Foderstatsprogrammen

Ajabaja

Trådstartare
Hur bra är de egentligen? De som man hittar på internet.

Jag har äntligen lyckas få iväg en analys på hösilaget som hästen har ätit i snart ett halvår. Så tänkte jag att jag lite snabbt bara skulle kolla hur det såg ut för min lille. Jag skrev in värdena på hösilaget & mängden han äter & det visade sig att min shettis borde vara smällfet. Programmet sa att foderstaten hade för hög energi & protein. Problemet är att tittar jag på min lille häst så ser det inte alls ut så. Han är i perfekt hull där man kan känna, men ej se revben, bra musklad utan fettdepåer. Han är något rund om magen, men han är både shettis & inte allt för hårt tränad. Han äter dessutom både hippo bas pellets och lusern. Kan man lita på dessa program?

Jag fick senast för en vecka sen väldigt mycket beröm av veterinärerna för att min andra konvalecensponny var i så fint hull & så bra musklad trots att han bara stod. Hans foderstat var oxå uppåt väggarna överdriven enligt programmet.
Shettisen är samma sak, alla tycker att han är enormt fin i hullet...
Blir helt klart till att räkna själv. Men vad kan det bero på om hästen kräver så enormt mycket mer än vad foderstaten säger? (De är regelbundet kollade med maskprover.)
 
Sv: Foderstatsprogrammen

Foderstatsberäkningar utgår från en standardiserad häst.
Man kan aldrig lita blint på de värdena utan måste titta på sin häst. Om värdena i programmet inte stämmer mot ens egen häst beror det bara på att hästen inte är standardiserad.

Det är precis samma sak med rekommendationerna för människor, det är ju inte alla som passar in på 2500 kalorier om dagen.
 
Sv: Foderstatsprogrammen

Skit i vad programmet säger. Du vet ju vad dina hästar är lagom i hull på.
Vill du ändå använda programmen så fuska med tex vikten på hästen så att behoven ökar till vad dina hästar har för behov.
// Linda
 
Sv: Foderstatsprogrammen

De flesta programmen som finns grundar sig på NRC som är miniminormer, många hästar behöver betydligt mer!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har köpt en ny häst och är väldigt exalterad men är något förvirrad över fodret. Jag börjar alltid att ge samma foder som...
Svar
5
· Visningar
3 623
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 882
Senast: Desiree2
·
Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 212
Senast: mackan
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 477
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp