Foderstrupsförstoppning

T

Tette__

Igår när jag tog in min häst, fick hon en näve hö, hon hann ta en tugga sen började hon först grimasera sen började det rinna slem ur näsborrarna. Det hela blev mycket värre inom några minuter, rann blod och slem om vartannat!:eek: Jag ringde veterinären på en gång som sa att jag skulle ut och springa med henne för att hon skulle få puls som då skulle hjälpa till att trycka ner "matklumpen". Har aldrig hört detta innan. Det hela tog ca 40 minuter innan det släppte helt och då som först kom vet.
Hon gav henne en spruta med vetalgin som skulle verka avslappnande för matstrupen samt smärtstillande.
Är det någon som varit med om att hästen fått foderstrupförstoppning av en tugga hö? Eller har hört att man ska ut och springa tills det släpper?
Man kände sig ju inte lite taskig att "tvinga" henne att springa runt när hon hade svårt att andas :cry:
Nu, ett dygn efter går hon ute och mår bra och får bara äta gräs ett par dagar till :)

Sv: Foderstrupsförstoppning

min vänninas sålde sin ena häst för något år sedan, den fick det av bara lite hö en vecka efter flytten (hade inte haft det någongång under dom 5 år vänninan haft hästen och inte henne veterligen innan dess heller)

vet inte hur dom fixade det eller vilka åtgärder som gjordes innan vet. kom, men illa hade det varit.

Ja illa hade det kunnat gå denna gången med sa vet eftersom hon höll på så länge och det kom blod mm. Hon sa för övrigt att allt för många hästar dör av detta då ägarna väntar för länge med att ring efter vet:( Pratade med hennes uppfödare som haft henne i många år och hon hade iaf aldrig haft detta tidigare. Hoppas att hon aldrig får det igen heller för det va riktigt otäckt.:crazy:

Jag har varit med om foderstrupsförstoppning två gånger. Den första gången var det ett sex dygn gamalt föl som åt av mammas hö. Jag fick inte bort knutan så vi åkte in till djursjukhuset (jour tid, tar längre tid för distriktare att komma hit). Han kom hem efter ca en vecka igen. Vi fick "spola" ner klumpen och det tog närmare två timmar. Han fick mycket vatten i lungorna och var väldigt medtagen efteråt.

Den andra var min ridhäst som glufsade i sig kraftfodret för snabbt. Den släppte efter ca fem minuters masserande.

Jag har fått foderstrupsförstoppning på min unghäst vid utfodring av kraftfoder (GROV 125). Ringde veterinär och han instruerade mig att massera strupen längst vänstra halssidan (hela fåran längs halsen) fram och tillbaka, lagom hårt tills det släpper. Det gick bra och jag har gjort det ett par gånger till efter det med positiv effekt (hon verkar ej klara torra pellets för att hon är sååå glupsk)

Men om hästen får förstoppning pga av hö låter konstigt i mina öron, för veterinären rådde mig till att låta hästen äta grovfoder en stund innan utfodring av kraft - det skulle minska risken för foderstrupsförstoppning (för då bildas ett naturligt slem vid tuggandet av höet, som gör att tex kraftfoder lättare passerar strupen).

Jag har hört att det i vissa fall vid foderstrupsförstoppning kan vara en ficka i strupen. Maten fastnar där och täpper till...(är inget allvarligt ingrepp dock, om det skall åtgärdas). Jag har nämligen själv haft funderingar kring det.

Hoppas det var första och sista gången det hände. Lycka till!

hej
min häst har fått det två gånger ena gången då vattnet hade tagit slut i hagen och när han kom in tog han en tugga silage och det sa bara stopp. ljummet vatten och masage böjde halsen. ringde vet direkt som kom ut och gav kramp lösande och hippotrim.lossna på 20 min.

Andra gången gick det riktigt illa. hästen utlämnad påfoder.
fick mask medel och sedan direkt hippo alfa. sa tvär stopp.
de hällde i vatten och då svällde hippon.
krampa mycke svettades och bara låg ner.
när hon ringde mig hade det gått två timmar och jag var så gott som hysterisk för att vet inte hade ringts ut. körde som en tok ut och direkt när jag kommer in så lägger han huvudet i knät på mig, ringer vet som kommer och vi börjar slanga. , fick slanga 11 gånger och tömma slöngen då det inte gick att trycka ner det. var som cement.
Var så rädd och arg.
det gick bra men tog 5 timmar innan det släppte.
sedan dagen efter när han sprutades så chockade han på penecelinet:(
men som sakt han mår bra nu men det höll på att sluta illa.

han är hemma igen.

ja, det har jag. När det gått länge mellan målena så är väl foderstrupsförstoppning inget ovanligt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 770
Senast: Efwa
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 789
Senast: Luleå
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
Hästvård Jag har tacksamt nog varit ganska förskonad från hosta. Den enda tidigare jag haft var min K, som efter en lunginfl som föl och sen...
Svar
15
· Visningar
1 970
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka