.
Har fått massa svar, har en rellativt svår häst stressar lätt kräver lungn hand osv!

Men va tror ni är minimi åldern på fodervärdar?
Skulle ni våga låna ut hästen till en 15 åring?
18?20?

Sv: Fodervärd!

Skulle aldrig låna ut till en 15-åring, hur seriös och duktig den än verkar.
Självklart kan även äldre vara opålitliga osv men jag skulle helst inte låna ut min häst till nån under 20, helst äldre.

När jag skulle lämna ut min lokomotiv till kallblodstravare så sållade jag direkt bort dom som sökte en mamma-dotterhäst.

Men åldern var nog det sista jag tittade på.
(Ja, bortsett från dom 12-åringarna som svarade då!;))

Hittade en tjej som var 16 år som kom och provred.
Det klickade direkt mellan dessa två!
Hästen har nu varit hos henne i över 3 år (jag ser honom som hennes även om inte ägarbyte är gjort ännu. Nackdelen är ju att hon kanske vill plugga vidare mm så jag vill inte släppa honom ännu)

Hon tävlar honom i lättare klasser och har gjort ett fantastiskt jobb med denna nerviga ångvält!:bow::love:

Jag tycker inte du ska titta så mycket på ålder!
Tänk om du missar en suverän fodervärd som är 16 år men som har en lång och "gedigen" hästvana -samt känsla framför allt- till förmån för en 25-åring där kemin inte alls stämmer lika bra!
Men som har åldern med sig..

Till min hästs temperament "krävdes" det en orädd (sätter inte lika-med-tecken mellan orädd och oansvarig!) människa som vågade ta utmaningen!
Många gånger kan det väga lika tungt som som ålder!

Vill bara tillägga att fodervärdens föräldrar har varit med i bilden hela tiden.

Senast ändrad:

Det beror på om hästkunniga föräldrar finns, om föräldrarna är duktiga och tjejen/killen passar med hästen så hade jag inte brytt mej om ålder.

Det är viktigare för mej att hästen mår bra ihop med fodervärden än ålder på ev. ryttare.

Det låter ungefär som min häst de där!

Jajaj vi får se har bokat in två provridningar i vart fall så hoppas på någon av dem!

Ska låna ut min kille på foder tänkte jag.
Har fått massa svar, har en rellativt svår häst stressar lätt kräver lungn hand osv!

Men va tror ni är minimi åldern på fodervärdar?
Skulle ni våga låna ut hästen till en 15 åring?
18?20?

Jag skulle inte sätta nån riktig minimi ålder på fodervärden, om hästen & fodervärden trivdes tillsammans och om föräldrarna var engagerade och hästkunniga. Jag skulle naturligtvis våga låna ut hästen till en 15åring om jag kände att hästen & 15åringen passade tillsammans och hade engagerade & hästkunniga föräldrar. Åldern spelar för mig ingen roll så länge hästen & ryttaren trivs tillsammans :):idea:

Självklart kan även äldre vara opålitliga osv men jag skulle helst inte låna ut min häst till nån under 20, helst äldre.

Varför inte? En 20åring kan ju vara minst lika opålitliga, åldern spelar inte så stor roll då.

Det beror på om hästkunniga föräldrar finns, om föräldrarna är duktiga och tjejen/killen passar med hästen så hade jag inte brytt mej om ålder.

Det är viktigare för mej att hästen mår bra ihop med fodervärden än ålder på ev. ryttare.

Håller helt med :D:D

har även ja en häst som kan stressar upp sig ibland ville ha en medryttare på honom innan han blev halt o ja ville inte ha någon under 18 som ja vet ja måste ha ansvar på.

Jag var 15 när jag hämtade min foderhäst :p dock var detta från en mindre seriös ryttare som är ungefär lika gammal och min mamma har själv 35 års hästvana.

Nu blev de trots allt en ung tjej!

hon kommer på lördag och hämtar honom redan!
Trots allt henne de fungerade bäst för och hon som hade bäst meriter! :idea:

Jag lånade ut min förra häst på foder till en 15 åring med hästvan mamma och bara efter några månader ringde mamman och frågade om jag kunde ta tillbaka hästen eftersom dottern försummat sina plikter och verkade ha tapppat intresset...
Så på ett sätt så visst skulle jag kunna låna ut till en 15 åring igen men då ska föräldrarna vara i närheten och hålla koll så att tjejen sköter hästen som hon ska.
Jag tyckte att det var bra av den här mamman att säga ifrån vilket kanske inte tjejen skulle ha gjort.

Lustigt :mad:. Så du skulle hellre låna ut din häst till mig som är en hobbyridare på 26 än min lillasyster som är 16 och har vunnit bla sm-guld? oki...

Lustigt :mad:. Så du skulle hellre låna ut din häst till mig som är en hobbyridare på 26 än min lillasyster som är 16 och har vunnit bla sm-guld? oki...
Ah, precis:rofl: Jag skulle helt klart välja en 15-åring om h*n har vettigt kontaktnät före en äldre som kanske skulle ha hästen hemma på gården (missförstå mig rätt, jag har också stallet hemma). Ett stall med fler inackorderingar ger fler ögon och bättre hjälp vid funderingar.

En 16-åring som har vunnit SM har förmodligen ett rejält nät av hästmänniskor omkring sig - både tränare och engagerade föräldrar. Annars tar man sig nog inte till SM....

Det är väldigt stor skillnad på den 16-åringen, och den vars föräldrar inte är ett dugg hästintresserade och bara betalar utan att visa sig i stallet. Där är hästen helt utlämnad till fodervärden, och i det läget har förhoppningsvis en 26-åring hunnit lära sig lite mer under de 10 åren. ;) Dessutom blir man med åldern oftast mer benägen att söka hjälp och råd från andra, och man vet hur man ska ta reda på var den hjälpen finns. Förhoppningsvis har man också hunnit lära sig att stå emot grupptryck, och tänka själv, istället för att göra som de andra i stallet säger och tycker.

Precis som de flesta andra som svarat här håller jag med om att fömåga gör före ålder. Men jag skulle aldrig låna ut till någon under 18 om de inte har fullt stöd av hästkunniga föräldrar med en ekonomi som gör att de har råd att stalla upp och föda en häst.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 333
Senast: Cina B
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 321
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023