Fodertips till en på andra sidan?

O

Oceanien

Andra sidan planeten, alltså. :D Här i Nya Zeeland går hästarna alltid på bete. :d Det fryser sällan, så gräset är grönt, även om det nu (mitt i vintern här) är dålig tillväxt. Det jag funderar på är hur jag ska fodra hästarna här (man kan inte påstå att det finns någon foderkunskap här alls, och jag vill påstå att jag verkligen har frågat runt!). :confused:

Eftersom hästarna alltid betar får vi utgå från det.:idea: Efter ett förfärligt letande har jag hittat hö som ser bra ut och luktar gott, men har inte hittat något analysföretag. Vet inte om det är lönt för den delen heller - de får några klyftor per dag mest för att ha lite social verkstad (utom den ene - kommer till den strax). Jag har höet mest som en försäkring om det nu mot all förmodan skulle bli snö. :grin: Jag förstår om ni har svårt att tänka er in i hästlivet här (jag tycker fortfarande det känns konstigt att hästarna har grönt gräs trots att det är vinter), men gör gärna ett försök.

Jag skulle vilja påstå att gräset nu ser ut som ett svenskt gräs i den södra delen gör under sen september/tidig oktober.

När det gäller fodermedel finns det en otrolig massa färdigblandade foder och precis hur mycket tillskott i form av olika vitamin- och mineralblandningar som helst (klarar inte en närmare granskning om man skyr t ex lugnande medel).

Lusernhack verkar vara det vanligaste tillskottet till den dagliga kosten, förutom då dessa olika blandningar som oftast inte har en analys på säcken.

Den ena hästen jag har är ett fullblod som jag har svårt att hålla i vikt (och om ni nu inte tror att jag ger hästen mer än lite hö förutom betet ska jag genast lugna er), vilket då inte underlättas av att hästen är otroooooligt långsam på att äta. Jag tänkte inte berätta nu vad jag ger i tillskott, för jag vill inte att ni ska låsa er åt ett visst håll.

Jag vore också tacksam om någon skulle kunna spekulera i allmänt mineral- och vitamintillskott här. Och saltet är inte som de vanliga saltstenar man köper till häst i Sverige: det finns saltstenar för häst men alla jag sett har varit mineralberikade. Sedan finns rent salt i block ("rocksalt"). Detta använder man t ex till får. Vad sägs om det?

Vore väldigt tacksam för kloka tips och råd - detta är ju väldigt annorlunda mot svensk hästhållning och jag känner mig rätt rudis. :bow:

Sv: Fodertips till en på andra sidan?

Tack & bock - resten av veckan är räddad! :bow:

Hmmm - jag blir inte klokare på vad jag kan ge

Jag har nu läst länken i inlägget ovan där man går igenom hästens foderbehov - ungefär som att läsa Christina Plancks böcker. :o OCH så har jag nu kollat runt med flera foderleverantörer om analys på foder, men ingen har hittills hört talas om detta. :crazy:

Vad jag gett hittills som tillskottsfoder är bl a lusernhack, men trots att jag gett en ganska stor mängd av detta till fullblodet har jag inte sett något resultat och jag misstänker nu att lusernhacket är näringsmässigt som ett normalt hö.

Just nu är ju våren i full anstormning här nere och det är gott om bete, men jag måste försöka reda ut vad jag ska ge när torkan slår till och senare när betet minskar till vintern.

Hjälp? :confused:

Går det att få tag i sojamjäl/flingor?
Det och matolja fungerar bra ihop.

Jag har inte sett sojamjöl/flingor men ska leta. Matolja finns det gott om... :)

Vad då "äter den inte mer"? Jag har inte skrivit vad han ätit i övrigt bara hur mycket lusern. Och 2,5 kilo av den varan tycker inte jag kan betraktas som lite.

Jag frågar ang lusernet..inget annat. Lusern kan man ge MYCKET av, det räknas ju som grovfoder, och 2,5 kg är INTE speciellt mycket till en sådan stor häst. Men får du inte i den mer än 2,5 kg så är det väl inget att göra åt saken.

Andra sidan planeten, alltså. :D Här i Nya Zeeland går hästarna alltid på bete. :d Det fryser sällan, så gräset är grönt, även om det nu (mitt i vintern här) är dålig tillväxt. Det jag funderar på är hur jag ska fodra hästarna här (man kan inte påstå att det finns någon foderkunskap här alls, och jag vill påstå att jag verkligen har frågat runt!). :confused:

Eftersom hästarna alltid betar får vi utgå från det.:idea: Efter ett förfärligt letande har jag hittat hö som ser bra ut och luktar gott, men har inte hittat något analysföretag. Vet inte om det är lönt för den delen heller - de får några klyftor per dag mest för att ha lite social verkstad (utom den ene - kommer till den strax). Jag har höet mest som en försäkring om det nu mot all förmodan skulle bli snö. :grin: Jag förstår om ni har svårt att tänka er in i hästlivet här (jag tycker fortfarande det känns konstigt att hästarna har grönt gräs trots att det är vinter), men gör gärna ett försök.

Jag skulle vilja påstå att gräset nu ser ut som ett svenskt gräs i den södra delen gör under sen september/tidig oktober.

När det gäller fodermedel finns det en otrolig massa färdigblandade foder och precis hur mycket tillskott i form av olika vitamin- och mineralblandningar som helst (klarar inte en närmare granskning om man skyr t ex lugnande medel).

Lusernhack verkar vara det vanligaste tillskottet till den dagliga kosten, förutom då dessa olika blandningar som oftast inte har en analys på säcken.

Den ena hästen jag har är ett fullblod som jag har svårt att hålla i vikt (och om ni nu inte tror att jag ger hästen mer än lite hö förutom betet ska jag genast lugna er), vilket då inte underlättas av att hästen är otroooooligt långsam på att äta. Jag tänkte inte berätta nu vad jag ger i tillskott, för jag vill inte att ni ska låsa er åt ett visst håll.

Jag vore också tacksam om någon skulle kunna spekulera i allmänt mineral- och vitamintillskott här. Och saltet är inte som de vanliga saltstenar man köper till häst i Sverige: det finns saltstenar för häst men alla jag sett har varit mineralberikade. Sedan finns rent salt i block ("rocksalt"). Detta använder man t ex till får. Vad sägs om det?

Vore väldigt tacksam för kloka tips och råd - detta är ju väldigt annorlunda mot svensk hästhållning och jag känner mig rätt rudis. :bow:
Ring och kolla med detta universitet. De kan kanske hjälpa dig.
http://www.csafe.org.nz/ Där borde det finnas foderexperter. De har nog listor över medelvärde för näringen i betet över året. Åtminstone för kor, och det blir inte så stor skillnad mot vad en häst kan ta upp näringsmässigt.

Sedan finns det väl inget som hindrar att du skickar hö på analys hit till Sverige. Då får du också de uträkningar du är van vid (man har annat system för beräkning av protein etc. i andra länder).

Det var bra tips - tack. :)

Att analysera hö i Sverige är nog en kostnad som jag anser för hög med tanke på att en normal konsumtion är ett par klyftor per dygn under vintern (de äter inte mer eftersom de föredrar gräs). Betet är alltså grunden året runt.

2,5 kilo lusern är mycket att stoppa i sig när man står på bete. Vi pratar inte om nerbetade svenska hagar med glesa tuvor utan heltäckande mattor av grönt gräs. Om inte denna mängd lusern ger någon synlig skillnad kan det heller inte vara särskilt mycket näring i den.

Det var bra tips - tack. :)

Att analysera hö i Sverige är nog en kostnad som jag anser för hög med tanke på att en normal konsumtion är ett par klyftor per dygn under vintern (de äter inte mer eftersom de föredrar gräs). Betet är alltså grunden året runt.
Tror du det? Det handlar ju om någon liter hö, blir inte mycket vikt på det när man skickar med brev. Sedan blir ju kostnaden densamma för själva analysen som om det vore Svenskt hö.

Går hästarna ute dygnet runt så får ni ju både fiber och ättid tillgodosett i alla fall, så då borde det bara vara att kolla upp genomsnittligt näringsinnehåll i betet över året, och ge kraftfoder som tillskott egentligen...

Nyzeeländarna har en väldigt effektiv köttdjursproduktion (det är därför köttet är billigare än det svenska fast det farit jorden runt). Stora köttdjursproducenter analyserar ”Net feed efficiency” och ”net feed intake”. Självklart måste det då finnas foderanalysföretag. Fråga närmaste stora köttgård. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 000
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 254
Senast: Roheryn
·
Anläggning Fungerar det att betesputsa ett bete där hästarna går? Ja alltså inte rent praktiskt, de ska inte vara i hagen medan själva putsningen...
Svar
5
· Visningar
2 682
Senast: trofé
·
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
29 412
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar