Fodertillskott

Sv: Fodertillskott

Jag ger 200g soja, 200g betfor (torr), ½kg havre och tokosel för att komplettera grovfodrets värden av protein, fosfor och selen.
Dessutom får han glucosamin för lederna + lite morötter/äpplen för skojs skull.

Jag har hört att tokosel inte ska räcka för att täcka selenbehovet, utan bara en mindre del. Vet inte om det stämmer. Har du räknat på det?
Jag köpte 8 kg Hippo röda mineraler och enligt min beräkning så kommer dessa att ta slut ganska snabbt. Vill köpa säckvis av mineraler eftersom det är så praktiskt att ha dem hemma, men då vill jag ju veta att jag köper en sort som passar bra.
/U

Om du ger full giva mineraler täcker det förmodligen selenbehovet, de behöver 0,2 mg /100 kg kropssvikt och dag. Jag ger mindre mängd mineraler för mitt hö täcker in det mesta, så därför ger jag ½ dos tokosel också.

Mina får utöver höet

Lusern
Soja
Vetekli
tokosel
kalk
och b-vit till unghästen

De får detta pga värdena på höet.

Liknande trådar

Hästvård Alla tips mot kliande hud på häst mottages tacksamt. Salvor, fodertillskott, tvätt etc. Ska till hööks över helgen märkte att där finns...
Svar
15
· Visningar
757
Senast: Vinur
·
Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
924
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
525
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka