Fodervärd-köpa?

ASKAPLASKA

Trådstartare
Har klickat runt och försökt hitta var jag skall lägga denna tråd, hoppas det blir rätt här!

Jag är fodervärd åt en ponny sen två år tillbaka.
Jag har ridit och kört in henne och lämnat ett föl på henne till ägaren.

Jag står nu inför att lägga en massa pengar på henne i form av högre utbildning och känner då att jag vill äga henne.

Ägaren kan tänka sig att sälja henne till mig till fullt pris+ett stoföl till.
För mig kommer det innebära att jag inte kan utnyttja hästen hela året och att min andra häst blir ensam då mamma och föl ska gå i fölflock hela sommaren. Dessutom kan hon ju få 10 hingstföl!

Nån som har gjort nån sån här "deal" eller som har några tankar och idèer?

Sv: Fodervärd-köpa?

Jag hade nog inte tyckt det var rimligt. X antal föl möjligen, men att vänta ut ett stoföl - nja.

I övrigt är detta en av riskerna man tar när man inte skriver in försköpsrätt till förutbestämt pris i sitt fodervärdskontrakt. Jag vill gärna ha möjlighet att köpa loss hästen för vad den var värd när jag tog över den, inte vad den är värd när jag ridit igång den och utbildat den. Det jobbet har jag ju liksom betalt för en gång...

kan bara hålla med föregående...
hade det varit en utomstående som köpt hästen hade det varit en sak men nu är det ju DU som lagt ner tid pengar o kunskap till att faktiskt utbilda hästen...sånthär tycker jag faktiskt är lite fult...det känns som att ägaren i sånahär situationer utnyttjar folk med goda kunskaper till gratis utbildning av sin häst...:( eller t.om. betald (hon får ju pengar för att hon säljer hästen du utbildat och fått upp värdet på) ojag tror du får känna efter lite själv också...tycker du att hästen är värd så pass mycket för dig? är det du eller hon som kommer stå för kostnader vid dräktighet?

oj jag skulle bli jätteförvirrad...vilken hemsk situation egentligen :eek:

Kontrakt som binder en för framtiden är jag inte så mkt för pga att så mkt kan hända. Tänk om man inte kan behålla hästen tex...

Jag hade försökt att få det till att hon får förköpsrätt på ett stoföl till summan av den kostat att föda upp och hellre betalat lite mera för stoet.

Precis som du skriver, vad händer om stoet aldrig får nåt stoföl?

En kompis till mig har fått ett sto mot att hon utbildar det och att fd ägaren får ta hem stoet och ta ett föl på det...

Ett tips när man skriver ett kontrakt att att tänka att det absolut värsta kan hända :D

Faktiskt behöver man inte uppfinna hjulet själv varje gång, det finns dels bra forum att diskutera på (Bukefalos t ex) men också en del litteratur både om hästköp och andra varianter på hästägandet.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 051
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 877
Senast: Asko
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 933
Senast: EmmaW
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 292
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25