Fodertillskott dyrt!

H

harriet

Jag har en ide som skulle kunna sänka våra kostnader för tillskottsfoder. Men för att kunna genomföra detta behöver jag veta om ni tror att det skulle finnas någon på ert stall eller ridskola som skulle vara intresserad av att samordna en beställning bara för att alla skulle få billigare tillskottsfoder.
 
Sv: Fodertillskott dyrt!

harriet skrev:
Jag har en ide som skulle kunna sänka våra kostnader för tillskottsfoder. Men för att kunna genomföra detta behöver jag veta om ni tror att det skulle finnas någon på ert stall eller ridskola som skulle vara intresserad av att samordna en beställning bara för att alla skulle få billigare tillskottsfoder.

Nu blir jag nyfiken på vad du menar med tillskottsfoder? Kraffoder? Eller den uppsjö av andra tillskott som finns? (Vitamin, mineral och allt möjligt annat).

Samordna beställningar och beställa stora volymer sänker alltid priset, men det kräver ju då att alla är i behov av samma tillskott/kraftfoder, och en inte behöver ditt, en annan datt etc? Men det kanske du också tänkt på?

Personligen skulle jag inte vara intresserad, eftersom jag ser till att ha grovfoder så jag inte behöver tillskottsfodra så mycket/inte alls. Och köper mitt foder billigare än de flesta redan (gäller att stödja bygdens lokala handlare *s*)

Men ta t ex ett dålig höår där många behöver proteinkomplettera för de har dåligt grovfoder, då kommer ju automatisk för många ett behov av protenkomplettering, och då kan ju en samordning kanske funka. Samtidigt, om det handlar om att köpa in samma sak i större volym, så vet jag inte om jag tror på det. Kolal vilket stalls om helst, även om de har samma hö, så finns det nästan lika många olika varianter av foderstater som det finns hästägare. En del räknar, andra räknar inte, en del anser att kraftfoder X är det ultimata och alltid i alla lägen är det bästa medan boxgrannen anser kraftfoder Y är det ultimata osv.
 
Sv: Fodertillskott dyrt!

Jag menar tillskott så som vitaminer, biotin osv. Och att det går att beställa olika saker samtidigt.
 
Sv: Fodertillskott dyrt!

harriet skrev:
Jag menar tillskott så som vitaminer, biotin osv. Och att det går att beställa olika saker samtidigt.

Då kommer nästa fråga (jag är krånglig, jag vet =)) - från EN tillverkare eller från fler olika? Oftast hittar man ju nåt man tycker funkar, och håller sig till det.

Om jag tar mig själv som ex så försöker jag som sagt att inte behöva ge så mkt tillskott. Det jag ger är mineraler ELLER selentillskott (beroend epå om jag beh mineraler eller ej). Mineraler ger jag Krafft Miner Grön eller VIt, beroende på att vi har klakrika marker här och alltid har hög Ca/P-kvot. Jag är alltså inte hjälpt alls av ett 'normalmineralfoder' utan måste ha ett med låg kvot, och sådana växer inte på trän. Sen vill jag ha PELLETERADE mineraler (hästarna silar grusmineraler) vilket minskar marknaden ännu mer.
Men Krafft Miner Grön, pelleterade mineraler med låg Ca/P-kvot är det jag brukar ge. Dessa ger jag 169 kr/hink (TROR det är 10 kg i en hink men måste kolla för att säga säkert). Kanske går tre hinkar på en vinter, eller nåt. För att jag ska 'överge' detta måste jag alltså erbjudas en pelleterad mineral med motsvarande (eller bättre sett till mitt hö) värden till ett pris som understiger det jag nu betalar. Även om jag får grusmineraler med högre kvot till en bråkdel av priset jag ger för mina KMG, så är jag ju inte hjälpt och inte intresserad av det.

Sen ger jag fosforbalans oftast, för att täcka det sista av fosforbehovet utan att få mer av det andra (jag ger inte så mkt kraftfoder eftersom jag vill ha bra grovfoder och då behövs inte så mkt kraftfoder, så jag får inte så mkt mineral från kraftfoder). Nu minns jag inte vad en hink kostar eftersom en hink på 3-4 kg räcker i en EVIGHET (inne på andra vintern och är inte ens halvvägs).

Sen ger jag ADE-vitamin från jul och till våren. Vill ha det i pulverform (det flytande fryser). Köper 3 kg BASIC ADE-vitamin för 112 kr. För mina två hästar räcker det med en hink/vinter. Även där gäller ju att jag måste ha en pulverprodukt och till ett pris som slår det jag betalar nu.

I övrigt ger jag vitlökspulver (köper via 'invandraraffärer') och så får valacken ledtillskott.

Så, nu har jag eget stall och ingen att gå ihop med och köpa, men jag skulle bara vara intresserad OM jag kan få likvärdig produkt till lägre pris. men har en massa 'krav' soms agt som gör att det finns inte sådär jättemånga produkter att välja på. Men visst, kunde jag få de produkter jag använder till reducerat pris skulle jag såklart vara intresserad!

Men som sagt inte av att byta produkter till något som inte är likvärdigt värdemässigt, har 'rätt konsistens' OCH är billigare.

Så det beror ju lite på hur du tänkt eg? Tanken är jättebra, och den borde generellt sett fungera, men jag ser (än så länge iaf) en del frågetecken?

Men skulle du se till mig, och jag stod i ditt stall t ex, så skulle jag vara intresserad av att få Krafft Miner grön pelletsmineraler i hink, Eclipse Biofarmabs Fosforbalans och BASIC ADE-vitamin i pulverform billigare, inget snack om saken =)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
901
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 701
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 418
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 030
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp