Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kan säga att behoven i Hästsveriges program stämmer inte. Har uppmärksammat dom om det och dom skulle ändra...
Nyfiken.. Vad är det som inte stämmer? När talade du om det för dom? Nyligen? Tänkte om de hunnit ändra!
Jag räknar ju mina foderstater själv och utgår från SLUs behovsrekommendationer. När jag på skoj lade in samma hästar och foder i programmet och räknade blev det helt galet och när jag jämförde behoven var det ganska stora skillnader. Så jag lade ut frågan på Hästsveriges facebooksida och det gick ganska lång tid innan jag fick svar, i ett pm (31 januari).
Då skrev dom att dom hade kollat upp det och att jag hade rätt, behoven stämde inte med SLU vilket de tydligen ska, och att den som har producerat deras program nu skulle gå igenom det och ändra.
Dom skulle höra av sig när det var klart, men jag har inte hört något mer än.
Det jag såg var att behoven var väldigt lågt tilltagna. I allt, MJ, protein, mineraler, TS.
Dessutom är det trist att de räknar med 1 kg TS/100 kg häst. De kunde gott öka på det till minst 1.5 kg. Tänk så många som får ok på Grovfoder-TS och nöjer sig med det.
Jag begriper ingenting
Räknat lite grovt på min SWB-hästs vikt. Använt viktmåttband som säger ca 580 kg och avrundat upp till 600 kg. Han är i ngt överhull. Rids ytterst sporadiskt. Har stor hage, ute länge och hästkompisar som han umgås med. När jag då räknar med SLU:s formler så säger de att han får 87% för mycket energi och 80% för mycket Smbpr. Han har hållt samma vikt ett par månader. Hur kan detta vara möjligt?
Han får 114 MJ och 654 g protein.
Han har gått med endast 100 grams täcke trots minusgrader men jag tycker han känns precis lagom varm.
Hur kan det där vara 85% för mycket? Rider du din häst något?Han får 114 MJ och 654 g protein.
Han har gått med endast 100 grams täcke trots minusgrader men jag tycker han känns precis lagom varm.