fodertillskott

Sv: fodertillskott

Om man inte ger katten kommersiell kattmat utan rått kött och organkött måste man ge extra kalk om man inte också severar malda ben. Annars får den kalkbrist. Kalkbrist får den också om man t ex serverar en massa tonfisk utan att ge extra kalk. (Men tonfisk bör man vara sparsam med ändå.) Men om du ger katten kommersiell kattmat så finns det redan tillskott i den.

Mina katter får tillskott i form av laxolja pga att köttet från dagens köttdjur ofta är fattigt på Omega 3-fettsyror. Jag ger alger ibland (främst kelp) för spårämnena och mineralernas skull (jag gör egen kattmat). Sedan får katterna jästtabletter som godis, men det är allt.

den enda jag har är b-vitamin som godis för ett starkare skelett, finare päls och allt vad det ska vara bra för, men mest för godisets skull.

Jag tar in fräsht gräs till mina katter, varannan dag. Det går åt som... gräs. Det kan jag rekommendera. Min ena katt är innekatt och hon glupar i sig gräset. Verkligen.

Det sägs att katter äter gräs för att kunna spy. Jag tycker det låter tveksamt dock. Jag vet att om boskap äter gräs får köttet höga halter av Omega-3 fetter (vilket är livsnödvändigt). Jag börjar luta mer åt att katter äter gräs för att det har något med O3 att göra...

Någon som har några funderingar att dela med sig om detta?

Det är väl ingen som riktigt vet varför katter äter gräs, men det kan ju finnas fler än en orsak och jag tror definitivt att en orsak till gräsätandet kan vara att de vill ha hjälp att få upp hårbollar. Sedan skall grönt gräs även innehålla folsyra så det kan de ju också vara ute efter, även andra vitaminer och mineraler. Tror dock inte på Omega 3 eftersom vegetabilier innehåller "inaktiv" Omega 3 och katter kan (såvitt vi vet) vara tillgodogöra sig animaliskt så katter skall mao äta växtätare som varit ute och betat mycket gräs :d

Ok, det låter vettigt det du säger. Jag kan inte så mycket om sånt här. Jag tror dock inte att huvudsyftet med gräs är att spy upp hårbollar. Det tycker inte jag låter troligt. Varför äter de inte gräs tills de spyr då? Varför äter de gräs ganska snart efter att de spytt? Jag tror att huvudsyftet är något näringsämne de är ute efter. Kanske folsyra som du säger. Jag vet ingenting om vad som finns i gräs. Detta är mina personliga åsikter och kanske felaktiga, dock...

Jag har också funderat på det där med gräs! Jag kom på att nu när min missa har varit innekatt ett tag (ca 2 år) så har hon ju inte ätit nåt gräs, och inte heller spytt upp några hårbollar. Hon är inte långhårig, men fäller mycket så det borde ju finnas kilovis med hår i hennes mage :eek:

Senast vi var ute på promenad började hon plötsligt beta i sig lite gräs (bara några strån) och sen kräktes hon nör hon kom in. Inget hår dock, vad jag kunde se.... Vart tar håret vägen? Åker det ut bakvägen eller kan kroppen "lösa upp" det? :crazy:

Päls kommer ut bakvägen, det är ingenting kattens kropp kan spjälka.

Alfons får laxolja tre-fyra gånger i veckan för att han ska slippa mjäll och få en bättre päls.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
965
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Jag funderar på att teckna någon form av veterinärvårdsförsäkring för mina katter. Har aldrig tidigare haft katter försäkrade, utan... 2
Svar
31
· Visningar
1 087
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
513
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Nu är min killes katt försvunnen igen. Hon brukar aldrig gå långt, utan håller sig till området. Men grannens katt är alltid ute (aldrig...
Svar
3
· Visningar
407
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Bruksprovet 2025