_ox_

Trådstartare
Jag har nu suttit och räknat på foderstater till pållarna. Använder hippocampus. Min fråga är då om balansprocenten ska vara så nära noll som möjligt på mj och pr? Eller ska det bli som en kvot?
Är dålig på att förklara hur jag menar, hoppas ni fattar ändå.

Sv: foderstat

När procenten är på noll får hästen i sig så mkt som snitthästen av den typ och vikt du angett gör av med. men din häst kan mycket väl behöva mer Mj och Pr än vad programmet anger. Det är mer som riktvärden. Ge hästen det du tror den behöver, justera så vikten och muskelmassan hålls stabil och knappa in vad hästen får i sig. Då vet du vad ju DIN häst behöver och räkna efter det när nästa höleverans kommer!

Ok, då hade jag rätt. Fick bara lite hjärnsläpp. Har ett skithö så att räkna är inte det lättaste.

okej! Ja usch, jag är glad att jag lyckades övertala mina stallkompisar att ta ett lite kraftigare hö vi blev erbjudna för samma pris, och inte ens det höet är något särskilt power-hö direkt:crazy: Nä jag föredrar ett riktigt rejält hö så kan man dra ner på kraften och ge de lite mer lättfödda hästarna extra halm att tugga på. Lycka till med räknandet!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 122
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat