N

nasdaq

hur mycket foder och vad ska ett sto som är dräktig i ca 6:e månaden ha/få?.

Sv: foderstat

Det beror ju helt och hållet på vad det är för ras mm.

Sv: foderstat

Och vilka värden som grovfodret har...

Men lite tips kan du få i alla fall. Från dräktighetsmånad 8 ska hästen ha 15% tillägg på sitt grundbehov. Om hästen rids ska den givetvis även ha arbetstillägg!

Vi kan ta en "exempelhäst", ett svårfött halvblod på 500 kg, den har då ett underhållsbehov på 58 Mj enligt behovstabellen. Inget arbete utan den får bara vara blivande mamma. Proteinbehovet på underhållsbehovet är Mjx6 vilket gör 58*6=348 gr smbrp. Sedan var det dräktighetstillägget, 0,15*58=8,7. Dräktighetstilläggets protein ska alltid vara Mj*12 vilket gör 104,4. Totalt behöver stoet minst ha 58+8,7=66,7 Mj och 348+104,4=452,4 gr smbrp. För månad 9 gäller samma.

Månad 10 behöver dräktighetstillägget ökas till 25% på underhållsbehovet vilket gör 58*0,25=14,5 Mj och 14,5*12=174 smbrp. Totalt intag blir alltså 72,5 Mj (58+14,5) och 522 gr smbrp (174+348).

Månad 11 ökas till 30% vilket gör 75,4 Mj och 556,8 smbrp.

Under digivningen krävs massor av mat! Digivningstillägget är 100% på underhållsbehovet de första 3 månaderna för att från digivningsmånad 4 fram till avvänjningen vara 70%. Proteinbehovet är även i digivningstillägget Mj*12.
//marti

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
985
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka