O

Olmerkottarna

Hej!
Tycker ni att detta är en bra foderstat för ett fullblod på ca 1,68 cm i mankhöjd och ganska grov och bra musklad och går i träning?

Morgon; 3 kg ensilage hö
0,5 kg vetekli
0,3 kg betfor
0,3 kg korn

Luch; Hö ute

Middag; Hö ute

Kväll; 6 kg ensilge hö
1 kg Grov kraft
0,5 kg korn

TACKSAM FÖR SVAR

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foderstat

du borde dela upp hösilaget så hästen får 3-4 gånger /dag..

sen beror det på vad det är för häst & hur mkt den rids osv osv

fler mål mat om dagen och mer grovfoder, skulle jag ge.

Jo sedan får han 2 gånger ute :) Så morgon, Lunch, Middag och kväll.

Han rids ju 6 dagar i veckan och tränas regelbundet och tävlar.

Jo alltså jag menar att han får hö, morgon, lunch, middag och kväll. Men inne så får han det morgon och kväll. Hur mycket grov kraft skulle du ge ?

En häst som inte har fri tillgång till grovfoder bör fodras minst 3 gånger/dag. Hästen ska inte vara utan grovfoder längre än 8 timmar.
Sen tycker jag det verkar som att du ger väldigt lite grovfoder till en sån stor häst? Silage är ganska blött och jag ger 8-9 kg hö (som är torrare och därför mer energirikt/kg) per dag till min lilla hblskorsning på 156, ganska lättfödd sådan...

Sen är det svårt att bedömma iom att du inte uppgivit ngn analys på grovfodret.
Men framförallt, ge fler mål och mer hösilage!

inte grovkraft, utan grovfoder = hö eller ensilage

men om han får mer ute så är det nog ingen fara.

Nu missade jag att han fick ute också. hur många kg hösilage får han på ett helt dygn?

Det går inte att rådgiva någon hur mycket mat en häst ska få bara genom att veta ras och storlek.
Det är väldigt individuellt och man behöver veta vad grovfodret har för värden.
Men generellt tycker jag att det låter som lite mat till ett fullblod.

Han får 8-10 kg ute. beror på hur mycket han äter upp. Brukar inte äta upp allt i hagen då han mest står och äter på granar och lufsar runt i in stora hage med sina andra vänner.

Så han äter alltså 17-19 kg hösilage/ dag?
Ja då tror jag inte du behöver öka grovfodret iallafall =)

Precis.
Tack så mycket för din åsikt :)
ha det bra

en häst "ställer in" sig på svält efter 4 timmar utan mat ...
så man kan ju tänka på de när man lägger upp en foderstat ..

jag ger min häst morgon, vid 7, sen går hon till 12, sen till halv 5, sen står hon inne på halm + att hon får hösilage vid 9 igen ...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 556
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 805
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 604
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 344
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka