Fodertillskott och vitaminer

M

MaLiNsMaLiN

Det är många här på bukefalos som inte riktigt har koll på vilka vitaminer/fodertillskott som är bra till vad m.m. så jag tänkte berätta det jag vet.

Linfröolja: Mycket fettsyror ( omega 3 och 6). Håller hårremmen blank. Är bra för leder, hjärta och kärl, hud och hormonbalans. Håller magen i trim.

Vetegroddolja: Rik på E-vitamin och fettsyror. Ger en bättre hårrem och mer aptit. Hjälper även mot klåda, eksem, hårfällning och mjällbildning. Bra för immunförsvaret.

Glocosamin: Ger starkare vävnader i t.ex. muskler, senor och skelett. Är även bra mot lederna.

Vitlökspulver: Är bra för hästar med luftbesvär. Lindrar hosta och hjälper till vid förkylning.

Biotin: Hjälper till att förbättra hästens hovar. Stimulerar hovtillväxten hos hästar med spröda eller spruckna hovar. Har även en bra effekt på hårremmen.

Selen: Är bra för immunförsvaret.

A-vitamin: Bra för syn, hud, aptit, benvävnad och tillväxt. A-vitamin finns i morötter och hösilage (om jag inte minns helt fel).

B-vitamin: Används vid hård ansträngning, transporter, pälsfällning och pälssättning. B-vitaminen hjälper också till med återhämtning i muskulaturen efter hård ansträngning.

C-vitamin: är bra för dräktiga hästar som inte får i sig tillräckligt av detta ämne.

D-vitamin: Ett ämne som produceras i huden i solljus. Höjer aptiten, ger bättre muskelstyrka och starkare benstomme. Är farligt att överdosera då det kan leda till förkalkning av lungor och njurar.

E-vitamin: Har nästan samma effekt som selen. Bra vid kyla och foderbyte. Håller leder och muskler mjuka.

Hoppas ni blir lite mer kloka av detta och att jag inte råkat skriva något fel!

:p
 
Sv: Fodertillskott och vitaminer

Ingen som har något att tillägga? :bump:
 
Sv: Fodertillskott och vitaminer

Du, det där är inte korrekt.
Och jag orkar inte med att rätta det riktigt nu.
 
Sv: Fodertillskott och vitaminer

Det finns inte ens studier gjorda som bevisar att glukosamin tas upp i tarmen på hästar i tillräcklig utsträckning för att ge effekt. Ens på ledbrosket.
Vitamin D är inte det enda som är farligt att överdosera. Allt är farligt att överdosera, och tex vitamin A är terratogent = framkallar missbildningar hos foster. Vitlök kan eventuellt vara skadligt för hästar, det är visat att stora doser ger akuta skador på de röda blodkropparna. Kroniska skador som man får vid låga doser under lång tid är inte utredda...
Tillskott fungerar om du har en brist i din foderstat. Vet man inte om man har en brist så kan man prova, med risken att kasta pengar i sjön.
 
Senast ändrad:
Sv: Fodertillskott och vitaminer

tyckte det var ett jättebra inlägg! :D
Jag lärde mig mycket! :bump: :bow:
 
Sv: Fodertillskott och vitaminer

okej.. men vill du rätta till mig då?
 
Sv: Fodertillskott och vitaminer

Nej, jag tycker att du skall ta och köpa en bra foderbok.
"Rätt foderstat - Bättre Häst" av Christina Planck och Björn Olsson t.ex.
Allt står där.
 
Sv: Fodertillskott och vitaminer

Låter som en bra ide. Kanske något man ska önska sig u julklapp?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tänkte lite snabbt att man kunde göra en sida där man skriver om olika tillskott och varför & när dem används för att underlätta för...
Svar
6
· Visningar
1 769
Senast: Allevo
·
Hästvård Källor är i första hand internet och forum (både svenska och utländska), men även hästfolk. Jag har läst/hört om lite hysh-hysh-metoder...
2
Svar
29
· Visningar
8 197
Senast: Leoni
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 057
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 968
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp