Foderstatsolikheter över Atlanten

malumbub

Trådstartare
Fick en fråga från en stallkamrat ang kvoten mellan energi och protein. Han hade hittat att man i USA hade en kvot runt 8-9 som "normal". (Han hittade detta då han letade efter annan info om quarterhästar.)
Hur som helst - jag undrar:
Nån som vet varför det är så stor skillnad mot "vår" "normal" på 6?

(Vet inte så mkt mer om sidan eller så, som han hittade detta på, men bara själva påståendet väcker ju frågor...) :confused:
 
Sv: Foderstatsolikheter över Atlanten

Det är bara skenbart så. I USA räknar man med råprotein (crude protein), inte smältbart råprotein och NRC rekommenderar 40 gram råprotein per megacalorie till vuxen.

1 megacal är 4,1 MJ. Kvoten blir alltså 40 gram råprotein/4,1 MJ. Detta representerar i många fall en lägre kvot än den som rek i Sverige eftersom smältbarhets koefficienten för en del vanliga fodermedel bara är 0,4. HH
 
Sv: Foderstatsolikheter över Atlanten

Ok.
Tack!
Jag ska se om jag kan återge detta vidare.
 
Sv: Foderstatsolikheter över Atlanten

I ett program som jag fått skickat till mig kan man räkna ut hästens behov. Programmet är från USA.

Detta får jag fram som underhållsbehov för en häst på 500kg.


Equine Nutrient Requirements (c) 2000-2001 Format International, Inc.

Horse Description
------------------------
Class: Maintenance Horse
Body Weight (kg): 500
REQUIREMENT BASIS
NUTRIENT Total Percent
DRY MATTER INTAKE 8.2 kg/day 1.64 % of BW
DIGESTIBLE ENERGY 16.4 Mcal/day 2.00 Mcal/kg
CRUDE PROTEIN 656 grams/day 8.00 %
LYSINE 23.0 grams/day 0.28 %
CALCIUM 20.0 grams/day 0.24 %
PHOSPHORUS 14.0 grams/day 0.17 %
MAGNESIUM 7.5 grams/day 0.09 %
POTASSIUM 25 grams/day 0.30 %
SODIUM 8.2 grams/day 0.10 %
SULFUR 12.3 grams/day 0.15 %
IRON 328 mgs/day 40.00 mg/kg
ZINC 328 mgs/day 40.00 mg/kg
COPPER 82.0 mgs/day 10.00 mg/kg
MANGANESE 328 mgs/day 40.00 mg/kg
IODINE 0.8 mgs/day 0.10 mg/kg
COBALT 0.8 mgs/day 0.10 mg/kg
SELENIUM 0.8 mgs/day 0.10 mg/kg
VITAMIN A 15000 IU/day 1829.27 IU/kg
VITAMIN D 2460 IU/day 300 IU/kg
VITAMIN E 410 IU/day 50.0 IU/kg

Längst ner står det:
Notice:
(1) Although the information and recomendations set forth herein (hereafter "information") are presented in good faith and beleived to be correct as to the date hereof,
Format International, Inc. makes no representations as to the completeness of accuracy thereof. Information is supplied upon the condition that the persons receiving same will make their own determination as to its suitability for their purposes prior to use. In no event will Format International, Inc. be responsible for damages of any nature whatsoever resulting from the use or reliance upon information.

(2) The nutrient requirements for horses is based upon the National Research Council Nutrient Requirements of Domestic Animals, "EQUINE Nutrient Requirements (1989)"



Mina frågor är:
1.) Varför så mkt protein - kvoten blir ju på ungefär 9-10!!!
2.) Går det att titta på alla mineral- och vitaminvärden och följa rekommendationerna?
 
Sv: Foderstatsolikheter över Atlanten

Som jag skrev ovan räknar engelsmännen med crude protein=råprotein. Detta ska multipliceras med smältbarhetskoefficienten för fodermedlet ssom kan vara från 0,4 till 0,8. Ofta drar man till med ett genomsnitt på 0,6. Då blir 656 gr crude protein 390 gram smältbart råprotein. 16,4 Mkal är 68.66 MJ. Men engelsmännen räknar energi på ett annat sätt så detta ska multipliceras med 0,86.

Kvoten SMRP/MJ enl vårt sätt att räkna blir 390/59,10=6,5 om man gissar att fodermedlet ifråga har en koefficient på 0,6. Är koefficienten lägre blir kvoten lägre.

NRCs rekommendationer som ovan bygger på är gamla och kommer i en ny version i år.HH
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 565
Senast: a1agnlju
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
29 042
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 842
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp