Foderstatsprogram

wrangler

Trådstartare
Ni som har köpt foderstatsprogram, är det värt det?

Är dom bättre, krångligare osv än gratisprogram som finns på nätet?

Sv: Foderstatsprogram

Verkar minsann inte vara många som köpt foderstatsprogram :p
Jag undrar också!

Jag har dock erfarenhet från både gratisversionen Hippocampus och Fatima som man får betala för. Hade det på skolan på gymnasiet och jag tyckte nog att det var mer utförligt, som samtidigt ja lite krångligare. Massa staplar och värden här och var, men efter ett tag lär man sig vad man behöver titta på och inte, samt att utläsa vad de olika sakerna betydde. Men jag känner nog att jag klarar mig med Hippocampus också.

Ni som har köpt foderstatsprogram, är det värt det?

Är dom bättre, krångligare osv än gratisprogram som finns på nätet?

Jag har ett som jag köpt licens på. Det som skiljer är att jag kan se historik (vad gäller vikt t ex), alla foder finns med (en uppsjö av kraftfodermärken och mineralfoderblandningar) och det är ju en fördel också. Jag är väldigt intresserad av foder och foderstater över huvud taget, men skulle jag bara fixa foderstat till en häst en gång om året (utan intresse för viktstatistik osv) så går det lika bra med gratisprogrammen skulle jag säga. Varför inte testa en vecka (de brukar ha prova på-veckor) och se själv om du vill lägga en slant på foderstatsprogram.

Tack till er båda för svar!

Jag är egentligen inte så intresserad av viktstatistik osv eftersom jag mest har avelsston och unghästar som säljs, och ingen "problemhäst" jag måste hålla koll på osv. Samtidigt är jag såklart intresserad av att alla får en optimal foderstat...

Jag ska göra som du säger a1agnlju (nyfiken på varför du tog det nicket :D) och prova en gratisvecka om jag hittar det! Visste inte att det fanns!

Jag har PC-Horse Standard och är mycket nöjd med den. Tycker att man kan göra det enkelt eller krångligt, beroende på hur många funktioner man använder sig av (själv kollar jag t.ex. inte hur mycket av järnet som kommer från vilket fodermedel).

Behändigt med att näringsinnehåll från de flesta vanliga kraftfodermärken finns med, de som inte är med lägger man in själv i listan.

Finns även "typhö" som man kan ha som grund lär man lägger in sitt eget hö. Man tar ett typhö med liknande ts/energi/proteinvärden som på sitt hö, så får man med även förväntad mängd spårämnen mm.

Enkelt att plocka fram det grovfoder/kraftfoder/mineralfoder som kan tänkas behövas och sitta och bolla med pilarna upp och ner för att öka/minska givan av ett foder medan man ser hur staplarna ändras. Antingen pillar man med det och försöker att få det så nära 100% av behovet som möjligt, eller så nöjer man sig med att staplarna blir gröna (grönt=acceptabelt, rött=för lite, gult= för mycket).

Med jämna mellanrum kommer uppdateringar med nya foder eller funktioner som laddas ner, men det är inte allt för krångligt.

Har man många hästar är det bra att varje häst har sin egen sida, så att man inte behöver ändra foder, behov, vikt, ålder osv för att man ska börja på nästa hästs foderstat.

PC-horse har förresten en mini-variant till en billig peng som kanske kan vara bra att testa med. Där kan man dock bara ha en häst och färre näringsämnen beräknas.

Länk

Sv: Foderstatsprogram - gratis?

Om någon kom till mig och ville ge mig en häst gratis skulle jag dra öronen åt mig. Samma sak när någon säger att de räknar foderstater i ett gratisprogram. Då frågar man sig - vem ligger bakom det programmet? Hur ofta uppdateras det? Hur korrekta blir beräkningarna? Hur uppdaterade är fodervärdena?

Inte skulle jag våga lita på gratisberäkningar när det gäller så viktiga saker som utfodring av våra dräktiga ston och växande hästar. Aldrig i livet!

Fast... det är ju inte raketforskning det handlar om.

Jag räknar både för hand och i ett program för att jämföra och dubbelkolla och då går det alldeles utmärkt med ett gratisprogram bara de funktioner jag vill ha finns med.

Jämförelsen med hästen fattar jag inte alls. Har fått många fina hästar gratis, har gett bort ett par också.

Sv: Foderstatsprogram - gratis?

Om någon kom till mig och ville ge mig en häst gratis skulle jag dra öronen åt mig. Samma sak när någon säger att de räknar foderstater i ett gratisprogram. Då frågar man sig - vem ligger bakom det programmet? Hur ofta uppdateras det? Hur korrekta blir beräkningarna? Hur uppdaterade är fodervärdena?

Inte skulle jag våga lita på gratisberäkningar när det gäller så viktiga saker som utfodring av våra dräktiga ston och växande hästar. Aldrig i livet!

Jadu jag tror nog att vi alla har större tilltro och förtroende för SLU än för någon okänd person som satt ihop ett foderprogram som vi inte har en aning om vad de har för kunskaper. Vi får knappast större förtroende för den okända för att denna tar betalt för sin produkt, på vilket sätt skulle att ta betalt för något inge större förtroende ? Förövrigt så hittade jag fel direkt i ett betalprogram när jag testade det i demo, minst två basfoder hade felaktiga värden inlagda, något som aldrig har hänt i Hippocampus gratisprogram :cool:

Det finns en anledning till att alla just nu känner sig fullkomligt strandade när Hippocampus har släckt ner sitt program och det är att ingen har särskilt stort förtroende för någon av betalprogrammen så att det anses värt pengarna när man jämför med hur mkt kunskap man fick i gratisprogrammet tidigare som man verkligen kunde lita på.

Jag satte mig en dag när jag hade gott om tid och hade alla analyserna klara och laddade hem en tidsbegränsad demo. Nu har jag fördelen att jag dessutom har riktiga tabellhästar nästan uteslutande och dessutom flera stycken som har identiska behov. Sen satt jag helt enkelt och laborerade ihop en vettig mix av våra grovfoder (har extremt högt protein i första skörden så blandar ut med 2a skörden som är mer normal) sen laborerade jag runt tills jag hittade en vettig grundfoderstat, och körde helt enkelt ut grundfoderstat och ett antal till med olika arbetstillägg, så ligger färdiga varianter utskrivna med alla värden att använda under året även om arbetsmängden går upp eller ner. Smidigt för mig så ligger alla mina hästar i spannet mellan 550-650 kg så behövde inte köra ut så många olika varianter av varje för att ha något att utgå ifrån om jag vill ändra. Så slipper man räkna allt från början då. Hann fixa det under en kväll behöver jag göra någon omfattande ändring under året får jag väl testa ett annat program ;)
Nu brukar vi ligga ganska jämnt i våra värden på höet från år till år så det brukar inte handla om några stora förändringar i foderstaterna från ena året till det andra + att vi har hela årsbehovet så grovfodret ändras inte under året som det gör för många andra som köper in partier, så därför ser jag inte behovet som särskilt stort av ett foderstatsprogram, mer än för att kunna fortsätta vara lat och slippa sitta och göra provberäkningar på papper på vilket komplement som funkar bäst.

Smart! Jag har som du flera hästar med ungefär samma behov. Jag tyckte Hippocampus var bra för mina syften, men jag är som sagt inte en som följer något foderstatprogram till punkt och pricka, oftast ger jag över behoven oc jag räknar ut själv också men det är sjyst att dubbelkolla att man inte hamnar under något behov eller får mineralerna helt knasigt.

Jag köpte ett tremånadersabonnemang.

Innan har jag både räknat för hand och använt Hippocampus en del. Denna skörden har jag haft svårt att få ihop det och min häst totalvägrar mineraler så jag har fått räkna på massa olika kombinationer och fodersorter utan att få ihop det optimalt. Tröttnade till slut och jag måste säga att det funkar ganska bra. Det stämde bra med hur jag har räknat själv men det går ju oändligt mycket snabbare att göra ändringar i ett program än att sitta och räkna själv. Väldigt enkelt att göra små justeringar lite hit och dit och genast se vad man får för resultat.

Antagligen köper jag dock inte en fortsättning efter mina månader gått ut, utan väntar och ser vad vi får för värden nästa gång och börjar med att räkna själv. Det går så fort att lägga in sina uppgifter att det inte gör något om jag måste börja om från början igen om jag skulle vilja köpa hjälpen någon mer gång.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 330
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 442
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar