P

plus_mig

Tjatigt kanske, men jag skulle vilja se vilken foderstat som ngn annan skulle räkna ut till min häst.... Just nu står han på mkt kraftfoder av olika sorter, fri tillgång till hösilage på dagarna i hagen och mkt hö i boxen på natten, 4-5 kg. Han håller nu normalhull, men det är knappt, rider ca 45-60 minuter per dag, dressyr och hoppning, hack o dyl. Det är ett varmblod (valack) som är väldigt svårfödd, lätt att falla ur och lite nervöst lagd. Väger runt 500 kg och den mellangrova sorten, ingen pinne men heller ingen bastant herre direkt. Han har hö som ha ett s.k. normalvärde för sent skördat hö ( 84 i ts, 7.5 MJ, 25 smb.rpg, 3Ca, 2 P) och hösilage (60 ts, 5.5 MJ, 30smb.rpg,2 Ca, 1 P) Just nu får han 127.5 MJ om dagen, vilket är mer än genomsnittet men det är vad han behöver, minst för att inte magra och för att kunna bygga muskler. Hans foderstat nu är väldigt dyr....kan man säga..... :(

Sv: Foderstat

Får han tillräckligt med protein till energin?

Vet inte vad som passar till ditt hö eller vad du ger nu, men har du prövat något foder med mera fett och fibrer i, eller höja kvoten MJ/Smrp?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar