Fodervärd som vill tävla min arab som ponny?

Kassiopeja

Trådstartare
Jag, som är vuxen ryttare och aldrig har ens övervägt att mäta in min ena arab, som vid hobbymätning och mätning på klinik av ren nyfikenhet är 147cm hög, har nu planer på att låna ut hästen till en tjej som är 16 år. Självklart vill hon då gärna tävla hästen som ponny. Vad gäller då?

Mätintyg måste vi skaffa det förstår jag ju och ponnylicens, men är det klart sen? Hästen är aldrig tävlad av mig, måste man då anmäla ryttarbyte? Eller räcker det med att vi gör det om två år, när hästen kommer tillbaka till mig?

Hur lång tid efter att hästen slutat tävla som ponny kan jag tävla hästen som stor häst sen? Räcker det med att jag reggar ryttarbyte och skaffar storhästlicens?

Ett annat problem är att min hästs passansökan ligger i en kö på 2000 ärenden hos ARAB, jag är väldigt skeptisk till att jag kommer att få mitt pass i ÅR ens, hur funkar det om man vill tävla hästen?

/JES

P.S. Hästen är 8 år i år och kan därmed slutmätas nu, eller hur?

Senast ändrad:
Sv: Fodervärd som vill tävla min arab som ponny?

Ponnyn behöver inte ha pass för att tävla. Det enda som krävs för att kunna skaffa licens är att den är registrerad i en rasförening och att den har mätintyg.
Man kan slutmäta en åttaåring.

Är det en ponny (som ni vill ha det till) så måste den också vara chipmärkt för att få tävla.

Ang. ryttarbytet så är det bara att anmäla ryttarbyte och skaffa en storhästlicens.

trazel skrev:
Är det en ponny (som ni vill ha det till) så måste den också vara chipmärkt för att få tävla.
Är det specifikt för just ponny? Eller gäller det även för stor häst? Min häst är ju blodtypad i samband med registreringen så jag har inte bekymrat mig med att chippa henne. Dumt det då kanske... :crazy:

Ang. ryttarbytet så är det bara att anmäla ryttarbyte och skaffa en storhästlicens.
Då var det som jag tänkte alltså att jag inte behöver anmäla ryttarbyte nu när det är fodervärden och inte jag som ska rida, eftersom jag aldrig har tävlat henne?

Galadriel skrev:
Ponnyn behöver inte ha pass för att tävla. Det enda som krävs för att kunna skaffa licens är att den är registrerad i en rasförening och att den har mätintyg.
Man kan slutmäta en åttaåring.
Behöver jag visa upp registreringspapper vid inmätningen, eller vid tävling, så får jag ju ändå problem eftersom de ligger på ARAB för passansökan... *insåg nu* :crazy:

Kassiopeja skrev:
Är det specifikt för just ponny? Eller gäller det även för stor häst? Min häst är ju blodtypad i samband med registreringen så jag har inte bekymrat mig med att chippa henne. Dumt det då kanske... :crazy:

Jajjamen, det är specifikt för ponny.

Då var det som jag tänkte alltså att jag inte behöver anmäla ryttarbyte nu när det är fodervärden och inte jag som ska rida, eftersom jag aldrig har tävlat henne?

Precis. Det behövs inget ryttarbyte om hon inte har haft någon tävlingsryttare innan. ;)

Behöver jag visa upp registreringspapper vid inmätningen, eller vid tävling, så får jag ju ändå problem eftersom de ligger på ARAB för passansökan... *insåg nu*

Ja, du ska visa registeringspapper vid mätningen. En del mätmän kan vara snälla och mäta och sen skicka mätintyget då de har sett registreringshandlingarna.

TACK! för svar! :bow:
Får väl tjata på ARAB då och hävda särskilda skäl iom att vi vill mäta in henne.

Kassiopeja skrev:
Jag, som är vuxen ryttare och aldrig har ens övervägt att mäta in min ena arab, som vid hobbymätning och mätning på klinik av ren nyfikenhet är 147cm hög, har nu planer på att låna ut hästen till en tjej som är 16 år. Självklart vill hon då gärna tävla hästen som ponny. Vad gäller då?

Mätintyg måste vi skaffa det förstår jag ju och ponnylicens, men är det klart sen? Hästen är aldrig tävlad av mig, måste man då anmäla ryttarbyte? Eller räcker det med att vi gör det om två år, när hästen kommer tillbaka till mig?

Hur lång tid efter att hästen slutat tävla som ponny kan jag tävla hästen som stor häst sen? Räcker det med att jag reggar ryttarbyte och skaffar storhästlicens?

Ett annat problem är att min hästs passansökan ligger i en kö på 2000 ärenden hos ARAB, jag är väldigt skeptisk till att jag kommer att få mitt pass i ÅR ens, hur funkar det om man vill tävla hästen?

/JES

P.S. Hästen är 8 år i år och kan därmed slutmätas nu, eller hur?

Är hästen slutmätt så är den, du kan inte först slutmäta den som ponny o sen mäta upp den som häst igen .

Men man kan väl tävla en ponny som stor häst, min fösta ponny tävlades ett år som stor då ägaren blivit för gamal. Det var iof ganska många år sen, så reglerna kanske har ändrats?

Rider inte du distans? Om så är fallet så får du tävla ponny i mååånga år efter 18års dagen. Så då spelar det väl ingen roll?

Reglerna har inte ändrats, man får fortfarande tävla sin ponny som häst om man är över 18 år (hoppning). Men man får inte tävla högre än 1,20.

Tog du inte kopior på alla handlingar? Om du gjorde det så borde dessa kopior räcka för mätmännen.

Nej, jag gjorde ju inte det. Dum som ett spååån är jag. :o

Hade ju inte en tanke på att det skulle behöva bli bråttom med passen över huvud taget. Tävlar inte, hade inte tänkt sälja, etc etc...

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 697
Senast: Habina
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 473
Senast: raggsock
·
Tävling Hej! Är helt ny på det här med tävling och vilka regler innan man ens får anmäla sig. Har gått Grönt Kort-kursen men när jag gjorde det...
Svar
5
· Visningar
1 400
Senast: Kansi bansi
·
M
Tävling Hur gör man om man vill fortsätta tävla sin ponny efter att ens ponny tid tagit slut? Jag har en äldre D-ponny som jag har tänkt att ha...
Svar
2
· Visningar
1 111
Senast: Pinto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka