P

plus_mig

Tjatigt kanske, men jag skulle vilja se vilken foderstat som ngn annan skulle räkna ut till min häst.... Just nu står han på mkt kraftfoder av olika sorter, fri tillgång till hösilage på dagarna i hagen och mkt hö i boxen på natten, 4-5 kg. Han håller nu normalhull, men det är knappt, rider ca 45-60 minuter per dag, dressyr och hoppning, hack o dyl. Det är ett varmblod (valack) som är väldigt svårfödd, lätt att falla ur och lite nervöst lagd. Väger runt 500 kg och den mellangrova sorten, ingen pinne men heller ingen bastant herre direkt. Han har hö som ha ett s.k. normalvärde för sent skördat hö ( 84 i ts, 7.5 MJ, 25 smb.rpg, 3Ca, 2 P) och hösilage (60 ts, 5.5 MJ, 30smb.rpg,2 Ca, 1 P) Just nu får han 127.5 MJ om dagen, vilket är mer än genomsnittet men det är vad han behöver, minst för att inte magra och för att kunna bygga muskler. Hans foderstat nu är väldigt dyr....kan man säga..... :(
 
Sv: Foderstat

Får han tillräckligt med protein till energin?

Vet inte vad som passar till ditt hö eller vad du ger nu, men har du prövat något foder med mera fett och fibrer i, eller höja kvoten MJ/Smrp?
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 185
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 372
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 269
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp