L

Lantlolla

Hejsan. Det är såhär att min krake har blivit ganska smal på sista tiden. Vi har en bra foderstat som vi fått utav några som kunde det här.
I grund och botten har vi två liter havre o en liter korn.. på morgon och kväll. samt vetekli.
Men nu funderar jag på att ge honom lusernpellets under sommaren. Frågan är om jag ska dra ner på kornet eller något?

Han funkar bra på både korn och havre de enda dåliga är att han har fått mugg. men jag hade nog inte fattat att de kan bero på kornet om jag inte hade läst här.

Så ska jag dra ner på något annat om jag börjar ge lusern?
Finns de annat man kan ge till smala hästar som en hjälp på traven ? Ger även rapsolja ca två dl om dagen. ibland mer (häller bara lite)

Någon som har något smart att säga ?
Tacksam för all hjälp. /Marica

Sv: Foderval

Varför vill du ge lusern över sommare just?
Ska hästen äta gräs -även mindre mängd- så är det i princip samma sak, om inte ännu häftigare. Känns som pengarna i sjön...

Har hästen blivit smal var det väl förresten ingen bra foderstat?;)

Ska hästen beta eller ska den stå på hö/silage i sommar? Ska den beta skulle jag nog släppa ut den och avvakta några veckor och se om den lägger på sig utan kraftfoder. Verkar den behöva något extra räcker säkert havren, eftersom proteinet finns i tillräcklig mängd i gräset.

Ska hästen inte beta är det bara att räkna om din foderstat så att den ger hästen mer energi och är balanserad efter det. Hur du ska ändra bland fodermedlen isf är svårt att säga utan att veta grovfodrets värden.

Som pinky redan skrivit: Om hästen ska gå på BETE (gräs) i sommar behöver du knappast ge lusern till den. Gräs ÄR som lusern! Om den får gå på gräs en stor del av dygnet eller hela dygnet så borde det räcka både i energibehov och proteinbehov (om det bara finns gott om gräs i hagen).
Men visst finns det individer som inte klarar sig på det heller (mycket svårfödda) och i sånna fall ska man stödfodra med nåt energirikt foder som t ex betfor, spannmål, olja. Protein finns det redan i ÖVERFLÖD i gräset!

Hur har han klarat sig tidigare somrar på bete?

Att han tappat nu beror säkerligen på att ni lagt honom på för lågt behov i foderstaten. Han kräver mer. Han kanske också kräver en högre KVOT (dvs mer protein per MJ) än vad ni gett. Så är det ibland - man får justera lite i uträknade foderstater när man ser att individen inte fungerar på det. Man ska aldrig lita BLINDT på en uträknad foderstat! Tappar dom så ökar man i första hand MÄNGDEN foder, och då i första hand grovfodret.

Alltså när vi fick hem honom för fyra år sen. då va vi två ägare då va han som nu. Men då började vi med denna foderstat. alltså 2 liter havre, 1 liter korn, 2,5 dl vetekli 5dl betfor och 0,5 dl alger. morgon och kväll.
Plus fri tillgång på ensilage och massor av hö inne. Han gick upp på detta och blev riktigt fin under sommaren då jag hade honom hos ja min barndomskompis hos pappa.
sen blev de ingen mer fri tillgång utan endast hösilage inget jättebra. men han såg fortf bra ut. inget förändrat.
Lika dant året efter det.
Sen nu denna vintern så köpte jag ut den andra ägaren och vi flyttade till mina grannar hos pappa (slipper stallhyran). Han får ensilage på kvällarna. dock inte mer än 4 kg ungefär sen hö. ute får de en bale hö att dela på. min stora pålle en häst på 1,50 samt en shettis.
Det är först nu som han börjat gå ner.. eller inte nu men under vintern.
Men han trivs det märker jag han är lugnare i sig själv än han har varit i stallet där vi va många hästägare osv.

Han går ute dygnet runt nu sen i början av april. De fick en bale kväll och en bale på morgon av hö.
Fram tills nu när de börjat få gå på gräs. vilket de har gjort i snart tre veckor. Och nu bara en bale hö på kvällen och detta har shettisen ingen tillgång till.

Han har fortf varken gått upp eller ner i vikt.
Så det hela borde blivit något bättre nu? Vi rider eller longeras eller går 5 gånger i veckan. och han är 19 år :P

Kanske itne har så stor betydelse men nu vet ni iaf.

Lucernpellet och lucern hackat strå är bra foder, min föredrar dock hack strå då pelletsen vart så blöt och "geggig".

Jag har gett min dynavena som funka kanon på henne. Nu till höst efter betet kommer min tös få Hestekraft, korn, morötter, lucern hackat strå fri tillgång på hösilage i hagen och hö under natten. Varför jag oxå kommer ge lucern hackat strå är för att hästarna får bara 3kg hö inne på kvällen å vill då ge lucern som något och tugga på lite extra.
Kommer inte foderstaten funka på henne kommer jag köpa hem eget hö och ge mer under natten 5kg tänkt.

Min kompis körde sitt tunna vblsto på hestekraft och korn och det funka super sa hon. Hennes sto blev riktigt fin.

Hoppas du hittar något som passar din. Men undr betet tror jag inte du kommer behöva ge han extra. Men hon han är rejält tunn funkar det ju med hö och lucern.

Lycka till!

Som jag uppfattar det som i din beskrivning så fick han alltid förut FRI TILLGÅNG på grovfoder men numera får han en begränsad mängd?
Hur mycket totalt sett tror du att han får i sig per dygn (om vi bortser från att de nu går på gräs)? (hur mycket silage/hö alltså)

Jag tror detta är boven i dramat.Han verkar ju kräva rätt mycket mat och höll han sig fin på fri tillgång innan så ska ni ju givetvis fortsätta ge honom fri tillgång. I så hög mån som GÅR (förstår om det t ex inte går pga shettisen delar hage med honom). När du kommit upp i så stor mängd som är möjligt att ge honom och han ändå inte lägger på sig så får du lägga till mera kraftfoder istället.
Sen är det så att ni har väl inte haft samma grovfoder hela tiden heller? (samma vall från samma år) Näringsmängden kan variera kraftigt i olika partier och detta som ni ger nu kanske är näringsfattigare än det ni hade i början.

Går de på gräs dygnet runt nu? Finns det gott om gräs? Är det grönt, kort och frodigt (mest näringsrikt)? Eller långt, "gammalt" gräs?

Om han inte verkar ta sig på det han får nu (gräs i hagen plus höet de får) så får du helt enkelt fodra upp med mer kraftfoder också.

Senast ändrad:

Hejsan. alltså de fick ingen fri tillgång förra året i gamla stallet. Utan bara 4-5 kg hösilage. Max så mycket ute på morgonen. inne 6-7 minus något kg som han inte åt upp och blev kvar till dagen efter.
Jag vet inte hur mycket i kg han har fått inne undervintern. han har fått vad han har orkat. i princip en halv bale hö och en halv höpåse med ensilage. svårt o säga vad de väger men mellan 5-8 kg kanske.
Jorå gräset är fint. Visst lite ogräs har växt sig långt men annars är de lagom långt och riktigt fint!

Så får väl till midsommar på sig innan jag köper lusern eller något kan ju ge de iaf de dagar jag rider så blir de inte så mycket av de nu i början. Bättre än inget.

Har du nåt värde på hö/hösilage? Om inte så kan det vara katastrofvärde på nåt/båda. I vintras hade vi bara hälften av värdena i fjol. Tänk om vi inte hade analyserat utan fodrat på som "förr".
Spontant så tycker jag att det låter lite i mängd. Min C-ponny äter 10 kg hösilage och magrar av det, så det blir mycke kraftfoder.

Visst det är lite. Men han äter inte upp mer.
Jag har tyvärr inte kollat tänderna. Men har haft de i åtanke sen jag fick hem honom då han tuggar med öppen mun. Men jag har inte hittat någon som kollar tänder osv här nere.
Mvh Marica

Masken är kollad. Nollad på allt!
Jag trodde de va mask först men jag hade väldigt fel.
Ska se om jag kan ringa veterinären på tisdag då jag är hemma när telefontiden är öppen!

Han börjar bli fin nu iaf. Gräset gör väl susen, bara att det tar längre tid. Men jag har köpt hem lusern och vetekli (haft ett litet uppehåll). Så vi får se m det hjälper till lite!
Mvh Marica

Kolla tänderna ändå. Det låter inte bra att han tuggar med öppen mun, och har han skarpbett kan han faktiskt skära sönder kinderna när han tuggar.

definera skarpbett.. vi har tredjelat och vanligt tränsbett. jo ska kolla upp det hela. så fort jag har fått pengar..
de lovar jag !

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 892
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 840
Senast: corzette
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 979
Senast: Derivata
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 659
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!