pimpim

Trådstartare
Någon som vet vart man kan få tag på fodertran??
Jag har sökt men inte hittat.
Har någon annars något annat att rekomendera till torra o spruckna hovar?

Sv: fodertran

Som jag har förstått det så saluförs fodertran numera som torsklevertran... blev varmt rekommenderat av min hovslagare att smörja utanpå hovarna då dom var väldigt hårda men sköra vid senaste skoningen.
Hoppas det är okej skriva ut butiksnamn, jag handlade iallafall en dunk på Granngården. Finns säkert på vissa hästaffärer också.

jag köpte en dunk och smorde på kusarnas hovar men jag vet inte om det hjälpte direkt.
Sommartid om det är mycket torrt brukade jag blöta upp runt badkaret med vatten, dr stod de rätt ofta så då fick de lite fukt.
Jag körde ju med filttofflor med.

jag har läst om en salva som heter cornucrescine som ska vara bra mot torra hovar. Är det någon som har provat den?

Vilken vegetabilisk olja som helst funkar finfint. Jag börjar smörja min hästs hovar någon gång i veckan i förebyggande syfte fram på vårkanten när det börjar bli torrt i backen. Är hovarna redan torra så blötar jag dem först och smörjer med olja efteråt.

Min hovis förordar Bisalva...har en jobbarkompis som tillverkar ,så nu provar jag med det o hitintills fungerar det kanon...../L

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
543
Senast: CarEr
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
592
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10