Fodervärd åt hund

Freja_

Trådstartare
Vad menas egentligen med det? Har hört så mycket olika, bla. att fodervärden "äger" hunden medans uppfödaren/tidigare ägaren har rätten att avla på den osv.. Har denne någon rätt att ta tillbaka hunden när den vill, eller på en viss uppsägningstid, och tvärtom, har fodervärden rätt att lämna tillbaka hunden? Eller är det bara att man lånar/hyr hunden och är ansvarig för kostnader runt omkring den?

Gör det hela glasklart för mig, tack! :bow:
 
Sv: Fodervärd åt hund

Fodervärd till tik:
Fodervärden äger inte hunden men har rätt till den så länge kontraktet följs. Förutom avel kan ägaren förbehålla sig rätten att ställa ut och tävla med hunden. Ägaren har rätt att ta 2 kullar före 5 års ålder, sedan övergår hunden i fodervärdens ägo utan ytterligare ersättning. Fodervärden kan när som helst lämna tillbaka hunden, men får ingen ersättning. Ägaren kan endast ta tillbaka hunden om inte fodervärden sköter sina åtaganden enligt kontraktet. Det är dock svårt för ägaren att få kontraktet hävt. Naturligtvis kan ägare och fodervärd komma överens om något annat under kontrakttidens gång. T.ex att fodervärd eller ägare köper lös hunden från den andre. Vem som betalar försäkring regleras i kontraktet. Ägaren betalar alla utgifter i samband med parning/valpning samt kostnader i samband med utställning/tävling om även den rätten tillhör ägaren. Flyttar fodervärden längre bort får denne stå för fördyringen i resväg.

Samma sak gäller för hane, men då är max antal kullar något man gör upp i avtalet, och max ålder innan fodervärden får överta hunden 7 år.

Avtalet finns att läsa på SKKs hemsida under "verksamhet", "trycksaker", "blanketter och bestämmelser", "fodervärdsavtal" (under rubriken Blanketter)

Nu finns det också ett avtal för det som tidigare kallades delfodervärd. Det går i korthet ut på att hunden säljs för halva priset och säljaren behåller rätten till en kull på tik. Hur många kullar det är på hane kommer jag inte ihåg, men jag tror att det är 1 eller 2.

I alla fallen gäller att en kull skall innehålla minst 1 levande valp.
 
Sv: Fodervärd åt hund

Okej, men om man nu inte har tänkt att ta några valpar efter en hund som man tar på foder, heter det fortfarande att man är fodervärd åt den då?
 
Sv: Fodervärd åt hund

Det är ju uppfödaren som har rätt till 2 kullar på en tik och om denne sätter ut en hund på foder, men i slutändan inte tar några valpar på den, så har fodervärden i alla fall varit fodervärd ;)

Jag tvivlar på att någon uppfödare sätter ut en hund man inte tänkt avla på, på foder.

Du som fodervärd behöver ju inte avla på hunden om du inte vill, men du har i alla fall varit fodervärd åt uppfödaren.
 
Sv: Fodervärd åt hund

Hela vitsen med fodervärdsskap är att en uppfödare har möjlighet att ta ett par kullar på en lovande hund, och fodervärden får en bra hund. Det folk håller på med att sätta ut hund på foder á la hästmodell är helt förkastligt. Kan man inte ta hand om sin hund på lång tid bör man omplacera den permanent - för hundens skull. Rör det sig om en månad eller två ska man betala för inackorderingen.
 
Sv: Fodervärd åt hund

Okej alltså grejen är såhär, att vi i våran lilla familj har tänkt skaffa oss en hund, ingen valp utan en äldre. Och många av dom vi har haft kontakt med kan tänka sig att "fodervärda" ut sina hundar i ett år först så vi får ha hunden på prov den tiden... Men dom har inte tänkt ta valpar efter hunden utan bara liksom hyra ut den så att vi får "prova" den och lämna tillbaka den när vi vill om vi vill.

Vad kallas det, och finns det avtal för sånt eller måste man skriva eget? Det blir alltså precis som när man hyr/leasar en häst.. på foder.

nu blev det rörigt men jag hoppas ni förstod..:angel:
 
Sv: Fodervärd åt hund

Det du beskriver är inte fodervärdsskap överhuvudtaget!

Fodervärdsavtal på hund fungerar inte alls som på hästsidan nämligen..

Finns heller inga färdiga avtal som reglerar leasing av hund under ett år utan det måste ni knåpa ihop själva.
 
Sv: Fodervärd åt hund

Okej, vad är det då? det är alltså leasing?

är det vanligt att man gör så?
 
Sv: Fodervärd åt hund

Jag personligen uppfattar det inte som vanligt, nej.

De gånger jag hört talas om det är det oftast i negativa sammanhang dessutom :crazy:
 
Sv: Fodervärd åt hund

Det kan vara bra att ha en hund på prov en tid för att se om man passar ihop, men då räcker en månad gott och väl. Att låta en hund rota sig för att sedan med berått mod rycka upp den igen tycker jag är skamligt - mot hunden.

Hundar lever så nära inpå oss att en omplacering ska vara så säker som möjligt innan den genomförs. Naturligtvis kan saker hända som gör att man måste omplacera igen, men det ska inte vara tanken från början.

En prövotid vid omplacering ska därför hållas så kort som möjligt, så att hunden inte hinner rota sig om den ska tillbaka.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 178
Senast: Vicks
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 273
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 168
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, Vi har en underbar labrador (6,5 år). Tidigare var vi fodervärd, i 1,5 år, till en annan labrador (8 år nu) som sedan blev...
Svar
19
· Visningar
2 113
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp