Foderstatsmatematik???

S

Sassa

Jag måste fått en STOOOR minneslucka från mattelektionerna i skolan för jag kommer fasen inte ihåg HUR man räknar upphöjt till när jag nu ska räkna ut hästens behov så ska man ju ta 0.5 x hästens vikt upphöjt i 0.75 men hur räknar jag då detta upphöjt i?? Kan man slå det på miniräknare eller?? :confused: :confused:
Bör nog överväga att gå nån mattekurs igen kanske när man har bättre tid.. :smirk:

Någon som är bra på att förklara för en med alzheimers light?? :crazy:
//Sassa
 
Sv: Foderstatsmatematik???

Går inte att räkna ut för hand. En bra miniräknare går det att räkna ut det direkt på. En med kvadratrot går om man kör en liten omväg. Kalkylatorn i windows går bra liksom ett kalkylprogram. Vilketdera skall jag förklara?
PL
 
Sv: Foderstatsmatematik???

peter_lundin skrev:
Går inte att räkna ut för hand. En bra miniräknare går det att räkna ut det direkt på. En med kvadratrot går om man kör en liten omväg. Kalkylatorn i windows går bra liksom ett kalkylprogram. Vilketdera skall jag förklara?
PL

Åhh va bra! Förklara gärna mha kalkylatorn i windows för den har jag ju :bow: :bow:
 
Sv: Foderstatsmatematik???

Välj visa avancerad så du får fram en massa knappar.
Mata in hästens vikt.
Tryck på knappen x^y.
Skriv in 0,75.
Tryck på x^y igen.
500 kg skall bli 105,7.
PL
 
Sv: Foderstatsmatematik???

Tackar! :bow:
Men jag lyckas ändå inte få ihop det, någon som kan förklara exakt hur ni gör m.h.a ett praktiskt exempel när ni räknar ut vilket behov hästen har enligt denna formeln:
0.5 x hästens vikt upphöjt i 0.75 = A
+ 5 el 10 % för ras, fullblod 10%, resten 5%.
A x 0.05 = B
lägg till Arbetstillägg i %
A x 0.20 = C
Lättfödd/svårfödd drar av/lägger på 5-10% beroende på detta.

A + B + C = Din hästs energibehov(enhet MJ).


Vikt: 200 kg
Tillägg för ras: 5 %
Arb.tillägg: 20 %
Avdrag för lättfödd: - 5 %

Ska man ha med alla decimaler o utgår man hela tiden från A + rastillägg eller utan rastillägg?
Jag e skitkass på det här men jag VILL lära mig ju :crazy:
 
Sv: Foderstatsmatematik???

Tilläggen avdragen kan du slå ihop direkt summan blir 20%.
A=0,5x200upphöjt till 0,75=0,5x53,2=26,6
B= 0,2x 26,6=5,3
Räcker med en decimal hela vägen.
PL
 
Sv: Foderstatsmatematik???

Bugar o tackar!! :bow: :bow:
Nu tror jag att jag har förstått hur man går till väga :smirk:

Har försökt att räkna ut behovet på en kompis häst nu och jag tror att det blivit rätt, någon som kan kolla på det o rätta mig om jag har fel..

Vikt: 480 kg
Tillägg för ras: 5 %
Arbetstillägg: 30 %
Avdrag lättfödd: -5 %

Behovet är 66,5 MJ

Kan detta vara rätt? Det känns som om det är rimligt i alla fall..
 
Sv: Foderstatsmatematik???

Mynta2 skrev:
Ja, det blev rätt...

Tack så hemskt mycket!! :bow: :bow:
Jätteviktigt å få veta om man gjort rätt eller ej annars e det ju meningslöst att räkna men nu vet jag hur jag ska räkna i fortsättningen.. :)

Himla trevligt forum detta är som man får mycket respons på! :banana:
Tack alla bukefalister som hjälpt mig i räknandet..!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått den kompletterande mineralanalysen och har suttit och räknat lite. Det jag har räknat på är vad jag givit innan jag hade...
Svar
9
· Visningar
1 169
Senast: HannaZ
·
C
Foder & Strö Jag tänkte räkna ut min hästs underhållsbehov...enligt formeln 0.5 x hästens vikt upphöjt i 0.75 ...men hur räknar jag med upphöjt...
Svar
17
· Visningar
2 350
Senast: Quell
·
Foder & Strö En häst som får STORT underskott av alla mineraler och proteiner, när man räknar på foderstat, men som mot förmodan tycks må relativt...
Svar
12
· Visningar
985
Senast: skrållan
·
A
Foder & Strö hur räknar man ut hur mycket mj en ponny behöver??? det här behöver man veta för att kunna göra det. Hästens vikt svar: ca 400 kg vet...
Svar
2
· Visningar
749
Senast: Bucus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp