Fodervärd och pass?

Hera

Trådstartare
Ska låna ut min halvblodsvalack på foder ett halvår-ett år tills allt ordnat upp sig.

Hur gör man nu när de har pass, när jag lånade häst förut så fick man med licens och vacc intyg.

Nu får man ju lämna med hästens hela värdehandling:crazy: Vad har man då får bevis på att man äger hästen???
 
Sv: Fodervärd och pass?

Passet ska lämnas med, men däremot ska det finnas nåt slags ägarbevis som du ska behålla själv. tex ett registreringsbevis
 
Sv: Fodervärd och pass?

Jag ska också låna ut mina ponnyer och har funderat på samma sak.
Jag tycker att det verkar helknäppt att lämna bort denna värdehandling. Om fodervärden är en slarver och tappar bort passet eller låter sin hund ha det som tuggleksak är det ju JAG som måste fixa/betala ett nytt (för det är ju jag som ägare som ska se till att hästen har ett).
 
Sv: Fodervärd och pass?

Angelina skrev:
Jag ska också låna ut mina ponnyer och har funderat på samma sak.
Jag tycker att det verkar helknäppt att lämna bort denna värdehandling. Om fodervärden är en slarver och tappar bort passet eller låter sin hund ha det som tuggleksak är det ju JAG som måste fixa/betala ett nytt (för det är ju jag som ägare som ska se till att hästen har ett).
Sånt reglerar man via ett välskrivet kontrakt! Passet är inte en värdehandling och är hästens och skall följa med hästen. Ev.veterinära behandlingar av ej godkända medel ska skrivas in i passet.:cool:
 
Sv: Fodervärd och pass?

vaccinationerna ska ju dokumenteras i passet och även vissa veterinära behandlingar. Därför behövs ju passet hos fodervärden.
Jag förstår dilemmat.
 
Sv: Fodervärd och pass?

Kan man inte ta deposition på passkostnaden ifall man tror att det blir problem? Men törs man lämna bort hästen så är väl passet en bisak i sammanhanget.
 
Sv: Fodervärd och pass?

Lämna med passet,men skriv in i kontraktet noggran att passet är medskickat och att fodervärden inte sår sälja vidare och att dom får bekosta nytt pass om det nuvarande försvinner osv.
 
Sv: Fodervärd och pass?

passet skall följa hästen men ägarbeviset (som normalt skall förvaras i passet) stannar hos dig som är ägare.
 
Sv: Fodervärd och pass?

Jag fick samma svar när jag fråga för ett bra tag sedan,men nu är det så att i min pålles pass (shetland) så är ägarbeviset inbakat i passet och reg.beviset skickades in när passet skulle ordnas...så det enda beviset jag har är just passet.

Nu är hästen utlånad till hans uppfödare och henne litar jag på till 300%, men jag har ändå skivit in i kontraktet att de jag skrev här ovan + att jag har kopior på allt i passet.
 
Sv: Fodervärd och pass?

Jag har varit fodervärd till en isis under vintern och jag fick med passet eftersom det måste visas vid tävling... men sen va det ju svärmor jag lånde av... /Lina
 
Sv: Fodervärd och pass?

Skulle aldrig lämna bort passet till hästen jag har utlånad på foder. Vaccinationer får hon ha på gammalt vaccinationsintyg. Lite skillnad konske om hästen ska användas till tävling då måste ju passet följa hästen. Men egentligen får man väl inte transportera hästen utan att passet är med?

Ang förbjudna medel är det inskrivet i hans pass att han inte ska till livsmedelsproduktion så i veterinärt syfte behövs det inte.
 
Sv: Fodervärd och pass?

Jag förstår inte hur passet inte kan vara en värdehandling?

Ägarbeviset är väl klistermärken som man klistrar in i passet. man får ju med ett löst blad som är om ägarbyte tex, ett sånt är hur lätt som helst att beställa hem....
 
Sv: Fodervärd och pass?

Men teckna ett bra kontrakt med fodervärden och se till att det står i kontraktet att passet följer med, ska återlämnas o så, som RebeckaKihlberg skrev.
Och ta kopior!

Är ju helt tokigt egentligen att det kan vara så lätt att sälja nån annans häst, bara man har passet...
...men å andra sidan kanske det kan få fler att skriva bra kontrakt...?

Lycka till med dina hästar, Hera! Håller tummen för att allt ska gå bra!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
975
  • Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 124
Senast: Cina B
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 059
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 118
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp