Foderstrupsförstoppning?

N

Nickan

Hur har ni blivit tillsagda att göra av veterinären?

Va 100 år sedan min (nåja ett par år sedan ;) ) pålla hade det och då skulle man dra ner på maten i ca 3 dgr efter och sedan sakta öka på den närmta veckan. Hästen skulle ta det lugnt gärna stå de första dagarna men sedan komma igång och va som vanligt efter 2 veckor ungefär.

Hur fick ni som haft foderstrupssförstoppning på era hästar göra? :confused:

Sv: Foderstrupsförstoppning?

Ja du, det var rätt många år sedan en av mina medryttarhästar fick det och det var under sommaren så han fick inget kraftfoder veckan efter utan bara hö och bete, samt linfrökok. Men tyvärr kommer jag inte ihåg mer exakt.

Vet inte direkt några svar på det du frågar, men i förebyggande syfte:

var noga att blöta/blötlägga maten innan fodring, och ge den stråfoder innan kraftfodret. ( men så kanske du redan gör )

Hoppas det blir bra!

Min förra häst fick det, fast hon blev riktigt dålig och fick inte kraftfoder på en till två veckor. Hon fick gå på två antibiotikakurer och omgivningen trodde att hon skulle dö. Hon vägrade äta och det enda veterinären sa var att jag inte kunde göra mer än jag gjorde. Ville hon inte äta så kunde jag inte tvinga henne, tyckte han. Men det slutade lyckligt i alla fall, hon blev friskförklarad.

Hade ett föl som lyckades få det förra året. Promenad i rask takt tills det släppt och inget hö i ett dygn ungefär. Sedan som vanligt.

Min hamnade med akutfart upp till Uppsala sär de slangade loss foderet i omgångar. Han hade fått felkvällsmat, luzern ouppblött istälelt för Krafft Grund. Hunnit äta halva mängden innan det tog stopp. Detta hände vid 9 tiden på kvällen och den som hade morgonfodringen försov sig så han var inte i stallet förrän vid 9 tiden på morgonen. Då var hela golvet fyllt av slem och det rann ur nosborrarna på hästen. Vanliga vet ville inte åtgärda på hemmaplan så mitt i vintern fick vi i all hast jaga släp och gå med hsäten ut till stora vägen då det var iskana på lilla vägen (drygt 2 km)
På Ultuna fick han sedan stå i 1 v med dropp och antibiotika. Hade fått ner en del i lungorna och det blev naturligtvis en lunginflammation på det. När han kom hem fick han bara äta luzern uppblött i mkt vatten och vistas ute korta stunder ( han klarade inte av kylan den vintern i början utan la sig ner och blev blå om tungan) Efter 1 månad fick han äta vanlig mat igen. Han blev aldrig riktig bra igen. Fick biljud på andningen. En skrämmande vinter minns jag att det var.

Mitt föl var så liten att man inte vågade slanga ens. Vi gick hela natten i regn med en ovillig fölunge (då är det jättekul att ha häst!) men tack och lov verkar hon inte ha några men efter det.

Bror ju på hur ofta och varför?
Hade en häst en gångitiden som när hon hade föl fick det 1 gång om dagen!
Kom in från hagen och kastade sig ner i krubban efter maten.. glömde tugga och satte allt i halsen...
Henne började vi ge mat(kraftfoder) i hagen (+ allt gräs där redan var) så löste det sig..
Men drog aldrig ner på kraftfodret.

Liknande trådar

Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 347
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 248
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka