Fodertråd "snodd tråd från Dressyr...."

Novali01

Trådstartare
Stjäl en tråd från Dressyr som jag tyckte kunde vara intressant här. Alltså vad ger ni era FT hästar för foder? Vintertid och under tävlingssäsong.

Jag ger 5-åring, 170 cm hög ca 600 kg tung:

Vintertid: Han går ute från 0730-1630 och fodras 2 ggr ute och 2-3 ggr inne. Fri tillgång på vatten hela dagarna oavsett hur kallt det är.
10-12 kg hö mer om det är -20 grader
2,5 kg fibergi
kalk
Shy Feeders B-vitamin vår och höst
Multivitamin
Brunalger

Sommartid: Han går ute hela dagen eller natten om det är mycket insekter. Dricker vatten ur hink inne och badkar ute.
Bete
ca 2 kg hö
3 kg fibergi eller havre (i år var havreskörden så dålig att jag föredrog att köpa fibergi men brukar annars aldrig fodra med fullfoder.)
Melass om han får havre
kalk
Multivitamin
Brunalger

Sv: Fodertråd "snodd tråd från Dressyr...."

Det beror helt på vad grovfodret innehåller, hö kan variera från 5 - 90 gram smb protein och det blir helt olika foderstater på det, hösilage likaså. Och vad är bete? en grön saftig klövervall eller en torr nedbetad sensommar-hage. Därför analysera ditt grovfoder och räkna en foderstat efter det. Vårt hö har t.ex legat mellan 5 - 25 g smb de 5 senaste åren, samt högt på Calcium vilket gör att man måste ge ett kraftfoder som passar typ "nya Groov" eller ge soja, Luzern etc och att nästan inget mineralfoder till häst passar, men nu finns Krafft vit. Hade vi haft hösilage hade säkert foderstaten sett helt annorlunda ut, kanske hade jag använt Betfor. Mad detta vill jag säga att det går inte att titta på vad andra ger sin häst och tro att det funkar (om ni inte står på samma stall alltså)

Men du har ju missuppfattat tråden totalt!!!:eek: Jag vill inte veta vad andra ger för att ändra min egen VÄL uträknade foderstat! Jag är bara allmänt nyfiken på vad andra ger sina FT hästar att äta.

Mitt hö är analyserat och jag har anpassat både kraftfoder och vitaminer/mineraler därefter. Likaså har jag givetvis koll på vad för slags bete min häst går på.

Så kom igen nu bukare; VAD fodrar ni era hästar med??:banana:

Jag ger mitt sto, 172 cm hög, ca 600 kg:

Vintertid:
10-12 kg hösilage
2 kg lucerne hackat strå
3 kg havre (hel)
1 kg betfor
5 dl vetekli
5 dl linfrökaka
Halm (fri tillgång)

Sommartid:
10 kg hösilage
3 kg havre (hel)
1 kg betfor
5 dl vetekli
5 dl linfrökaka
Halm (fri tillgång)

Så inga drastiska förändringar mellan sommar- och vinterdiet. Hästen går i samma gräshagar året runt (om man nu kan tala om gräshage på vintern) så det blir inget direkt "bete".

Åh, måste kanske tillägga att hösilage är analyserat :)

Senast ändrad av en moderator:

Fullblodet (ca 163 och 450 kg) får just nu:
Fri tillgång till hö och hösilage (äter kanske 7 kg sammanlagt)
Fri tillgång till lucern (åt ca 20 L men just nu nere på 10 L)
Knappa 2 kg havre
35 L müsli
Mineraler, salt, olja, morötter

5-åringen (ca 167) får just nu:
11-12 kg hösilage (lite hö inblandat)
2 kg havre
5 dl kli
2 L müsli
ca 4 L lucern
Kalk, mineraler, olja, morötter

Fullblodet (ca 163 och 450 kg) får just nu:
Fri tillgång till hö och hösilage (äter kanske 7 kg sammanlagt)
Fri tillgång till lucern (åt ca 20 L men just nu nere på 10 L)
Knappa 2 kg havre
35 L müsli
Mineraler, salt, olja, morötter

5-åringen (ca 167) får just nu:
11-12 kg hösilage (lite hö inblandat)
2 kg havre
5 dl kli
2 L müsli
ca 4 L lucern
Kalk, mineraler, olja, morötter

Du skojar va??? 35 LITER müsli???:eek: ...skojar bara, jag fattar att du glömt kommatecknet och det ska vara 3,5 Liter men det såg så kul ut så jag kunde inte motstå!:angel:

:angel: :angel:

Tänkte dl men skrev i L eftersom jag skrev allt annat i det (eller kg).
Skulle han få 35 L skulle jag antagligen vara tvungen att slänga minst 30 L :p

Men det är lungt, hacka på du och gör dig lustig över andra. :devil: (observera ironin ;))

*kl*

Eftersom jag hittils har en stallägare som vägrat ta analys på grovfoder och det är skördat på flera olika ställen och vid flera olika tillfällen så har jag inga värden att gå på.
Så jag eldar förmodligen åt kråkorna, eller stallägaren gör det, för det ingår ju i min stallhyra.
Min grabb är 8år, ca 180cm och väger ca 800kg...

Han får just nu:
3kg havre,
4.5 liter lusernhack
1.5 liter müsli
och ca 13kg hö...

Sommartid brukar jag ge extra salt och beroende på grovfodergiva
justeras kraftfodret.
Till helgen flyttar han till ett nytt helinackorderingsstall och eventuellt kan det hända att foderstaten ändras lite då. De har enbart analyserat hö från en och samma bonde och eventuellt andra fodersorter som ingår i hyran.

Detta får min, de andra tävlingshästarna i stallet får typ samma:

Ca 8kg hösilage
3kg Krafft Groov
1-2 kg korn beroende på hur mycket hon går
1 liter betfor.

Min får även Artroflex för lederna som hon har lite problem med (med MSM, djävulsklo och lite annat i), linfrökaka och just nu E-vitamin

Sen om någon av de andra ska gå stora tävlingar kan de få havre innan terrängen. Och en av dem får låg energi müsli ett tag innan och sen efter dressyren foder med mer havre i.
Så det är lite olika på tävlingssäsongen men på vintern får de i princip hö och Krafft Groov, samt korn om de är lite tunna

*kl*

Min grabb är 8år, ca 180cm och väger ca 800kg...
Väger han så mycket? :eek:
Har du vägt honom eller är det din beräkning?
Vi har en på 176 som väger 600. Även med mer muskler och hull..
och jag har haft ett antal nordsvenskar men aldrig haft en häst över 700 kg.

Äntligen ser man lite hästfolk som ger sina hästar ordentligt med mat var innen på an annan liknande tråd och läste och större delen av hästarna fick minimalt med mat o ägaran klagade på att dom var så svårfödda o magra. Men alla är vi olika.

Min 8-åriga val ca 165 som tränas ordentligt större delen av året får

Vinter

10 kg hö el. ca 13 kg hösilage
3 kg havre
3,5 kg hippo alfa
0,5 kg betfor
E o B-vit

Sommar går han på bete men får ungefär samma mängd krafft

Vart ska du flytta?

Pållen ska flytta till travstall i Sandarne.
Matte har börjat jobba så mycket och behöver helinackordering för att hinna med allt. :)

Åh på så vis.
Trodde kanske att du skulle bege dig till Ringnäs, jag och Weltman avkomman flyttar dit i mitten av Mars :)

Men sån tur hade vi inte ;)

Min pålle (9 år, 176 cm) får:
ca 10 kg hö
3,5 kg krafft grund (ingår i hyran)
ca 1,5 kg havre + lite kalk

under tävlingssäsong får han 2-3 kg havre, beroende på hur han är i hull (väldigt lätt att ändra, åt bägge hållen)

Va roligt!! :)
Att du kommer närmare, jag är ju på Ringnäs och tränar emellanåt.

Måste fråga bara...menar ni kg på havre/korn och annat? Låter mycket med 3-4kg havre???

///Dum?:o

Inte för en stor häst som tränas mycket.
Speciellt om det är en fälttävlanshäst som går lite högre klasser och kanske dessutom har svårt att hålla hullet (rätt vanligt på hästar med mycket fullblod)

Vi ger dock sällan hästarna havre, de har så mycket energi själva andå så det behövs inte :angel:.
De får främst Krafft Groov och sen korn om det behövs, men de får ca 3-6kg kraftfoder om dagen beroende på häst och hur mycket den tränas, och de är helt lagom tjocka :)

Gällande havren menar jag kilo i alla fall.
Det är kanske mycket för en lättfödd ponny eller islänning. En fälttävlanshäst i full träning är något helt annat.
Och som Nyrelski påpekar är de ofta svåra att hålla i hull.

Det är viktigt att se till att grovfodergivan är tillräckligt stor i förhållandet till kraftfodergivan.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 604
Senast: Mabuse
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 115
Senast: Boerperd
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 159
Senast: cactuspower
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama