Foderstatsprogram säger olika

F

feenie

Jag blir så förvirrad!
Har med hjälp av analys av mitt hösilage försökt reda ut vad jag skall ha för foderstat till min d-ponny, och knappar in värdena i dels freefarm och dels hippocampus. Resultaten blir helt olika! Vilket program skall man "lita på"??
Hösilaget är TS 69, Energi 6,7 Sm råprotein 31. ger 9 kg
Ger också 1 kg luzernhack TS 88 Energi 7,5 Smb råpr 105 g, samt
0,5 kg korn
Vill få till ett foder som inte ger allt för hög energi (pigg häst) men som ger tillräckligt för att sätta hull så att hon har något att kunna bygga muskler med. Vill ge henne ett foder med + på proteinsidan.
Freefarm säger att foderstaten är helt OK. Hippocampus säger att det blir för lite protein.
Hon väger 400 kg och tränar 1 tim om dagen varierat terräng, hopp och dressyr.
Funderat på att ge Mustang Breed. Någon duktigt foderstatsuträknare som kan tipsa mig.
Hästen har som sagt gott om egen energi plus att hon har lite svårt att sätta hull.

en annan fråga, sommarbetets gräs går inte att få någon analys på direkt:confused: så vad är vettigt att ge i tilläggsfoder i sommar??

Hjälp mig snälla!
 
Sv: Foderstatsprogram säger olika

Hippocampus räknar lite i underkant. Har ett hö som är likt ditt och har också en svårfödd häst (dock fbl), jag skulle lägga till lite protein om jag var du. Kornet är också onödigt eftersom det drar ner kvoten så mycket.

Det är inte säkert att hästen behöver tilläggsfoder på sommaren. Jag gav förra sommaren hippo alfa, så mycket min häst ville ha, men hon åt bara ett par dl.
 
Sv: Foderstatsprogram säger olika

OK, jag visste inte att kornet drog ner proteinet.

Men vad skall jag kunna ge som kraftfoder? Mustang Breed?? Mustang protein +??
 
Sv: Foderstatsprogram säger olika

Hej, jag räknade lite och med det du ger nu blir det 73MJ och 424smbrp en kvot på 5.8... lite i underkant.

Äter hästen gärna lusern? Öka då lusernet till 2kg och ta bort kornet.
Det ger ett par MJ mer och höjer kvoten till 6.5.

Är hästen tunn eller bara muskelfattig? Vill du bara ha muskelbyggande eller både hull och mera muskler?
 
Sv: Foderstatsprogram säger olika

Måste den ha kraftfoder då? Jag tycker du ska testa att göra som milly sa och ge ett kilo lusern till och ta bort kornet. Prova det, annars kan du ge typ hippo alfa eller krafft groov.
 
Sv: Foderstatsprogram säger olika

För mig måste inte hästen ha kraftfoder men man inbillar sig att en häst som tränas (går två hopp pass och två dressyr pass i veckan) samt ganska mycket terräng, omväxlande skritt och galopp heat uppför backe 1-2 ggr veckan, behöver mer än grovfoder.

Hon tycker att luzern är helt Ok. Har den som har 10% melass. Är mycket matglad. Hon är lite för tunn, en new forest, har rumpmuskler men överlinjen saknas och lite insjunkna flanker, förmodligen för att hon är lite för tunn.

Vad säger ni?
 
Sv: Foderstatsprogram säger olika

Men ge krafft groov då i stället för korn? 1 kg. Den har högre kvot men du kan ju prova och dra ner på det om hästen blir tjock.

På din beskrivning låter det att hon har proteinbrist och då kan hon inte sätta muskler.
 
Sv: Foderstatsprogram säger olika

Tack! Jag kommer att testa Kraft Groov på henne.
 
Sv: Foderstatsprogram säger olika

feenie skrev:
För mig måste inte hästen ha kraftfoder men man inbillar sig att en häst som tränas (går två hopp pass och två dressyr pass i veckan) samt ganska mycket terräng, omväxlande skritt och galopp heat uppför backe 1-2 ggr veckan, behöver mer än grovfoder.

Det beror förstås på vad du har för grovfoder! Är grovfodret väldigt bra, säg 8.5Mj och 50g smbrp, så räcker det långt bara hästen villigt sätter i sig den mängd som krävs - t ex om den ska ha 100Mj, inräknat med arbetet som den utför, så täcker 12kg av ovanstående exempelvärden för att täcka hästens behov av både energi och protein. 12 ggr 8.5MJ blir nämligen drygt 100Mj och proteinbehovet är 6ggr det dvs 600gram vilket också täcks av 12kg. (12ggr 50gram blir 600gram)
100mj täcker oftast behoven till en 500kg häst och med det arbete du anger att din häst gör. Ibland t o m med råge!
Men sällan har man precis dessa önskevärden på sitt hö - då får man kompensera åt det ena eller andra hållet. Det är ofta nog med energi (MJ) men proteinmängden kan variera från 10-100g/kg.
Ibland har man problemet med att hästen inte VILL äta mer än t ex 7kg, då blir man tvungen att ge den nånting som den hellre äter som täcker behoven.
Det är mycket som spelar in där...

Ge gärna lusern och Krafft Groov 125. 1kg av vardera blir nog bra!
Lycka till!
 
Sv: Foderstatsprogram säger olika

feenie skrev:
Jag blir så förvirrad!
Har med hjälp av analys av mitt hösilage försökt reda ut vad jag skall ha för foderstat till min d-ponny, och knappar in värdena i dels freefarm och dels hippocampus. Resultaten blir helt olika! Vilket program skall man "lita på"??
Hösilaget är TS 69, Energi 6,7 Sm råprotein 31. ger 9 kg
Ger också 1 kg luzernhack TS 88 Energi 7,5 Smb råpr 105 g, samt
0,5 kg korn
Vill få till ett foder som inte ger allt för hög energi (pigg häst) men som ger tillräckligt för att sätta hull så att hon har något att kunna bygga muskler med. Vill ge henne ett foder med + på proteinsidan.
Freefarm säger att foderstaten är helt OK. Hippocampus säger att det blir för lite protein.
Hon väger 400 kg och tränar 1 tim om dagen varierat terräng, hopp och dressyr.
Funderat på att ge Mustang Breed. Någon duktigt foderstatsuträknare som kan tipsa mig.
Hästen har som sagt gott om egen energi plus att hon har lite svårt att sätta hull.

en annan fråga, sommarbetets gräs går inte att få någon analys på direkt:confused: så vad är vettigt att ge i tilläggsfoder i sommar??

.
Hjälp mig snälla!

Jag lärde mig räkna med miniräknare på naturbruksgymnasiet och det systemet ger inte heller exakt samma svar som Hippocampus men på ett ungefär.
Jag använder mig faktiskt aldrig något av systemen utan känner och tittar på hästen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 205
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
625
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 045
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 488
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp