foderstatprogram olika resultat

fejt

Trådstartare
Jag har räknat på mina foderstater i två olika gratisprogram men får olika resultat. Tillåter forumreglerna att man efterlyser vilket ni föredrar? Behöver inte vara gratis.

Sv: foderstatprogram olika resultat

Du vill inte prova att räkna själv? :)
Annars brukar programmen vara lite snåla med underhållsbehovet har jag för mig.

Kan säga att behoven i Hästsveriges program stämmer inte. Har uppmärksammat dom om det och dom skulle ändra...

jag använder möjligen programmet till att hjälpa mig att räkna, sen är det verkligheten som avgör ifall behoven är lagom täckta, dvs att se hur hästen reagerar på foderstaten.

Nyfiken.. Vad är det som inte stämmer? När talade du om det för dom? Nyligen? Tänkte om de hunnit ändra!

Jag räknar ju mina foderstater själv och utgår från SLUs behovsrekommendationer. När jag på skoj lade in samma hästar och foder i programmet och räknade blev det helt galet och när jag jämförde behoven var det ganska stora skillnader. Så jag lade ut frågan på Hästsveriges facebooksida och det gick ganska lång tid innan jag fick svar, i ett pm (31 januari).
Då skrev dom att dom hade kollat upp det och att jag hade rätt, behoven stämde inte med SLU vilket de tydligen ska, och att den som har producerat deras program nu skulle gå igenom det och ändra.
Dom skulle höra av sig när det var klart, men jag har inte hört något mer än.

Det jag såg var att behoven var väldigt lågt tilltagna. I allt, MJ, protein, mineraler, TS.

Senast ändrad:

Jag räknar ju mina foderstater själv och utgår från SLUs behovsrekommendationer. När jag på skoj lade in samma hästar och foder i programmet och räknade blev det helt galet och när jag jämförde behoven var det ganska stora skillnader. Så jag lade ut frågan på Hästsveriges facebooksida och det gick ganska lång tid innan jag fick svar, i ett pm (31 januari).
Då skrev dom att dom hade kollat upp det och att jag hade rätt, behoven stämde inte med SLU vilket de tydligen ska, och att den som har producerat deras program nu skulle gå igenom det och ändra.
Dom skulle höra av sig när det var klart, men jag har inte hört något mer än.

Det jag såg var att behoven var väldigt lågt tilltagna. I allt, MJ, protein, mineraler, TS.

Now that was interesting, though not a surprise :grin:

Dessutom är det trist att de räknar med 1 kg TS/100 kg häst. De kunde gott öka på det till minst 1.5 kg. Tänk så många som får ok på Grovfoder-TS och nöjer sig med det.

Dessutom är det trist att de räknar med 1 kg TS/100 kg häst. De kunde gott öka på det till minst 1.5 kg. Tänk så många som får ok på Grovfoder-TS och nöjer sig med det.

Exakt. Jag ifrågasatte mest vad de baserade sina behovsrekommendationer på, om annan källa än SLU men med tanke på svaret så var det väl meningen att dom skulle följa SLU's behovsrekommendationer...
Jag räknar alltid på min 2 kg TS själv.

Det var liksom ganska stora skillnader när man räknade på tex föl >12 mån och det kan bli rätt förödande i längden att ha ett sådant underskott på mineraler som det faktiskt blev.

PC Horse! Det är jättebra! Dessutom kan man reglera underhållsbehovet på ett lätt sätt. Jag brukar som regel alltid lägga på lite på underhållsbehovet eftersom mina hästar går ute dygnet runt, men på PC Horse kan man lätt justera det. Dessutom finns i stort sett alla foder (till och med´morötter!) färdiga i själva programmet.
Det är inte gratis, men det är inga stora summor man betalar om man vill ha för en häst.

I SLU's häfte "Utfodringsrekommendationer för häst", går att beställa från SLU.

Jag begriper ingenting :confused:

Räknat lite grovt på min SWB-hästs vikt. Använt viktmåttband som säger ca 580 kg och avrundat upp till 600 kg. Han är i ngt överhull. Rids ytterst sporadiskt. Har stor hage, ute länge och hästkompisar som han umgås med. När jag då räknar med SLU:s formler så säger de att han får 87% för mycket energi och 80% för mycket Smbpr. Han har hållt samma vikt ett par månader. Hur kan detta vara möjligt?

87 % för mycket energi? Det är ju vrålmycket!
Själv ligger jag ca 30 % under, och hästen går inte ner ett jota (visserligen boxvila).

Man måste ju tänka på att alla rekommendationer är standardiserade, en normalfördelning. Så det finns extremer åt båda hållen.

Jag begriper ingenting :confused:

Räknat lite grovt på min SWB-hästs vikt. Använt viktmåttband som säger ca 580 kg och avrundat upp till 600 kg. Han är i ngt överhull. Rids ytterst sporadiskt. Har stor hage, ute länge och hästkompisar som han umgås med. När jag då räknar med SLU:s formler så säger de att han får 87% för mycket energi och 80% för mycket Smbpr. Han har hållt samma vikt ett par månader. Hur kan detta vara möjligt?

Hur mycket får han ?

Han får 114 MJ och 654 g protein.

Han har gått med endast 100 grams täcke trots minusgrader men jag tycker han känns precis lagom varm.

ja det låter/är mycket men du har väl ingen tabellhäst- om han är i överhull så får han för mycket energi

Han har gått med endast 100 grams täcke trots minusgrader men jag tycker han känns precis lagom varm.

Fast det är ju väldigt mycket.... och som sagt, han är ingen tabellhäst och tabellerna är bara en utgångspunkt. Men det är mer än vad mina högdräktiga ston får.

Jag använder hästsveriges program, men mer som en miniräknare. Jag kontrollräknar alltid för hand och tittar inte så mkt på kommentarerna som blir i programmet. Då tycker jag att det är enkelt och bra.
Min fullblodsval på ca 530kg behöver just nu 125MJ !! Stallkompisens halvblod som väger ca 550kg behöver ca 80MJ i full träning för att inte bli fet - olika är det verkligen!

Hur kan det där vara 85% för mycket? Rider du din häst något?
Jag har inte räknat själv på några år, då mina pållar är rund och goa på fri tillgång till bra hösilage. Men i en annan tråd stod att en 600 kg häst i medelhård träning bör ha ca 90 MJ. Och har du då en häst med lite större behov så är 114 MJ inte ett dugg konstigt.

För ett antal år sedan hade jag en häst som vägde strax över 600 kg, som under inridning (dvs mkt lätt arbete 3 ggr/vecka) gick på 150 MJ och över 1000 g protein (fick massor av lusern, därav det höga proteinintaget). På den foderstaten fick han för första gången i sitt liv ett lagom hull...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 146
Senast: linnsan
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar