Fodervärd

Sv: Fodervärd

Jag har vid två tillfällen då jag sålt häst faktiskt gått och köpt dom en varsin billig sadel innan dom såldes. Såna där billiga märkesadlar som blivit lite fula i färgen men som jag kunnat prova ut och kolla så dom sitter bra och med vetskapen att dom har varsina sadlar som satt bra vid försäljning. Då visste jag att dom iaf hade ngt som passade. Kanske kan man göra liknande med en foderhäst om man inte vill skicka med en dyr fin sadel men ändå veta att hästen har ngt som passar.
 
Sv: Fodervärd

Nu har ju jag tyvärr inte hittat något billigt som passar. De sadlarna som har funkat finns heller inte begagnat...
 
Sv: Fodervärd

Jag läste diskussionen på facebook och kan väl säga såhär: jag skulle inte låna en häst utan sadel om jag själv inte hade någon som passar. Jag tänker inte köpa en sadel åt en häst jag inte äger helt enkelt. Sen kan ju hästen ändras med tiden i och för sig och då får man ju tänka om.
 
Sv: Fodervärd

Fast om man ska ha en häst i 2 år så är den ju inte "någon annans" under den tiden. Att köpa en sadel till en häst som man har så länge kan väl knappast ses som orimligt?

Jaja, vi får väl se. Jag kanske säljer henne istället, även då utan sadel. Varför det skulle vara mer ok förstår jag inte, men men.
 
Sv: Fodervärd

Finns inget rätt eller fel tycker jag. Jag skulle dock aldrig låna ut min sadel. För rädd om mina saker, tyvärr är rätt många inte lika noga.

Hur tänker du nu?
Låna ut häst är OK, låna ut sadel inte??

Jag lånade ut en häst på livstidsfoder till en kompis. Eller ja, jag ansåg att jag hade skänkt hästen till henne och hon tyckte att hon lånade hästen.
En vettig sadel följde med. Sadeln har genom åren använts på flera av hennes hästar beroende på vilken häst som passade i vilken sadel.
Min kompis föreslog i och för sig att hon skulle köpa sadeln just med tanke på eventuella skador på sadeln.
Jag räknar med att det har blivit lite slitage på sadeln under de fem år den funnits hos min kompis.
Nu är hästen död, och jag ska få tillbaka sadeln (Ok hästen har varit död snart ett år men det är verkligen ingen brådska: om min kompis har nytta av sadeln till någon av sina egna hästar så får hon gärna fortsätta att låna).
Min kompis erbjöd, vilket jag tackat ja till, att stoppa om sadeln och byta ut ett par stroppar som är slitna (stropparna var inte helt OK när hon lånade sadeln heller: ett par hål som är uttänjda).

Men visst, det är inte till någon främmande människa som jag lånat ut sadeln.

Jag lånade en islandshäst på foder förra våren, under tiden hästen var till försäljning. En ytligt bekant som ägde hästen. Där följde sadel och träns med. Fast jag föredrog att använda en av mina sadlar eftersom hästen hade en bomlös sadel och jag tyckte att den var obekväm. Självklart hade jag frågat hästägaren om jag fick använda min egen utrustning på hästen.

Jag har en vbl-travare på livstidsfoder. Han hade inte med någon sadel, men det är ju inte så konstigt att man inte har någon sadel till sin tävlingstravare.
Däremot följde det med träns och ett bra täcke.
Här tycker jag att situationen är lite annorlunda eftersom det är livstidsfoder. Jag har fått hästen (vi har inte brytt oss om att ändra ägaruppgifterna i norska travhästföreningen vad den nu heter men motsvarigheten till STC men hästen är min och ska inte tillbaka till sin formella ägare). Då är det ju inte konstigt att få köpa utrustning om man inte redan har passande.

Min situation är ju lite speciell eftersom jag äger åtta eller nio sadlar och därför knappast har behov att få hem ytterligare.
Jag äger ganska många hästar, och ibland har jag tagit på foder för att ha något att träna min ridning på, som islandshästen jag nämnde tidigare. Som sagt, sällan behov att få med så mycket utrustning eftersom jag har gott om egen.
 
Sv: Fodervärd

Helt juridiskt är det OK. Och om det vore en okomplicerad häst att hitta en sadel till, vore det också helt OK moraliskt, men...

Du beskriver hela tiden hur svårt det är att hitta en sadel till din häst. Inga billiga sadlar passar. Inga begagnade sadlar passar. Det är hyper noga. I ljuset av det borde det ligga i ditt intresse att skicka med sadeln, eftersom det är en av mycket få existerande sadlar som funkar på din häst. En häst som du dessutom vill ha tillbaka i hyfsat skick om två år.

Nästa problem är att du måste tänka på vilken typ av fodervärd du kan hitta. Tänk scenariot att det kommer en intresserad fodervärd som verkar OK. Då måste du med omtanke om din häst och om fodervärden informera om hur svårt det är att hitta en passande sadel och om att du lånar ut hästen naken. Vem drar öronen åt sig? En seriös hästmänniska som fattar att en sadel till en sådan häst kan gå på 20-50 000 och kanske inte passar nästa häst (jag misstänker arab - kort sadelläge, ingen manke) och inte kan föreställa sig att rida i en dålig sadel? Eller den som inte riktigt förstår hur viktigt det är med en passande sadel? Ju sämre deal ju okunnigare/oseriösare person tar den.
 
Sv: Fodervärd

Du gissar fel. Arab, JÄTTE manke, och inte direkt kort sadelläge. Däremot stämmer inte sadelgjordsläget överens med sadelläget, och därav drar sadelgjorden fram sadeln.
Men en normallång sadel är oftast inte för lång på henne.

Jag har hittat en sadel som passar, men den passar även mina andra hästar. Och jag har helt enkelt inte råd att köpa hur många sadlar som helst och bara "ge bort".
 
Sv: Fodervärd

Jag har alltid skickat med sadel. Herregud, jag är ju mer rädd om hästen än om sadeln, om jag då inte skulle våga låna ut sadeln, så skulle jag väl inte heller våga låna ut hästen?

Däremot har jag låtit bli att låna ut sadlar för 30 000, och i dom fallen sett till att skaffa hästen en billigare sadel som passat. Mest för att jag velat använda sadlarna på andra hästar under tiden.
 
Sv: Fodervärd

*KL*

Lånar din tråd- hoppas det är ok.

Vad anser ni om att man borde få låna en häst på 19 år gratis för att man utbildar den och hjälper ägaren? Tänk alltså fodervärd för att ägaren tex reser utomlands ett år..

Jag inser att det helt beror på vad man avtalar, men jag blev lite chockad när jag hörde att personen ansåg att ägarens skulle betala stallplats mm eftersom personen utbildade hästen (personen har ingen utbildning inom utbildandet av hästar).

/Lavinia, nyfiken
 
Sv: Fodervärd

Vansinnigt ur det perspektivet att personen inte har någon utbildningserfarenhet(?) och hur mkt utbildar man en 19-åring?
 
Sv: Fodervärd

Hur mycket utbildar man en så gammal häst egentligen? Det låter helt sinnessjukt faktiskt! Jag har haft min treåring på inridning nu, visserligen i samma stall som jag står i med min andra ponny. Jag har betalat hennes hyra, samt en extra kostnad för att de har ridit in/utbildat hästen åt mig, men hon är tre år gammal och nu när jag får tillbaka henne är hon betydligt mer utbildad än när de började. En så gammal häst handlar det inte om utbildning, det hade jag räknat som foder och det ska den som har hästen betala.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 380
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 076
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 039
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp