T
Tette__
Igår när jag tog in min häst, fick hon en näve hö, hon hann ta en tugga sen började hon först grimasera sen började det rinna slem ur näsborrarna. Det hela blev mycket värre inom några minuter, rann blod och slem om vartannat! Jag ringde veterinären på en gång som sa att jag skulle ut och springa med henne för att hon skulle få puls som då skulle hjälpa till att trycka ner "matklumpen". Har aldrig hört detta innan. Det hela tog ca 40 minuter innan det släppte helt och då som först kom vet.
Hon gav henne en spruta med vetalgin som skulle verka avslappnande för matstrupen samt smärtstillande.
Är det någon som varit med om att hästen fått foderstrupförstoppning av en tugga hö? Eller har hört att man ska ut och springa tills det släpper?
Man kände sig ju inte lite taskig att "tvinga" henne att springa runt när hon hade svårt att andas
Nu, ett dygn efter går hon ute och mår bra och får bara äta gräs ett par dagar till
Hon gav henne en spruta med vetalgin som skulle verka avslappnande för matstrupen samt smärtstillande.
Är det någon som varit med om att hästen fått foderstrupförstoppning av en tugga hö? Eller har hört att man ska ut och springa tills det släpper?
Man kände sig ju inte lite taskig att "tvinga" henne att springa runt när hon hade svårt att andas
Nu, ett dygn efter går hon ute och mår bra och får bara äta gräs ett par dagar till