Fodertips till väldigt het häst

Cezzan

Trådstartare
Hästen min har flyttat med sin fodervärd till nytt stall.
Han har alltid haft mycket motor och svår att hålla i hull.
I nya stallet har de superhö och han är väldigt rund för att vara honom (utan att vara det minsta tjock) och han är piggare än NÅGONSIN.
Enligt fodervärden går han knappt att galoppera alls på, för han fullkomligt exploderar. Han har som sagt alltid haft mycket motor, men så här har det aldrig varit förrut. Han rids ordentligt varje varje dag, och väldigt varierat. Hon har provat att longera honom så han f år springa av sig innan ridning, men det hjälper bara en liten stund, sen är han i gasen igen.

Hon ska fixa fram analys på höet så vi kan räkna på foderstaten, men tänkte höra om ni har några råd angående fodret.
Han är 18 år, korsning arab/welsh-russ. Äter just nu 6 kg hö, 1 kg HH och 1.5 kg korn.

Tacksam för hjälp och tips! :bow:

Sv: Fodertips till väldigt het häst

6 kg hö är inte så mycket, så om det är bra kanske det går att ta bort kraftfodret helt och lägga till 2,5 kg hö till?

Vad är HH, förresten?

6 kg av det här höet är vad de större hästarna som tränas hårt och tävlas äter, så det är inte lite för min lilla 155 cm häst.
HH är HorseHage

6 kg av det här höet är vad de större hästarna som tränas hårt och tävlas äter, så det är inte lite för min lilla 155 cm häst.
HH är HorseHage

Bry dig inte om vad "hårt tränande hästar i stallet" äter:devil: . Tänk på din egen häst. Ca 5,5 kg TS grovfoder är inte för mycket till en häst på 155cm. Kan mycket väl bli en mer harmonisk häst med mer grovfoder.
// Linda

Ok, jag då är det ju ytterligare något kg grovfoder, eller är det väldigt blött HH?

Håller med Mahlmt, det är inte mycket grovfoder för en ändå såpass stor häst, och riktigt sorgligt är det om större hästar får mindre än så...

Jag har själv gjort misstaget att ge en "het" häst för lite grovfoder, och han blev mycket lugnare och mer harmonisk i alla lägen när vi ökade på grovfodergivan. Prova och se!:)

Liknande trådar

Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 204
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 220
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 383
Senast: Blubbis
·
Hästhantering Jag hoppas att någon som är duktig på att förstå hästars psykologi kan komma med några input till mig om hur jag ska förstå min häst och...
Svar
6
· Visningar
1 707
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka