Fodervärd?

Ramona

Trådstartare
Hur svart ar det att fa tag pa en vettig fodervard? Jag har aldrig behovt lamna ut nagonting pa foder innan, sa jag har inte sa stor erfarenhet av det hela.
Jag skulle behova lite tips och rad fran er som antingen har en hund pa foder eller ni som har lamnat ut en hund pa foder.

Ar det agaren eller fodervarden som star for forsakring? Uppehalle sasom mat, vaccinationer mm antar jag att fodervarden betalar, eller brukar det vara enligt overrenskommelse?
Ett bra kontrakt ar jatteviktigt, och eftersom det hela handlar om en tik jag vill ta valpar pa for eget bruk, sa undrar jag hur man far in detta i kontraktet. Eller det kanske rent utav finns med pa de redan fardiga kontrakten fran SKK. Hur brukar ett kontrakt for foderavtal pa en avelstik se ut?
Jag som agare hade tankt att ta hem tiken under tiden hon har valparna, och jag hade aven tankt att ta intackterna fran valparna. Har fodervarden nagra rattigheter alls?
Kan jag ta mina 5 kullar pa tiken, eller brukar man gora sa att jag far ta tex 2 kullar och sedan tillhor tiken fodervarden som far ta resten av kullarna. Vad far en fodervard ut av det hela annars?

Alla erfarenheter ar valkoma!
 
Sv: Fodervärd?

SKK har färdiga foderavtal och regler som SKALL följas tror inte det finns någon större frihet att utforma egna avtal (iallafall inte till fördel för uppfödaren). Stor risk att farbror SKK slår en på fingrarna annars.

En foder tik skall max ha två kullar med minst en levande valp. Har detta uppfyllts eller tiken fyllt fem övergår den i fodervärdens ägo.

Tiken skall var "tillgänglig" för uppfödaren för parning och den tiden den behöver vara hos uppfödaren innan valpning och tills valparna blivit 8 veckor.
Hur det är med försäkringar vet jag faktiskt inte :o . Jag har bara haft en "halvfoder" tik, dvs en kull och halva priset. Jag har betalat försäkringar och vaccinationer. Uppfödaren har dock betalat rabiesvacc eftersom hon önskat ta med henne på utställningar i kontinenten. Både jag och uppfödaren har ställt ut henne.

Skall hundarna registeras i SKK kontakta dem så får du säkert deras foderavtal, så du kan läsa på vad som gäller.

Lycka till, jag är iallafall jättenöjd med min foderhund och min uppfödare.
 
Senast ändrad:
Sv: Fodervärd?

Ärsh SKKs fodervärds avtal gick ju lätt att hitta
www.skk.se/pdf/blanketter/avtal/fodervardavtal.pdf
På sidan två står det lite mer detaljerat.

Korta varianten är:
Överlåtaren förbehåller sig rätt till maximalt 2 valpkullar med minst en levande valp som uppnår 5
veckors ålder per kull.
Överlåtaren handhar parning, valpning och uppfödning samt svarar för de veterinärkostnader och
övriga kostnader som därvid uppstår. Kostnader för övrig vård betalas av fodervärden.
Äganderätten och övriga rättigheter övergår till fodervärden när ovanstående villkor är uppfyllda, dock
senast när tiken uppnått 5 års ålder.
Ändringar i ovanstående text kan innebära ett brott mot SKKs grundregler.
 
Sv: Fodervärd?

Jag har min Alabama på foder & det fungerar bortsett från det faktum att jag måste "låna ut" henne till uppfødaren en, eventuellt två, gånger innan hon fyllt fem år så att han kan ta valpar på henne, precis som om hon var min egen hund.

Skillnaden i mitt fall mot om jag skulle ægt henne från børjan blir mest att jag førmodligen endast hade gått valpkursen & eventuellt unghundskursen på brukshundklubben men eftersom uppfødaren gærna ser meriter på henne kommer hon att trænas & testas lite mær æn den vardagslydnad som jag annars skulle nøja mig med før egen del. Det hær ær inget som kontraktet førbinder mig till utan bara en øk mellan mig & uppfødaren.

Jag och min uppfødare har kommit øverens om att om Alabama får minst tre friska, sæljbara valpar i kull ett så slæpper han henne till mig efter en kull :)

SKK´s kontrakt ær vældigt bra før båda parter.
 
Sv: Fodervärd?

Vi har några tikar ute på foder, och följer SKK's kontrakt såklart. Har alltid fungerat utmärkt.

På några hundar har vi valt att inte utnyttja vår avelsrätt, och på några har vi gjort det.

Det viktigaste av allt, förutom ett bra kontrakt, är att man får en bra kontakt med fodervärden. Man ska ha nära kontakt med denne i framtiden, och behöver vara "vänner" för att allt ska fungera smidigt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kommer med största sannolikhet bli erbjuden en mas valp till vintern. Det är verkligen min drömras och kommer träna agility med den...
Svar
13
· Visningar
2 007
Senast: em-pirre
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
1 015
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 121
Senast: niardasp
·
Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 597
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp