Fodertillvänjning efter betet

M

mittis

Jag har 2 varmblod som gått på bete hela sommaren fram tills nu så nu är det dags att börja fodra dom. hur ska jag börja så att det inte blir för mycket och för snabb omställning?

Sv: Fodertillvänjning efter betet

Det beror på vilken foderstat du har tänkt dig.

mvh Jessica

Jag har tänkt att ge dom havre som grund utöver höet. Vet ej vilket kraftfoder de ska få än. de kommer att stå i uteboxar och vistas mycket ute så jag vet inte vilket foder som lämpar sig bäst. Har någon något tips?

Mitt tips är att du gör en grovfoderanalys för att ta reda på vilken sort och hur mycket kraftfoder de bör få.

Havre kan du nog börja ge ett halvt kg och sedan öka successivt, till full giva, under ett par veckor.

mvh Jessica

Jessica skrev:
Mitt tips är att du gör en grovfoderanalys för att ta reda på vilken sort och hur mycket kraftfoder de bör få.

Havre kan du nog börja ge ett halvt kg och sedan öka successivt, till full giva, under ett par veckor.

mvh Jessica
Tack Jessica!
Tyvärr så vet jag inte om det är någon ide att göra någon höanalys eftersom att höet kommer från många olika vallar, så gör jag en analys nu så stämmer det säkert inte nästa gång jag tar hem hö eftersom det kan vara från någon annan vall. Höet är iallafall friskt och luktar gott.
Mina hästar ska stå i utebox och vistas mycket ute så de behöver nog extra energi för att kunna hålla värmen.
mvh mitte

Har man ingen analys så blir det tyvärr bara gissningar vad gäller foderstaterna.

Det går ju ta en genomsnittsanalys från hela rännet och därigenom få ett hum om innehållet.

mvh Jessica

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 015
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: screen
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur