Fodervärd, försäkring, utrustning.

V

vovvevovve

Får se om denna tråd hamnat rätt...
Ska låna ut familjens ponny på foder + en hel del utrustning, t.ex. nästan ny komplett märkessadel, två nästan nya träns, 3 nästan nya täcken, nya transportskydd, 2 grimmor, varav en ny lädergrimma.

Vi kom överens om att fodervärden ska betala hela försäkringskostnaden på ponnyn. Nu vill dom inte det ändå, utan tycker att vi ska stå för livförsäkringen. (Kontraktet var skrivet innan de kom med förslaget).

De får låna utrustningen utan kostnad, vet att en del tar lite betalt för den medan andra lånar ut en helt "ren" häst på foder och låter fodervärden själv köpa utrustning. Men det tycker jag är onödigt då utrustning redan finns, men vi får ju självklart räkna med lite slitage på grejorna.

Hur hade du gjort?
Är inte snåla så nog kan vi stå för livdelen, utan vill bara höra hur ni andra hade gjort/gör.

Sv: Fodervärd, försäkring, utrustning.

Skönt att höra att det finns fodervärd som är OK med att stå för liv-delen på försäkringen. Det är i mina ögon självklart att ägaren tar den kostnaden då det är ägaren som får ut pengarna om något skulle hända. Jag hade som ägare aldrig krävt de pengarna av fodervärd och som fodervärd aldrig accepterat att betala det av just ovan anledning. Själva vet delen hade jag som fodervärd inte haft problem med alls att betala.

Själv hade jag nog föredragit att åtminstone låna ut sadel och ett träns samt åtminstone täcke passande för årstiden -men se till att skriva in de saker ni låter följa med i kontraktet och gärna skicket på dem (sadeln framförallt). Det är säkert en ivrig fodervärd som vill börja rida bums och saknas grundutrustningen finns risken att det blir första bästa billigaste tillsvidare-vi köper bättre sen och att hästen far illa av felanpassad sadel etc. (Antar att er sadel är anpassad till hästen).

Om det är så att ni själva har användning för sakerna så kanske ni inte behöver skicka med allt, men om de bara kommer ligga och skräpa i någon låda så varför inte? Så som sagt-se till att åtminstone sadeln står i kontraktet så att den kommer med tillbaka.

Jag har som hästägare tagit hela kostnaden, jag har som fodervärd tagit hela kostnaden. Tycker inte det är så mycket att prata om, om inte hästen är grymt högt försäkrad i liv. Kostnaden för försäkringen är kanske att se som en del av förmånen att slippa slänga upp pengar och köpa en häst.

Ja, förstår hur ni tänker när det gäller i alla fall livdelen, hade även den tanken jag också. Men jag ville kolla hur andra har gjort. Lånade en ponny för längesen och då fick vi betala 500:- i månaden för försäkring och lån av sadel och träns till ägaren. Stod även för alla andra kostnader. Men det är som sagt var historia nu. Har bara haft egna hästar som vi själva använt och har inte lånat ut någon på foder förrän nu.

Min är utlånad på foder nu. Med honom skickas 2 helt nya inpassade sadlar och massa annan ny utrustning. Till ett värde av ca 30-40 000:-
Skulle något gå sönder skall denna utrustning ersättas med utrustning i samma prisklass. Slitage förekommer ju oavsett om jag har hästen själv eller om den är utlånad.

fodervärden står för alla kostnader utom försäkringen. Ska han vara ute längre än dessa 6 månader kommer fodervärden få stå för vet-försäkringen. Liv försäkringen får en ev fodervärd aldrig del av och därför anser jag ej att denne skall behöva betala denna.

Har haft hästar utlånade på foder, och lånat in hästar på foder. I båda scenariorna har hästägaren stått för hela försäkringskostnaden (utom ett fall där jag pga diverse omständigheter tecknade en egen A1-försäkring på hästen jag hade på foder). Har som hästägare sett det som en självklarhet att jag ska stå för försäkringen på mina hästar oavsett var de befinner sig, det ligger ju i mitt intresse att de är försäkrade.
Ena fodervärdshästen hade med sig full utrustning (bl.a. 2 sadlar värda över 35000kr tillsammans, och självklart blev de sadlarna stulna när jag hade hästen :o :crazy:), och ägaren bekostade all ny utrustning han behövde under de åren jag hade honom.
Andra fodervärdshästen kom i en för stor, supersliten grimma och ingenting mer, så henne fick jag stå för all utrustning till (men jag hade redan passande utrustning till henne, så det blev ingen direkt kostnad iaf ;))

Varför skicka med så mkt utrustning om ni är rädd om den?
Ett träns, sadel och ett täcke borde ju räcka?

Jag har häst på foder nu och fick med sadel, träns, täcke, benskydd mm.
Dessa grejer är endast använda första veckan då jag inte hunnit prova ut egen sadel och köpt vad jag behövde.

Försäkringen står jag för till 100%, liv delen var på 200kr hel året så det tyckte jag inte va nått att bråka om.

Varför skicka med så mkt utrustning om ni är rädd om den?
Ett träns, sadel och ett täcke borde ju räcka?

Jag har häst på foder nu och fick med sadel, träns, täcke, benskydd mm.
Dessa grejer är endast använda första veckan då jag inte hunnit prova ut egen sadel och köpt vad jag behövde.

Försäkringen står jag för till 100%, liv delen var på 200kr hel året så det tyckte jag inte va nått att bråka om.

Därför att tjejen som har min häst skall träna/tävla honom. Och har man nyss bytt ut sadlarna till sadlar som passar så är det för mig en självklarhet att dem skall med!
Detsamma gäller träns. 1 täcke?? På en helrakad häst? Nej de funkar tyvärr ej.

Jag vill att både häst och ryttare skall trivas. Och att ryttaren skall börja med att leta upp utrustning är inte vad jag tänkt mig. Jag vill att ryttaren skall kunna börja rida hästen och ej behöva tänka på att hon skall fixa div bett, skydd, träns, täcken å sadlar. Man köper ju en utrustning som passar just den hästen (Gör jag iaf) Och varför ska den ligga hemma och skräpa...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och... 2
Svar
36
· Visningar
5 197
Senast: kryddelydd
·
Gnägg Jag har av personliga skäl lånat ut min prins på foder. Körde iväg honom torsdags förra veckan, jag ville verkligen inte låna ut honom... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 779
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Sitter just nu i en situatuion som jag tycker är ganska jobbig. Har en häst på foder sen i tidigare i år. Samma häst som jag började...
Svar
12
· Visningar
2 098
Senast: Zipp2010
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 597
Senast: Marie_Ozzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka