Fodervärd

SiZo

Trådstartare
Jag har funderingar på att låna ut min häst på foder en längre tid.
Hästen i fråga är redan utlånad, men till hösten kan den personen inte ha kvar henne som det verkar.

Jag fick höra att det var jätte konstigt att jag inte skickade med en passande sadel till hästen. Är det standard att man gör det på en häst som ska vara iväg på långtidsfoder??
Sadeln hästen har idag behöver jag nämligen till hösten när min andra häst kommer tillbaks från träning. Och jag har ju ingen lust att stå med fler utgifter för att jag lånar ut en häst.

Vad tycker ni är rimligt?
 
Sv: Fodervärd

Det är inte ett dugg konstigt. Nu har jag iofs haft turen att fått med sadlar till de foderhästar jag haft/har. Och även skickat med utrustning till de jag haft iväg på foder. Men hade jag haft flera hästar som kunnat ha samma sadel så hade jag gärna behållt den.

Så enligt mig är det inte alls konstigt att bara låna ut hästen :)
 
Sv: Fodervärd

Jag skickade med en sadel när jag lånade ut min häst, helt enkelt för att jag inte litar på att fodervärden anlitar bra utprovare eller har motivation att köpa en passande sadel med allt jobb det kina innebära. Och ville att de skulle kunan rida hästen direkt då den blir gaaaalen av att stå. Dvs. ingen bra början med en ny ryttare.
Dessutom hade min sadel fungerat i flera år så den var "beprövad" så att säga, inte bra utprovad.

Men ville inte lämna min i stort sett nya, totalt oslitna sadel...
 
Sv: Fodervärd

Jag litar på att fodervärden kommer ha en passande sadel. Just den här hästen i fråga kommer h*n få väldigt svårt att rida annars :angel: :D
 
Sv: Fodervärd

När jag lånade ut min förra häst på foder, fick hon med sig sadel. Hästen var knepig att hitta sadel till, och mycket känslig i ryggen, och därför kändes det tryggare för mig - då visste jag att hon skulle ha den sadel som provats ut åt henne. Jag skrev också in i kontraktet att om en annan sadel skulle behövas, skulle den provas ut av sadelmakare med gesällbrev etc etc.

Men nej, jag tycker inte att det är konstigt att inte skicka med sadel. Det är upp till var och en hur de vill göra.
 
Sv: Fodervärd

Måste nog gå emot strömmen lite och säga att jag tycker att det hör till att hästen får med sig passande utrustning.

Till att börja med så känns det svårt att prova ut utrustning till en häst man inte känner det första man gör.

Sen beroende på vilken slag sadel man vill ha och behöver så kan det ju bli en ganska kostsam affär, för en häst som ägaren sen kanske vill ha tillbaka om inte allt för länge (nu kanske du tänker dig långtidsfoder, men man vet ju liksom aldrig vad som händer). För vad ska man med en sadel till sen om man inte har någon häst? Då kanske man i och för sig istället kan ha någon slags klausul att eventuell, välpassande, utrustning upp till viss summa köps av ägaren den dagen hästen ska tillbaka, men det känns ändå lite krångligt.

Däremot så har kompisen köpt dressyrsadel till sin foderhäst tillexempel, men då hade ju hästen i fråga allroundsadel med vid utlåningen.

Å andra sidan förstår jag absolut att du inte vill köpa utrustning bara för att kunna låna ut hästen, men jag hade hellre sett att hästen hade någon billigare variant av sadel med vid utlåningen så att häst och ryttare i alla fall kan lära känna varandra innan ny sadel behöver köpas.
 
Sv: Fodervärd

Tyvärr så passar inte någon billigare variant damen :meh:

Jag har tänkt mig långtidsfoder, åtminstone 1-2 år, som minst. Och sen kanske ta tillbaks hästen för att ta ett föl eller så beroende på hur mitt liv ser ut. Ev försäljning om jag inte ska betäcka.
 
Sv: Fodervärd

Det är egentligen helt oväsentligt huruvida andra väljer att låna ut utrustning (har själv haft en del foderhästar och ALDRIG fått med utrustning) - det lär väl vara en avtalsförutsättning som kommer fram tidigt i samtalen?

Vill du låna en naken häst? Svarar man ja, får man ombesörja utrustning. Om man inte är intresserad av den dealen - titta vidare.

Själv hade jag inte lånat ut häst med sadel, främst för att jag behöver den till andra.
 
Sv: Fodervärd

Det är egentligen helt oväsentligt huruvida andra väljer att låna ut utrustning (har själv haft en del foderhästar och ALDRIG fått med utrustning) - det lär väl vara en avtalsförutsättning som kommer fram tidigt i samtalen?

Vill du låna en naken häst? Svarar man ja, får man ombesörja utrustning. Om man inte är intresserad av den dealen - titta vidare.

Själv hade jag inte lånat ut häst med sadel, främst för att jag behöver den till andra.

Håller helt med!

Köper man en häst får man inte heller alltid med en sadel, det är ju en HÄST man köper i första hand.
 
Sv: Fodervärd

Jag tycker att det är rimligt att en passande sadel följer med en häst på långtidsfoder.
Det skulle för mig kännas absurt att prova ut och köpa en sadel till en lånad häst jag skulle ha i ett år.

Men som också påpekas - det handlar om att komma överens hästägare och fodervärd emellan.
 
Sv: Fodervärd

Håller helt med!

Köper man en häst får man inte heller alltid med en sadel, det är ju en HÄST man köper i första hand.

Fast här pratar vi inte köp.. utan här pratar vi om att någon annan lånar din häst rider och utbildar den åt dig när du inte kan.
Då tycker jag är det minsta man kan göra är att se till att fodervärden i alla fall har en sadel så den kan rida din häst väl!

Hästen stiger kanske i värde och då ska man dessutom köpa en dyr sadel för en 20-30 tusen på en häst som inte är sin egna.

Aldrig att jag skulle låna en häst utan sadel, träns och täcken ja det är så pass billiga saker och kan användas till andra hästar senare.
men att en sadel skulle passa en annan häst är ju mindre troligt.

Sedan skulle jag inte vilja riskera att hästen får en felanpassad sadel att fodervärden väljer en billig sadel bara för att inte behöva lägga ner mkt pengar på sadeln.
Få är kunniga när det gäller sadlar och tyvärr gäller detta även många många av alla dessa sadelprovare som utger sig för att kunna!

Så för att slippa få hem en trasig häst i ryggen vill jag se till att en väl anpassad sadel ligger på hästen när den åker iväg.

Detta är ju vad jag tycker, men jag har dessvärre varit med om en hel del knäppa fodervärdar och litar verkligen inte på att dom skulle fixa en bra sadel som passar.
 
Sv: Fodervärd

Jag tycker inte att det är självklart att utrustning följer med.
När jag haft foderhästar har jag oftast inte ens fått med en grimma och grimskaft...

Har min ena ute på foder nu och han fick med sig allt ink sadel, dock är han fet och under bantning så den kommer inte att passa snart men då är det upp till fodervärden att skaffa en passande som hon får köpa själv.
Då hästen står närmare 40mil ifrån mig är det inte riktigt rimligt att jag ska hålla på med sadelkrångel och dessutom är fodervärden mkt mindre än mig så hon behöver en storlek mindre sadel än vad jag skulle köpa.
Å hur kul är det att rida i en sadel som inte är efter sin egen kropp?

Enda anledningen till att hästen fick med sig precis allt är att jag har ingen som helst användning för det om inte hästen är hemma och fodervärden har aldrig haft häst förr så det hade blivit enormt mkt grejer hon behövt skaffa sig, till en häst som inte ens är hennes.
Bättre att hon nöter på det som redan finns och går det sönder får hon köpa nytt helt enkelt.
 
Sv: Fodervärd

Fast här pratar vi inte köp.. utan här pratar vi om att någon annan lånar din häst rider och utbildar den åt dig när du inte kan.
Då tycker jag är det minsta man kan göra är att se till att fodervärden i alla fall har en sadel så den kan rida din häst väl!

Hästen stiger kanske i värde och då ska man dessutom köpa en dyr sadel för en 20-30 tusen på en häst som inte är sin egna.

Aldrig att jag skulle låna en häst utan sadel, träns och täcken ja det är så pass billiga saker och kan användas till andra hästar senare.
men att en sadel skulle passa en annan häst är ju mindre troligt.

Sedan skulle jag inte vilja riskera att hästen får en felanpassad sadel att fodervärden väljer en billig sadel bara för att inte behöva lägga ner mkt pengar på sadeln.
Få är kunniga när det gäller sadlar och tyvärr gäller detta även många många av alla dessa sadelprovare som utger sig för att kunna!

Så för att slippa få hem en trasig häst i ryggen vill jag se till att en väl anpassad sadel ligger på hästen när den åker iväg.

Detta är ju vad jag tycker, men jag har dessvärre varit med om en hel del knäppa fodervärdar och litar verkligen inte på att dom skulle fixa en bra sadel som passar.

Tänk så olika man kan resonera, jag och min fv kom överens om att det är bäst att hon skaffar sig en egen sadel för hur väl min än passar hästen så passar den inte henne då jag är ungefär dubbelt så stor som fodervärden.
Hon sitter ju helt värdelöst i min sadel!
Sitter man värdelöst kan man inte heller rida bra, ska jag lägga ut en massa pengar på en sadel så att hon kan rida min häst på ett bra sätt?
För den sadeln blir ju helt värdelös för mig när hästen kommer tillbaka, jag lär ju inte krympa liksom.
Sen om en person inte kan prova ut en sadel eller ta hjälp av en vettig sadelmakare ja då är personen i fråga inte god nog att ta hand om min häst heller.

Sen förstår jag inte varför det är ngn katastrof att köpa en sadel?
Visst den kan vara dyr som det mesta med ridsport, men har du inte hästen kvar kan den passa på nästa häst om man köper en riktigt bra sadel för jo destå bättre utformad sadel destå mer förlåtande är den och passar fler hästar med små justeringar.
Sen har inte kvalitetssadlar något jättetapp i värde heller, de står sig faktiskt ganska bra i pris och man får faktiskt räkna med att ha lite slitagekostnader på sin utrustning också.

Den värsta värdeminskningen tycker jag brukar vara på alla de halvbilliga sadlarna som inte är skräp men efter några år märks det att det inte är en kvalitetssadel heller.
Så köper man en sån får man ju skylla sig själv..
 
Sv: Fodervärd

Det finns väl som sagt inget som är rätt eller fel utan det är vad man kommer överens om som gäller.

Jag har häst på foder sedan december 2011. Fick med sadel men den låg inte speciellt bra (för vid och för rak) så den fick ägaren tillbaka och har nu sålt. Hade dock tur så mina gamla sadlar som jag hade till min egen fd häst låg som en smäck så dessa använder jag nu. Ägaren får köpa ny nästa vår/sommar när hästen ska hem igen. ;)
 
Sv: Fodervärd

jag har aldrig fått med (passande) sadel, eller ja fick med en sadel till den ena men den passade ju inte så det var värdelöst, den hänger ju bara i min lägenhet och skräpar i dagsläget, så för mig var det ju ingen vinst att få sadel med.

Jag tycker inte att det är konstigt att jag fått skaffa vettig utrustning till hästarna. Men jag resonerar som så att vill JAG rida måste jag kunna presentera vettig utrustning till hästen oavsett om jag äger den eller inte, annars får JAG låta bli att rida.
 
Sv: Fodervärd

Haft en del hästar på foder och brukar aldrig få med en sadel. Täcke och träns däremot har jag fått med så hästen ska ha det nödvändigaste. Men en ny häst behöver man faktiskt inte rida i början. Man kan lära känna den från marken först.
 
Sv: Fodervärd

Jag har haft tre hästar på foder, och det har varit lite olika.

Häst 1: 15-årig korsningsponny, jag har kvar henne än idag, det är livstidsfoder. Jag fick med sadel + en vojlock, träns, grimma, lite borstar och två täcken (ett regntäcke och ett vintertäcke) vid det tillfället. Idag är det endast sadeln och bettet som är kvar av det, allt det andra är utbytt, antingen av slitage eller för att det inte passade. Sadeln har aldrig riktigt passat mig, det är 17" i sitsen, jag behöver 16" idag och hade bara 14-15" när jag fick henne, men den passar hästen, och jag var bara ett barn med okunniga föräldrar då, så den har blivit kvar. Anledningen till att så mycket kom med var att de hade bara henne, och skulle helt sluta med hästar, de hade alltså ingen användning av det.

Häst 2: Halvblod, tolv år. Ägaren skickade med sadel + schabrak, träns, grimma och två täcken (ett regntäcke och ett vintertäcke). Jag bytte ju givetvis schabrak under tidens gång, men det hon hade med sig när hon kom fick hon givetvis med sig när hon åkte hem igen, nytvättat.

Häst 3: New forest, nio år. Ägaren stod i samma stall som jag, hon hade täcken i mängder som hästen fick använda. Det fanns ett träns, men ingen sadel. Jag red både i min egen hoppsadel, och lånade sen en äldre dressyrsadel av en granne.

Jag kan visserligen som hästägare tycka att det är rätt självklart att skicka med sadel, faktiskt viktigare än träns och täcken. Om jag skickar med en egen sadel så har jag i alla fall gett fodervärden en chans att använda en sadel som jag vet är anpassad efter just min häst. Sen har jag hört hästägare som inte vågar skicka med sadeln för att de inte litar på att få tillbaka den i samma skick, men då är min följdfråga hur de vågar skicka bort hästen till en person där de inte ens vågar skicka med en sadel? Skulle sen sadeln inte passa fodervärden hade jag velat ge mitt godkännande till den nya sadeln, just gällande hur den ligger på hästen, det är fortfarande hästägarens häst.
 
Sv: Fodervärd

För mig är det självklart då jag själv äger hästen och vill ha en sadel jag vet är i skick och passande att hålla hästen i skick .
Jag har både lånat ut och lånat häst genom många långa år och tycker per ovan .
 
Senast ändrad:
Sv: Fodervärd

Finns inget rätt eller fel tycker jag. Jag skulle dock aldrig låna ut min sadel. För rädd om mina saker, tyvärr är rätt många inte lika noga.
 
Sv: Fodervärd

Håller iof med dig , även om saken är ytterst komplex .

Saker lär vara noll i jmf med hästen .
Kostnads mässigt .
Å andra Sidan om man inte känner fodervärden lär argumentet väga lika tungt i fråga om att låna ut häst och utöver det anlita att använda sadel enligt egen smak .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 380
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 076
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 039
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp