Fodertider

Djurjouren

Trådstartare
Läser ibland trådar där folk klagar på att det är för långt mellan målen på tex natten, sista målet ges kanske 22 och första 6-7 sådär.
Om man ska ha kortare tid så blir det ju hemskt bökigt, jag har längre tid än så, om jag är vaken efter 22 så är jag inte uppe innan 7 :o och jag gillar att dra mig innan jag springer ut och fodrar. Brukar dessutom ge sista målet vid 20, gillar att bada efter det och vill inte gå ut och bli smustig innan jag ska krypa isängen.
Har man dessutom inte hästarna hemma så är det ju stört omöjlit att ha såna tider.
Hur bär ni er åt?
Ja visst ska man tänka på hästarnas bästa men människor har ju oxå behov, och familjer :confused: med behov.
Jag ger mina hästar väldans mkt hö på kvällen, det ska vara typ 10 strån kvar på morgonen, då gav jag rätt mängd på natten.De andra målen är jag rätt snål med höet, de får tugga på grenarna i hagen eller nått om de känner behov av att tugga :o men nattamålet, då ska de ha rejält tycker jag.
Jag vet stora hästar som får typ 2-4 kg som nattmat, det låter alldelles för lite tycker jag, om man inte vill gå upp typ 4 på natten och ge nytt hö.
 
Jag förstår vad du menar.... Jag har min häst inackorderad på ett stall och där får de kvällsmaten vid 21 och sen inget förrän till frukost vid 6,30. Lunch hö och insläppsmat jämnt fördelat under dagen men som sagt det är långt mellan kvällsmat och frukost. Våra hästar verkar dock pigga och glada hela bunten och vi ger dem ordentligt med hö på kvällen. Huvudsaken är ju att hästarna verkar må bra av de foderrutiner som stallet har även om man kan sträva efter att maten ska bli så jämn fördelad över dygnet som man kan. :d
 
Det är ju det vanliga att inte fodra på natten, enda sättet att göra det är ju att ha fri tillgång på hö/hösilage och det är säkert det bästa för hästarna.

Men man måste ju få sova och ha sitt vanliga liv samtidigt. Det viktigaste är ju att folk inser att man får ge största högivan på kvällen men det är det ju inte alla som gör. Eller så får man börja med foderautomater i stallet.
 
Skönt!!! Det finns fler som jag. :D

Våra hästar kvällsutfodras kl 20 på kvällen, men jag rider vid den tiden så min häst får mellan 21 och 22 ung. Frukost blir det mellan 7-8 på morgonen. Rena hästmisshandeln skulle jag tro. :D

Jag har halm som strö och fler och fler går över till det i vårt stall, vilket jag tycker är ett krav när man har så långt mellan kvällsmat och frukost.

mvh Jessica
 
hehe jamen precis!!! :idea: :bow:
Världen är inte alltid perfekt, det är inte så lätt att fodra sin häst var 4:e timma hela dygnet, ens om man har eget stall verkar det som ;)

Jag har ju min häst i kollektivstall 1 mil hemifrån och våra hästar får mat 3 ggr om dagen, kvällsfodringen är runt 20:30 och sedan får de frukost mellan 6 och halv 7, när gammelbonden som bor vid stallet ändå går ut för och hämta sin tidning :love: :bow: (vilket betyder att vi bara behöver dit och slänga ut dem vid halv 8tiden sen)
Det är ungefär 10 timmar mellan dessa två fodringar.
MEN, min häst står på halm och får största högivan på kvällen. Min dam som vintertid står på 8-9 kg får ungefär 5 kg på kvällen och det ska jag säga dig, hela förra vintern fanns alltid ungefär ett halvt kilo kvar på morgonen! (å då stod hon på torv! -gamla stallet, där de fodrade kvällen vid 18:30 :crazy:)

Kan man inte fodra kväll vid 22 och morgon halv 6 :crazy: får man ju ge rejält med hö och ställa dem på halm, så lider de inte ett dugg. Min häst har vett att äta halm om hon "måste", det känns jätteskönt.

Vi ska förhoppningsvis också ställa ut en storbal med halm med mycket gräs i i hagen i vinter, så det blir fri tillgång till halm dygnet runt!! :cool:
Då känns inte 3 fodringar per dygn så lite längre...

Man måste ju få vara människa med! Det går att lösa det bra för hästarna utan att behöva fodra 5 gånger om dagen juh.
 
Om man ger rejält med grovfoder är det ju inget problem att ge tidigt på kvällen. Men i vårt stall där hästarna fodras 20.00 och sedan vid 6 på morgonen är det alldeles för lite med de 1-2 kg som vissa ger...

Ger man så de har att göra i många timmar under natten är det ju inget problem. :)
 
Har aldrig sett detta som ett problem så länge man ger dem tillräckligt med grovfoder. Det är ju egentligen inte antalet gånger per dag man fodrar som är det största problemet i dag utan mängden. 2 kg hö kl 18 och sedan ytterligare 2-3 vid 22 eller alla 5 kg vid 18-19 gör ju ingen skillnad egentligen.

Berättar jag hur min häst haft det i vinter blir jag väl anklagad för att vara djurplågare då de faktiskt oftast bara fick två gånger om dagen. Vid 7-8 på morgonen när de kommit ut i hagen (kraft inne strax innan) fick hon 5-6 kg och sedan efter jag ridit och gjort iordning för kvällen och de kommit in vid 18-19 tiden får hon en gång 6-7 kg. När det var som kallast i vintras fick de 1-2 kg ytterligare medan jag mockade och pysslade. Detta är dock fri tillgång för min häst. Hade alltid mat kvar på morgonen och även på eftermiddagen och därför känner jag inte att jag behöver skämmas för mina utfodringsrutiner.
 
Självklart gillar jag också att dra mig i sängen..men måste jag upp så måste jag. När jag bodde ute på landet och skötte stallet själv, så spelade det ingen roll om jag var uppe till 3 på natten...vid morgonen kravla jag mig upp och fodra, släppte ut..men det sköna i kråksången är att jag efter det kunde gå och lägga mig igen. Tar ju liksom ingen tid att fodra samt släppa ut. Dessutom om man vill smidiga till det så kan man faktiskt ge enbart hö på morgonen...då kan man ju bara leda ut dom i hagen så får dom äta där. Kraftfoder på morgonen är ju inget måste. Att ha hästar på annat ställe än hemma är ju ett gissel förståss...Ang familjens behov..tja, dom klarar väl sig. Menar att: ett djur kan ju inte gärna traska iväg till kylskåpet å ta en macka.
 
Man har hästen ståendes på bra halm så har man inga problem alls.
 
Vi fodrar bara grovfoder en gång/dygn men då våra hästar går på "fri" tillgång, räcker fodret till nästa fodringstillfälle(dvs de får ganska mkt). Däremot fodras de flera ggr med kraftfoder. Det gör att de äter nästan hela dygnet, är inte hungriga när de får kraftfoder och man behöver inte passa tider på samma sätt. Vi har självklart grovfoder som är analyserat och anpassat till våra hästar. alla har olika metoder. Ett bra tips iaf är att ge större delen av grovfodret på kvällen, sedan kan ju halm vara ett gott komplement till fodret i övrigt. De är sysselsatta och tarmen arbetar regelbundet. Halm innehåller viktiga växtfibrer som inte finns i hö/silage.
 
Instämmer i ditt inlägg *se mitt andra inlägg*
Våra hästar är i mkt god vikt och vi får alltid beröm för deras skick och kondition. Man får nog använda sunt förnuft i den mån det går. (tyvärr är det ganska ovanligt!)Lycka till
 
För min del är inte tiden mellan fodringar något som jag tycker är ett problem.
Min häst får så pass mycket grovfoder så han har att äta hela natten och mer därtill.
Däremot har han flera stallkamrater som käkar upp sitt på mindre än en timme och sen står dom där mellan kl 22-07 utan käk. :crazy:

Däremot tycker jag att det är lång tid för hästarna att vara utan tillsyn, ex om någon häst får kolik, fastnar eller så.
För uppstallade hästar tycker jag också att det kan bli många timmar i boxen, vilket inte är ett problem för hästar som går ute dygnet runt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 316
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 832
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp