Fodertran - frågor om innehåll, fodring mm

A

ang

Har kollat lite på gamla trådar och tittat lite på innehåll för Hippofoder och Basics fodertran. Dessa har olika värden angivna, Hippos variant:
4,0 MJ
55 ml A-vitamin
5,5 ml D
22 ml E

Basic (naturlig A-vit, resten tillsatt):
2000 IE/g A-vitamin
500 IE/g D3
2 mg/g E
0,015 % Etoxyquin

Och det känns som dumma frågor men jag är rent utsagt urusel på detta och vill veta t ex vad Etoxyquin är? Och varför påstår Basic att det för häst endast är för hovvård, kan det vara den animaliska delen i det hela?
Skillnad på vitamin D och D3 (3:an ska egentligen vara en sån liten låg, men det kan jag inte fixa på mitt tangentbord)?

Sist men inte minst, hur räknar jag om värdena?

Sv: Fodertran - frågor om innehåll, fodring mm

ang skrev:
vill veta t ex vad Etoxyquin är? Och varför påstår Basic att det för häst endast är för hovvård, kan det vara den animaliska delen i det hela?

Ethoxyquin är giftigt och skall inte användas invärtes. HH

Ja iofs blir ju dosen Ethoxyquin väldigt liten om man ger ngn dl fodertran så någon större fara lär det väl inte vara men det är rimligen anledningen till att företaget anger att det är för hovvård. Men det finns tran med enbart E-vitamin som antioxidationsmedel. HH

Ja, det är ju Hippos version som är gjord så. Och jag vill nog ha varianten som INTE har ett gift om det nu finns alternativ ...

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 275
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 220
Senast: isafore
·
Hundhälsa Trots försök till att få hunden att vilja äta bättre foder så verkar Doggy original vara det enda han verkligen vill äta och vräker i...
Svar
19
· Visningar
4 750
Senast: snorp
·
Foder & Strö Någon som har använt deras mineraler? Vet ni hur det funkar med innehållsförteckning i Danmark, har de likt oss att de bara behöver ange...
Svar
13
· Visningar
2 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka